شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۴۱
وزارت خزانه‌داری آمریکا، ایران را به پولشویی و تامین مالی تروریسم متهم کرد

کیهان: آقای ظریف! FATF بهانه را از آمریکا نگرفت

شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 646164
کیهان: آقای ظریف! FATF بهانه را از آمریکا نگرفت
گروه سیاسی جهان نيوز: وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج‌شنبه هفته گذشته در یک توصیه‌نامه ۱۹ صفحه‌‌ای درباره تجارت با ایران هشدار داد.

«اداره نظارت بر جرائم مالی»، از نهادهای زیرمجموعه خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای خاطرنشان کرده این «توصیه‌نامه» را به منظور «کمک به نهادهای مالی برای شناسایی و گزارش‌دهی مبادلات غیرقانونی احتمالی مرتبط با جمهوری اسلامی ایران» منتشر کرده است.

این نهاد آمریکایی هدف دیگر توصیه‌نامه مزبور را این دانسته که به نهادهای مالی خارجی کمک شود ضمن کسب درک بهتر از تعهدات نهادهای مالی کارگزارشان در آمریکا، از قرار گرفتن در معرض تحریم‌های آمریکا جلوگیری کنند.

خزانه‌داری آمریکا همچنین با بیان این ادعا که فعالیت‌های ایران نظام مالی بین‌المللی را با خطرات پولشویی و تأمین مالی تروریسم مواجه می‌کند هدف دیگر این توصیه‌نامه را مرتفع کردن این «خطرات» دانسته است.

اتهام‌زنی به ایران!
درباره اهداف توصیه‌نامه ۱۹ صفحه‌ای آمده است: «اداره نظارت بر جرایم مالی امروز به منظور کمک به نهادهای مالی جهت شناسایی بهتر مبادلات غیرقانونی احتمالی مربوط به جمهوری اسلامی ایران و گزارش‌دهی آنها اقدام به صدور این توصیه‌نامه کرده است».

«سیگال مندلکر» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی مدعی شد: این توصیه‌نامه شرح مفصلی از میزان توسل ایران به روش‌های فریب‌آمیز و همچنین شرکت‌های صوری، اسناد جعلی، صرافی‌ها، شرکت‌های ظاهراً قانونی و مقام‌های دولتی برای تولید درآمدهای غیرقانونی و استفاده از آنها در فعالیت‌های مخرب ارائه می‌کند.
وی گفته دولت‌ها و تمامی انواع نهادهای مالی در سراسر جهان بایستی به شدت به مسائل مطرح‌شده در این توصیه‌نامه توجه کنند.

مندلکر همچنین گفته با توجه به آنکه انتظار می‌رود ایران تلاش‌هایی گسترده برای دور زدن تحریم‌ها به کار بگیرد، نهادهای مالی بایستی برنامه‌های خود جهت تبعیت از تحریم‌ها را پیشرفته کرده و آنها را در برابر «سوءاستفاده» مصون کنند.

توصیه‌نامه‌ای که خزانه‌داری آمریکا آن را منتشر کرده حاوی بخش‌های مختلفی است و در هر بخش، ادعاهایی درباره روش‌های «سوءاستفاده» ادعایی ایران از نظام مالی دنیا مطرح شده است.

بخشی از توصیه‌نامه به خواسته‌های «گروه ویژه اقدام مالی»، مشهور به FATF  از ایران پرداخته و تهران را به پولشویی و تأمین مالی تروریسم متهم کرده است.

در سند خزانه‌داری آمریکا آمده است: علی‌رغم تعهد ایران در ژوئن ۲۰۱۶ (خرداد 95) برای اجرای برنامه اقدام FATF جهت مرتفع کردن نقائص نظام‌مند خود در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، این کشور نتوانسته بخش زیادی از برنامه اقدام خود را اجرا کند.

