کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خروج 5 میلیارد دلار سرمایه از کشور طی سه ماه!

21 مهر 1397 ساعت 8:14

علی‌رغم وعده‌های مکرر دولت درخصوص جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت تدبیر و امید، تنها در بهار امسال پنج میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور داشتیم.


به گزارش جهان نیوز، بانک مرکزی آمار «نماگرهای اقتصادی» خود را در بهار 97 منتشر کرد و براساس این آمارها خالص حساب سرمایه کشور طی سه ماهه نخست امسال بیش از پنج میلیارد دلار منفی بوده است.
 

نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که منفی بودن این حساب به این معنا نیست که صرفا پنج میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده، بلکه به این معناست که اگر سرمایه‌هایی را که به کشور آمده را از سرمایه‌هایی که از کشور خارج شده کم کنیم در مجموع، این حساب پنج میلیارد دلار کاهش داشته است.

یعنی نمی‌توان گفت فقط پنج میلیارد دلار از کشور خارج شده و ممکن است ورود سرمایه این کاهش جبران کرده باشد، چون حتی با فرض ورود سرمایه به کشور، این حساب منفی بوده است؛ لذا باید گفت «حداقل» پنج میلیارد دلار از کشور خارج شده است.

بر همین اساس، مثبت بودن این حساب به معنای جریان داشتن سرمایه به درون کشور است اما برخلاف آن، هرگونه کسری در حساب دارایی می‌تواند به علت در جریان بودن سرمایه بسوی خارج از کشور باشد.

این در حالی است که در موارد عدیده‌ای دولتمردان از جمله شخص رئیس‌جمهور بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کرده بودند که در آخرین نمونه‌های آن، حسن روحانی در بهمن 96 گفته بود: «ایران آماده پذیرش سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش نفت است»

یا مثلا در اسفند سال پیش طی سخنانی گفته بود: «30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و فاینانس خارجی آماده بهره‌برداری در طرح‌ها است.»

البته مسئولان دیگری مانند اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت (در مناظرات انتخاباتی سال قبل) و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه (در جلسه رای اعتماد خود در سال قبل) هم از ورود قابل توجه سرمایه‌های خارجی به کشور خبر داده
 بودند!

با این حال ممکن است پرسیده شود، زمانی که این مسئولان اعلام می‌کردند وضع سرمایه‌گذاری خارجی در کشور خوب است، قبل از سال 97 بوده و ربطی به شرایط کنونی ندارد اما آمارهای قبلی بانک مرکزی باز هم نشان می‌دهد عملکرد دولت در سال‌های 95 و 96 در این زمینه به طرز عجیبی نامناسب بوده است.

بر اساس این آمارهای رسمی، در سال 95 به میزان 18 میلیارد دلار و در سال 96 هم به میزان 19 میلیارد دلار خالص حساب سرمایه منفی بوده که نشان می‌دهد طی دو سال اخیر حدود 37 میلیارد دلار از کشور خارج شده است.

به دیگر سخن، خروج سرمایه قابل توجهی که از دو سال پیش شروع شده بود، در سال جاری هم با قدرت ادامه یافت و اگر فکری به حال این سرمایه‌ها که از کشور خارج می‌شوند نشود، معلوم نیست تا پایان سال چه اتفاقی درخصوص خروج سرمایه از کشور خواهد افتاد.

منبع: کیهان


کد مطلب: 646155

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/646155/خروج-5-میلیارد-دلار-سرمایه-کشور-طی-سه-ماه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com