کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترکیه و مدیریت بحران ترور خاشقچی

امتیاز گیری گام به گام سلطان از آل سلمان

21 مهر 1397 ساعت 8:36

آنکارا از همان روز نخست ناپدیدی خاشقچی پس از ورود به کنسولگری ریاض در استانبول مهم‌ترین مدرک دال بر ترور این روزنامه‌نگار یعنی همان نوار صوتی ضبط شده از داخل کنسولگری را در اختیار داشت و می‌توانست از همان روزهای نخست همه مدارک را رو کند، اما این کار را نکرد.


به گزارش جهان نیوز، صابر گل عنبری در روزنامه خراسان نوشت: شیوه اطلاع‌رسانی و اظهارنظر مقامات ترکیه حکایت از آن دارد که دولت این کشور حساب‌شده و بدون انفعال در حال مدیریت بحران ترور جمال خاشقچی نویسنده منتقد عربستانی است. آنکارا از همان روز نخست ناپدیدی خاشقچی پس از ورود به کنسولگری ریاض در استانبول مهم‌ترین مدرک دال بر ترور این روزنامه‌نگار یعنی همان نوار صوتی ضبط شده از داخل کنسولگری را در اختیار داشت و می‌توانست از همان روزهای نخست همه مدارک را رو کند، اما این کار را نکرد.

واقعیت این است که ترکیه با وجود زیر سوال رفتن حاکمیت و امنیتش رغبتی ندارد که این مسئله به بحرانی فراگیر در روابط با عربستان تبدیل شود و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری سعودی‌ها را به مخاطره بیندازد.فعلا آنکارا با آزادسازی تدریجیِ اطلاعاتِ موثق در این باره قصد دارد بر ریاض فشار آورد تا به راه حل مشترکی برای خروج از این بحران تن دهد.

این که دولت ترکیه اعلام کرده است عربستان باید همکاری کند، در حقیقت منظورش همکاری در این زمینه است و الا آنکارا از ترور خاشقچی در کنسولگری با دستور مقامات عالی سعودی مطمئن است و نیازی به این همکاری برای روشن شدن ابعاد مسئله ندارد. اعلام آمادگی عربستان برای اعزام یک هیئت امنیتی برای همکاری در این پرونده با دستگاه امنیتی ترکیه می‌تواند نشان دهنده این باشد که ریاض، پیام آنکارا را دریافت کرده است‌.

در کل اعزام این هیئت می‌تواند دو انگیره داشته باشد؛ یکی اطلاع دقیق از مدارک موثق دیگر که در اختیار دولت ترکیه است و دیگری ورود به گفت وگوی جدی برای یافتن راه حلی مشترک برای این قضیه. این راه حل می‌تواند این باشد که دولت عربستان اعلام کند عواملی خودسر بدون اطلاع دربار دست به این اقدام زده اند و تاکید کند که با آن‌ها به شدت برخورد خواهد کرد. این جا ترکیه از یک سو توانسته از بحرانی شدن روابط با عربستان جلوگیری کند که تجربه (مثلا در ارتباط با کانادا و آلمان) نشان داده است آنکارا معمولا در این موقعیت‌ها ابایی از اتخاذ تصمیمات متهورانه‌ و انفعالی ندارد و از سوی دیگر، می‌تواند در برخی مسائل از ریاض امتیازاتی هم بگیرد.

روزها و هفته‌های آینده روشن خواهد کرد که آیا آنکارا و ریاض می‌توانند در خفا به توافق برسند و این پرونده را به نوعی مختومه کنند که به روابط فیمابین آسیب جدی وارد نکند که اگر این اتفاق بیفتد به احتمال زیاد روند آزادسازی تدریجی و رسانه‌ای مدارک ترور از سوی ترکیه متوقف خواهد شد و آن نوار صوتی هم منتشر نخواهد شد که گفته می‌شود حرف‌های رد و بدل شده میان خاشقچی و تیم ترور است.


کد مطلب: 646177

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/646177/امتیاز-گیری-گام-سلطان-آل-سلمان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com