به گزارش فارس، خزانه‌داری خاطرنشان کرده است: به همین دلیل FATF همچنان از اعضای خود و تمامی حوزه‌های قضایی خود می‌خواهد به نهادهای مالی خود توصیه کنند در روابط تجاری و مبادلات خود با افراد حقیقی و حقوقی در ایران هشیاری به خرج دهند.

بهانه!
وزارت خزانه‌داری آمریکا در توصیه‌نامه خود ایران را به پولشویی و تأمین مالی تروریسم متهم کرده است. این در حالی است که هنوز جوهر امضای نمایندگان پای لایحه CFT (لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم) خشک نشده است.
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه یک‌شنبه هفته گذشته در جلسه بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در صحن علنی مجلس گفته بود:«نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلاتمان حل خواهد شد. اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه، آمریکا بهانه مهمی برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد».

برخی دولتمردان و نمایندگان حامی FATF و رسانه‌های زنجیره‌ای بارها مدعی شده‌اند که با تصویب لوایح مرتبط با FATF، بهانه از دست آمریکا گرفته می‌شود.

در توصیه‌نامه وزارت خزانه‌داری آمریکا تصریح شده است که ایران در خرداد 95 متعهد به اجرای دستورات FATF شده است.
گفتنی است «علی طیب‌نیا» وزیر اقتصاد دولت یازدهم-خرداد 95- به طور پنهانی از سوی دولت ایران متعهد می‌شود که ۴۱ بند مربوط به دستورات FATF را آن هم بدون اطلاع مجلس اجرا کند!

بر همین اساس وزارت اقتصاد و وزارت خارجه در اقدامی تأمل‌برانگیز از سال 95 تاکنون 37 بند از 41 بند تعهداتی را که مخفیانه به FATF داده‌اند، اجرا کرده‌اند و تنها وقتی نوبت به مطالبات مربوط به اصلاح قوانین رسیده، مجبور شده‌اند مجلس را با ارسال لایحه مطلع کنند!

بنابراین علی‌رغم اجرای حدود 90 درصدی دستورات FATF به مدت 2 سال توسط دولت، نه تنها هیچ تغییری در مبادلات بانکی ایران با بانک‌های خارجی ایجاد نشد، بلکه ایران به پولشویی و تأمین مالی تروریسم نیز متهم شد و بهانه از آمریکا گرفته نشد.
خطاب به آقای ظریف و دیگر دولتمردان و نمایندگان حامی پیوستن به FATF باید گفت، همان‌طور که منتقدان نیز پیش از این به درستی ‌اشاره کرده بودند، پیوستن به سازمان‌های مافیایی از جمله FATF و اجرای دستورات آن هیچ‌گاه بهانه را از آمریکا نخواهد گرفت.

آمریکا به عنوان حامی شماره یک رژیم کودک‌کش اسرائیل و داعش و منافقین و رکورددار پولشویی و بزرگ‌ترین نقض‌کننده حقوق بشر در دنیا، هیچ‌گاه در مقابل جمهوری اسلامی ایران از بهانه‌جویی‌های خود دست نمی‌کشد.

متهم شدن ایران به پولشویی و تأمین مالی تروریسم در حالی است که برخی از بانک‌های ایرانی در یکی دو سال اخیر به صورت پنهانی دستورات FATF را در کشور اجرایی کرده بودند.

برای نمونه اداره کل مبارزه با پولشویی و تطبیق بانک کشاورزی- خرداد 96- طی ابلاغیه‌ای تأمل‌برانگیز اعلام کرده بود:«در راستای الزام نهادهای ناظر داخلی و بین‌المللی درخصوص رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و به تبع آن ممنوعیت ارائه خدمات مالی به کلیه ‌اشخاص حقیقی و حقوقی و گروه‌های تحریمی... طبق لیست اعلامی از سوی سازمان‌های بین‌المللی (نظیر سازمان ملل، اتحادیه اروپا، وزارت خارجه آمریکا، خزانه‌داری آمریکا و...) کلیه لیست‌های تحریمی اعلامی از سوی بانک مرکزی... برای همکاران ذی‌مدخل در واحدها قابل دسترس می‌باشد».

