کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مصوبه‌ای معکوس برای مدیریت مصرف آب و برق

20 مهر 1397 ساعت 11:06

در حالی که کشور نیازمند نهادینه شدن اصلاح مصرف آب و برق است، اما لازم الاجرا شدن مصوبه مجلس برای رایگان شدن آب و برق مدارس حرکتی معکوس در مدیریت مصرف آب محسوب می‌شود.


به گزارش جهان نیوز، با تصویب معافیت مدارس از پرداخت پول آب و برق توسط کمیسیون تلفیق مجلس در سال ۹۶ مقرر شد، این قانون از سال ۹۷ لازم الاجراء شود، این قانون که چند وقتی است، اجرایی شده تبعات بسیار سنگینی برای آموزش الگوی صحیح مصرف در کشور در پی خواهد داشت.

از آنجا که آموزش الگوی صحیح مصرف از اصلی‌ترین گام‌های آموزش به فرزندان در دوران تحصیل به شمار می‌رود، به نظر می‌رسد این اقدام هرچند به قانون تبدیل شده ، اما تبعات جبران ناپذیری برای کشور که از کمبود آب به شدت رنج می‌برد، خواهد داشت و این تبعات بسیار سنگین‌تر از پرداخت پول آب و برق خواهد بود.

وقتی به فرزندان و دانش‌آموزان گفته شود این کالا رایگان است، اما باید درست مصرف شود، در حقیقت راه سختی برای دانش‌آموزان کشور برای پذیرش این نصیحت و توصیه در پیش روی آنها قرارداده خواهد شد.

اگرچه مشکلات مدارس و آموزش و پرورش و پرداخت هزینه‌ها بر کسی پوشیده نیست، اما رایگان کردن آب‌بهای آب و برق که بارها گفته شده ارزان بودن آن دلیل اصلی مصرف بی‌رویه آن است، راهکار خوبی برای کاهش هزینه‌ها در این برهه از کمبود آب و برق نیست.

وزیر نیرو: ای‌کاش قبل از تصویب از بنده نیز نظرخواهی می‌کردند

اردکانیان وزیر نیرو که ظاهراً بعد از تصدی وزارت نیرو متوجه پیگیری طرحی از سوی مجلس برای رایگان شدن آب و برق مدارس و مساجد شد و تا به خود آمد این طرح به قانون تبدیل شد.او در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفته است که ای‌کاش قبل از تصویب از بنده نیز نظرخواهی می‌کردند.

اردکانیان در این خصوص می‌افزاید: این موضوع اکنون قانون و لازم الاجراست، اما اگر قبل از تصویب قانون از من نظر می‌خواستند، می‌گفتم در حالی که باید سرمایه‌گذاری سنگینی برای آموزش الگوی صحیح مصرف بکنیم، نخستین گام این سرمایه‌گذاری روی فرزندانمان است؛ حتی اگر دستگاه آموزش و پرورش نیازمندی دارد، این نیازمندی را به طریق دیگری تامین کنیم تا آموزش دادن به بچه‌ها این قدر سخت نباشد که از آنها بخواهیم کالایی که به شکل رایگان در اختیارشان هست را درست مصرف کنند.

وی تاکید کرد: امیدواریم مجلس شورای اسلامی توجه لازم را در بودجه 98 به موضوع رایگان شدن تعرفه‌‌های آب و برق داشته باشد، چون وزارت نیرو فوق العاده نیازمند اصلاح مصرف است که مهمترین بخش، فرزندان ما هستند که از سنین پایین باید این موضوع را رعایت کنند.

اردکانیان در پایان گفت: فوق‌العاده نیازمند اصلاح مصرف در منابع مختلف هستیم و جزو اصلی‌ترین گام‌های آن هم آموزش به فرزندان هستند.

اگرچه اجرا شدن این مصوبه ماه‌ها بود که منتظر تصویب آئین‌نامه اجرایی در هیأت دولت بود، اما به نظر می‌رسد وقتی تمام جامعه دست در دست هم تلاش می‌کنند، مصرف کنندگان مناسب‌تر و بهتری باشند باید سعی شود فرزندان و دانش‌آموزان این رویه را از بزرگان خود بیاموزند.
منبع: فارس


کد مطلب: 646111

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/646111/مصوبه-ای-معکوس-مدیریت-مصرف-آب-برق

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com