کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماکرون درباره لغو برجام هشدار داد

21 مهر 1397 ساعت 8:04

رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه با شبکه خبری فرانس‌۲۴ درباره لغو توافق هسته‌ای ایران هشدار داد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای با فرانس‌24 درباره لغو توافق هسته‌ای با ایران هشدار داد. رئیس‌جمهور فرانسه در این مصاحبه از تصمیم دولت آمریکا برای خروج از توافق برجام انتقاد کرد و گفت: «خروج از توافق هسته‌ای سال 2015 اقدام مفیدی نیست و خطر تشدید تنش‌ها در منطقه را به دنبال دارد.»

ماکرون، به علاوه برای اولین بار درباره ناپدید شدن «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار سعودی منتقد آل‌سعود اظهارنظر کرد و گفت که این مسئله را «بسیار جدی» می‌داند و انتظار دارد واقعیت‌ها به زودی روشن شوند.

رئیس‌جمهور فرانسه خاطرنشان کرد در روزهای آینده با رئیس‌جمهور ترکیه، ولیعهد سعودی و ملک سلمان، پادشاه عربستان هم در همین خصوص صحبت خواهد کرد.
خاشقچی که روزنامه‌نگار سعودی و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست بود سه‌شنبه هفته گذشته برای انجام یک کار کنسولی وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و از آن زمان به بعد از آن ساختمان خارج نشده است. 

مقام‌های ترکیه چند روز بعد در گفت‌وگو با رویترز گفتند اطلاعاتی در دست دارند مبنی بر اینکه رژیم سعودی این روزنامه‌نگار را به قتل رسانده است. ماکرون در این مصاحبه ادعاها درباره اینکه ایران قصد بمب‌گذاری در یک اجلاس منافقین در پاریس داشته را هم تکرار کرد. وی گفت که مشخص نیست کدام بخش از ساختار قدرت در ایران دستور چنین «حمله‌ای» را صادر کرده است. 

وی گفت: «همانطور که می‌دانید، ساختار قدرت در ایران در برخی موارد قسمت‌های مختلفی دارد و من در حال حاضر نمی‌توانم بگویم دستور این حمله از راس قدرت آمده است یا ساختار امنیتی یا یک بخشی دیگر.»

پلیس بلژیک تیرماه سال جاری یک روز پس از برگزاری همایش ضدایرانی منافقین در پاریس و همزمان با سفر اروپایی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور،  مدعی بازداشت 2 ایرانی شد که قصد داشتند به همایش سالانه منافقین در پاریس حمله کنند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز بلافاصله در توییتی در این باره نوشت:‌ «چقدر جالب: همین که ما سفر در سطح رئیس جمهور را به اروپا آغاز کردیم، (گزارشی منتشر شد که) ظاهراً عملیاتی ایرانی اتفاق افتاده و توطئه‌گران آن دستگیر شده‌اند. ایران صراحتاً هرگونه خشونت و ترور را در هر جایی که باشد محکوم کرده و آمادگی دارد تا با همه طرف‌های ذی‌نفع برای پرده برداشتن از چیزی که یک طرح شیطانی عملیات فریب است، همکاری کند».

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه هم در واکنش به این سناریوگفته بود: «افراد بازداشت‌شده از اعضای شناخته‌شده گروهک منافقین هستند و آماده‌ایم با ارائه اسناد لازم در جهت روشن کردن ابعاد واقعی این سناریو، همکاری کنیم».

پلیس بلژیک اعلام کرده بود: «مرد 38ساله به‌نام "امیر س." و زن 33ساله به‌نام "نسیم ن." که هر دو تبعه بلژیک هستند، به تلاش برای اقدام تروریستی متهم شده‌اند».


کد مطلب: 646151

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/646151/ماکرون-درباره-لغو-برجام-هشدار

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com