عدم پیوستن به FATF
توصیه‌نامه وزارت خزانه‌داری آمریکا و متهم کردن ایران به پولشویی و تأمین مالی تروریسم، بیش از پیش ثابت کرد که راه‌حل رفع مشکلات، پیوستن به سازمان‌های مافیایی از جمله FATF نیست.

با توجه به موارد مذکور شورای نگهبان باید با قاطعیت لایحه استعماری CFT را رد کرده و ایران از پیوستن به سازمان مافیایی FATF امتناع کند.

متاسفانه در شرایطی که مردم چشم‌انتظار تدابیر اقتصادی دولتمردان هستند، دولت تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در سبد وزارت خارجه چیده و وزارت خارجه نیز تمام هم و غم خود را بر وعده‌های سرخرمن اروپایی‌ها در برجام و پیوستن به سازمان‌هایی همچون FATF گذاشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Bulgaria
...
Iran, Islamic Republic of
...`
ظریف رسما به بهانه تراشی آمریکا، اعتبار بخشید
Denmark
بسمه تعالی
با این حرفهای ظریف، آمریکا بهانه را یکی پس از دیگری می تراشد و ظریف و غربگراها هم مجبور است بهانه را از آمریکا بگیرد و پشت سر هم امتیاز بدهد
Germany
میزان رای ملت است
سال88هم میزان رأی ملت بود
Iran, Islamic Republic of
همیشه میزان رأی ملت است
United States
خوب همینه دیگه . فکر کردید هر کاری بخواهیم بکنیم و به همین سادگی ولمون کنن ؟
سعید110
Iran, Islamic Republic of
مگر استکبار که همه جوره با بن سلمان دست نشانده در کشت و کشتار مردم مظلوم یمن شریک نیست؟! هرکاری دلش بخواد نمی کنه؟! منتقدین مردن یا که مرض از سرطان بدتر گرفتن که صداشون در نمیاد؟!
Iran, Islamic Republic of
بله حدود2سال است حدود90درصد ازاین کنوانسیون در حال اجراست ومملکت با تورم نجومی و اقتصاد رهاشده طرف است
نتیجه میگیریم حضرات به امور واقفند و می دانند که fatf هم هیچ ربطی به اقتصاد نداشته وحتی بهانه ادعایی راهم ازبین نخواهدبرد....!
Iran, Islamic Republic of
ای بابا چه توقعی از این دولت دارید ؟ تا سه سال دیگه همینی که هست ...
Iran, Islamic Republic of
مطميني هستند
Germany
شما مطمینی نیستن؟
Germany
مگر اف ای فی اف با تصویب در مجلس اجرایی شده است تا شورای نگهبان تایید نکند که اجرایی نمیشود!!
Iran, Islamic Republic of
ترسيده اند جانم همه راتاييد ميكنند وقتي اقا زاده در ديارفرنگ و اموال و دلار فراوان داشته باشي همه چيزو تاييد ميكني
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
آقای طیب نبا وزیر اقتصاد سابق آن را امضا کرد
سه نكته كوچولو
Iran, Islamic Republic of
1- اول اينكه FATF هنوز تصويب و اجرايي نشده و بعد از تأييد شوراي محترم نگهبان يا مجمع تشخيص مصلحت اجرايي خواهد شد.
2- گروه ويژه اقدام مالي (FATF) 37 عضو دارد كه مشتمل بر حدود 70 كشور هستند. (يكي از اعضاء، اتحاديه اروپا هست كه خودش 28 عضو دارد) اما از 205 كشور جهان 198 كشور توصيه هاي گروه ويژه را پذيرفته اند. يعني بيش از تعداد كشورهايي كه عضو سازمان ملل متحد هستند. (193 كشور)
3- قرار نيست ما هر بهانه اي را از دشمن بگيريم و البته امكان پذير هم نيست. اما برخي بهانه ها "مهم" هستند يعني مي توانند به اجماع جهاني عليه ما و منزوي شدن ميهن اسلامي مان منجر شوند. قبل از برجام يك اجماع جهاني عليه ما ايجاد شده بود تا جايي كه قطعنامه هاي 1737، 1747، 1803 و 1887 بدون حتي يك رأي مخالف به تصويب رسيد! حتي كشورهايي مانند ونزوئلا حاضر نشدند رأي منفي بدهند! حتي بوسني و هرزگوين هم عليه ما رأي داد! همچنين اندونزي، تركيه و آفريقاي جنوبي و ... تا بالاخره برجام به تصويب رسيد و اين اجماع جهاني كه در كل تاريخ 7000 ساله كشورمان براي اولين بار ايجاد شده بود، شكسته شد و اكنون شش سال است هيچ قطعنامه اي عليه ما امضا نشده است. FATF هم مي تواند مجدداً موجب شكل گيري يك اجماع جهاني عليه ايران گردد كه اميدواريم با اقدام مسئولانه نهادهاي ذيربط چنين نشود.
Iran, Islamic Republic of
دنیایی که به تصویر کشیدی دنیای زیبا و اطو کشیده ای بود! با تمام این اوصاف روی کاغذ همیشه در مورد ما یه چیزی بوده ولی روی زمین چیز دیگری جاری است...
مکانیسم ماشه در برجام را فراموش نکن .
Iran, Islamic Republic of
هیچکدام از قطعنامه های قبلی لغو نشده اند بلکه در قطعنامه 2231 جدید تجمیع شده اند و با شکایت هریک از اعضاء 5+1 در عرض 30 روز قابل بازگشت هستند.
Iran, Islamic Republic of
...
سه نكته ديگر (اصلاح شده)
Iran, Islamic Republic of
...
چاپ نشد، دوباره فرستادم
Iran, Islamic Republic of
ادامه سه نكته كوچولو:
4- از 198 كشوري كه توصيه هاي FATF را پذيرفته اند. 66 كشور آن را به صورت مشروط امضا كرده اند و اگر ايران نيز آن را بپذيرد شصت و هفتمين كشوري است كه آن را به صورت مشروط اجرا خواهد كرد.
5- سازمان ملل 35 سازمان و گروه را تروريست مي داند، مانند القاعده، بوكوحرام، گروه ابوسياف يا الشباب. آمريكا سالهاست با تمام توان تلاش كرده اسامي برخي گروهها و سازمانها (مانند "نيروي قدس" به فرماندهي سردار سليماني، "حماس" ، "سازمان آزاديبخش فلسطين"، "جبهه آزاديبخش فلسطين"، "حزب الله لبنان"، "حزب الله حجاز"، "گروه عزالدين قسام" و ...) را به اين ليست بيفزايد اما ناكام مانده است. عليرغم خواست آمريكا و لابي صهيونيستي، حزب الله كماكان در دولت و مجلس لبنان حضور دارد و حماس از نظر سازمان ملل نماينده قانوني ملت فلسطين است و لذا كمك مالي به آنها از نظر FATF بلااشكال است.
6- با توجه به بند فوق، دليل اينكه دولت لبنان (با حضور نمايندگان حزب الله لبنان در مجلس و دولت) و دولت فلسطين (حماس) خودشان توصيه هاي FATF را پذيرفته اند مشخص مي شود.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
دروغ محض است. در نامه ای که fatf به ایران فرستاده به صراحت عنوان شده که بندی که ایران گروههای مقاومت، ضدنژادپرستی، ضداشغالگری را از تروریسم استثنا کرده را fatf نمی پذیرد
کمک مالی به این گروهها حتی اگر در تجمعات جمع آوری شود در حکم کمک به تروریسم است. لطفا متن کامل CFT که در مجلس به تصویب رسیده است را بخوانید
در ضمن تمامی افرادی که در لیست آمده از جمله حاج قاسم سلیمانی در دادگاههای غربی محاکمه می شوند و ایران تعهد داده که این افراد را استرداد نماید
Iran, Islamic Republic of
آقاي ابوذر، فقط يك جمله عرض كنم، اسم سردار قاسم سليماني (طبق اعتراف آقاي نبويان كه براي اولين بار اين ادعا را مطرح كرد) در متن سند SDN هست نه FATF. FTAF (كارگروه اقدام مالي) يك معاهده بين المللي بانكي است. اما SDN فقط مربوط به آمريكا است. در FTAF اصلاً نام كسي برده نشده و قرار نيست هيچ اقدام "غير مالي" در مورد كسي صورت گيرد. خلاصه عرض كردم. لطفاً اگر ابهامي هست بفرماييد تا توضيحات تكميلي را خدمتتان عرض كنم.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
آیا شما برجام را خواندید؟؟؟
کشوری که دستاوردهای خویش را نابود کرد، مدیر سایت را به شرکت آب و فاضلاب فرستاد، دسترسی بازرسان به تمامی مراکز نظامی را فراهم کرد، تمامی پسماند سوخت نیروگاه بوشهر را به خارج منتقل کرد در حالی که می توانست از آن پلوتونیوم تولید کند، راکتور آب سنگین اراک را بتن ریزی کرد، سایت فردو که زیر کوه احداث شده بود و با بمب نابود نمی شد را تعطیل کرد و سانتریفیوژهاییش را جمع آوری کرد و حتی آمریکا به او اجازه نداد که سانتریفیوژها را در فردو انبار کند و در نطنز انبار کرد
دستاوردش چه بود؟ تقریبا هیچ
پاسخ به آقاي ابوذر
Iran, Islamic Republic of
سلام مجدد
اگر ما كل سانتريفيوژهايي كه در برجام جمع آوري كرديم را در يك نقطه جمع كنيم و آتش بزنيم زيانش از يك ميليون بشكه نفت كمتر است. يعني از نصف فروش نفت يك روز كشورمان كمتر است. ما داشتيم به جاي سه ميليون بشكه نفت 800 هزار بشكه نفت ميفروختيم و شرايط با شيب تند مملكت را به سمت سقوط مي رفت كه فرمان نرمش قهرمانانه صادر شد. در مورد راكتور اراك نيز هيچ بتني در راكتور ريخته نشده، بلكه قلب قبلي از راكتور خارج شده و در جاي ديگر، حفره هاي كلندرياي آن پر شده و در يك اتاق پلمب شده قرار گرفته و قلب جديد با تكنولوژي برتر روز به زودي در همان محل پيوند زده خواهد شد. و سرانجام، «برجام» دارويي بود كه سه سال مصرف مي كرديم و البته برخي مي گفتند هيچ تأثيري ندارد اما با قطع دارو بلافاصله مملكت به كما رفت و همين قضيه براي انسانهاي آزاده و حق طلب ثابت كرد كه اين دارو واقعاً خاصيتي داشته يا خير.
Iran, Islamic Republic of
برجام باعث کاهش قیمت نفت به زیر 50 دلار شد یعنی افزایش صادرات نفت عایدی برای ما نداشت .
پیروزی
Iran, Islamic Republic of
یک وقت از خنده ریسه نری...!!!
یزدی زاده
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اوستای قلم! میشه یه کم قلم را بدون هتاکی و نیش تکان بدهی.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا قدم به قدم دارد ایده خود را بر بعضی از مسئولین دیکته می کند!!!!
اگر به جای FATFصد برنامه دیگر را برای از دست آوردن بهانه آمریکا تصویب کنند دست از سنگ اندازی و توطئه برعلیه ایران برنخواهد داشت الا اینکه تسلیم خواسته هایش شویم و دست از آرمان هایمان برداریم .
Iran, Islamic Republic of
FATF یکی از اجزای سند توسعه هزاره است که توسط نظام جهانی سلطه برای آقایی و مدیریت جهان مطابق میل نظام سلطه طراحی شده است تا با استقرار نرم افزارهای لازم در بانک بر نظام پولی کشور تسلط یابند.شعار مبارزه با تروریسم کشک استوآنها خود بیشترین حمایت را از تروریست ها می کنند.مسئولان امریکایی رسما در متینگ های منافقین سخنرانی می کنند.
علی
Iran, Islamic Republic of
بخند به ملت و مملکت که ا..یشااله مرده شور خنده ات را از لبانت پاک می کند
Germany
ناراحتیو درک میکنم برادر علی
کاظم
Iran, Islamic Republic of
عیب نداره . هنوز خیلی چیزای دیگه داریم که سرشون معامله کنیم وبه باد بدیم!!!
از مسئولین میخواهیم که از خواب غفلت بیدار شوند!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اون در باغ سبزی که برخی مسئولین منتظر هستند تا با امتیاز دهی به آمریکا بهشون نشون بده هیچ وقت نخواهد آمد.
شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لف لف خورد گه دانه دانه
از مسئولین میخواهیم که از خواب غفلت بیدار شوند!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
...÷
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
ژنرال خندان ! بهونه های جدید از رفقا ؛ چی آوردی؟!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آقایا خانمی که 3نکته کوچولو و بعدا چند نکته ارسال کرده ایید!
یا بی اطلاع هستید و یا عامدانه ازFATFحمایت می کنید.بنا را بر این می نهم که علاقه مند به کشورید و توصیه می کنم که بیشتر مطالعه کنید.
Iran, Islamic Republic of
مشکل عدم همکاری بانک ها و شرکت های خارجی با ایران پالرمو و CFTنیست.تحریم های ثانویه امریکا علیه ایران مشکل اصلی است که بر اساس آن امریکا هر بانک و شرکتی که با ایران کار کند را جریمه می کند؛بفرمایید با این بهانه چه می کنید؟ ضمنا امریکا که حتی دولت دکتر مصدق را هم تحمل نکرد و در ایران کودتا راه انداخت با اصل انقلاب اسلامی و ایران قدرتمند مخالف است و تا ایران در مشت او قرار نگیرد راضی نخواهد شد و البته معلوم نیست با پذیرش نوکری امریکا باغ سیب و گلابی به روی ما گشوده شود.
چه کسانی حاضرند تن به ذلت دهند؟!آیا نباید نگاه به غرب را شکست خورده دانست؟
Iran, Islamic Republic of
جناب ظریف نکته ظریفی را در مجلس گفت که نه من و نه رییس جمهور تضمین نمی دهند که با CFTمشکل ما حل شود اما اگر تصویب نکنیم امریکا بهانه بیشتری پیدا می کند. و این یعنی آقایان می دانند مشکلات تحریم و...با این مصوبات و آفتاب تابانشان حل شدنی نیست.
سوال اینکه امتیازات بعدی که می خواهید به نظام سلطه و نماد آن یعنی امریکا بدهید کدام است؟. آیا همچنان برد-برد هستیم؟
Iran, Islamic Republic of
توصیه های FATF برای کشورها یکسان نیست.اکنون بسیاری از توصیه توسط ایران عمل شده است و اغلب موارد را آنها نپذیرفته اند.گذشته از حزب الله لبنان و یمن بسیاری از شخصیت های حقیقی و حقوقی کشور ما مانند فرمانده سپاه قدس،فرمانده سپاه،وزارت دفاع،وزارت اطلاعات و... در لیست تحریم های امریکا هستند.باید هر اطلاعاتی که FATFدر مورد اینها بخواهد در اختیار قرار گیرد و الا حتی اگر روزی از لیست سیاه خارج شویم(که امر دشواری است) می توانند براحتی ما را به لیست سیاه برگردانند. با برجام یک قدم ما را وادار به عقب نشینی کردند و با FATF می توانند مدتها با ما بازی کنند و اطلاعات مالی کشور را خارج کنند.دشمن که خود حامی تروریسم است با ماهیت انقلاب و جمهوری اسلامی مشکل دارد و می خواهد دست وپای ایران را ببندد.