جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۵
۲

۲۰ نکته دوستانه درباره اربعین

پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب: 646070
فراموش نکنیم شاید یکی از همین هزاران عزیزی که از کنارشان عبور میکنیم مولا و صاحبمان حضرت ولی عصر ارواحنا فداه باشند. احترام زائران حضرت حسین (علیهالسّلام) و این مسیر مقدّس را حفظ کنیم.
۲۰ نکته دوستانه درباره اربعین
گروه فرهنگ جهان نيوز، بیست نکته دوستانه برای زائران اربعین حضرت سید الشهداء علیه السلام درباره اربعین و حضور در راهپیمایی تمدن ساز اربعین: 

۱.در این چند روزی که عراق هستیم، بین آنچه موکب‌های کوچک عراقی تقدیم ما می‌کنند با آنچه در موکب‌های پر زرق و برق ایرانی‌ها توزیع می‌شود، فرقی قائل نشویم. متاسفانه حضور پر رنگ برخی موکبهای ایرانی آنهم با آن همه زرق وبرق در پذیرایی از زائران، حس میزبانی عراقی ها را به چالش کشیده است. سعی کنیم در موکب های عراقی هم تا جایی که مقدور است سکونت داشته باشیم. آنها باید ببینند اینجا ایرانی و عراقی نداریم و همه یک امت واحده هستیم.

۲. اگر جایی غذای ایرانی توزیع می‌شود، فریاد نزنیم غذای ایرانی!! با این کار عراقی‌ها احساس می‌کنند که برای آنها نیست! چراکه هیچ موکب عراقی هیچ‌وقت فریاد نمی‌زند غذای عراقی!!

۳.در چند روزی که عراق هستیم، کمک کنیم هزینه‌های دولت عراق برای جمع آوری زباله و بهداشت مسیرها بیش از پیش نشود.

۴. به اعتقادات مذهبی و عربی عراقی‌ها کاری نداشته باشیم. اصلا روی ایرانی و عراقی بودن صحبت نکنیم.

۵. غذایی نگیریم که نمی‌خوریم. عراقی‌ها خیلی ناراحت می‌شوند! اگر هم گرفتیم، از موکب دار عراقی تشکر کنیم.

۶. مراقب وسایل عمومی و مردمی عراقی‌ها باشیم. خودروها، سرویس‌های بهداشتی، محل اسکان و....

۷. در نظر داشته باشیم که عراقی‌ها موظف به خدمت رایگان به ما نیستند! پس هرجا هزینه‌ای داشت پرداخت کنیم. مثلا کرایه ماشین!

۸. اگر در منزلی اسکان یافتیم، خیال نکنیم که میزبان تا هروقت که ما بخواهیم،تمایل دارد و می‌تواند از ما پذیرایی کند!

۹.یادمان نرود که عراق کشوری در حال جنگ و به شدت پرخرج است. خرج اضافی برای این کشور نتراشیم.
۱۰.در صورت امکان چند هدیه کوچک از ایران خریداری کرده؛ در مسیر به نام ایران به کودکان عراقی هدیه دهیم.

۱۱.با خادمان موکب ها از هر ملیتی خوش رو باشیم، قدردانی کنیم و عکس یادگاری بگیریم. 

۱۲.بعضا برخی خانم های ایرانی داخل موکب ها آرایش می کنند. لطفا توجه داشته باشیم که زنان عراقی هرگونه آرایش کردن زنان، علی الخصوص در ایام عزای اهل بیت(علیهمالسّلام) را به شدت بد و قبیح می دانند.

۱۳.در کنار استفاده از تصاویر و نشانه هایی که با خود حمل میکنیم (مانند تصویر رهبر انقلاب یا سردار سلیمانی) حتماً از تصاویر مراجع عظام تقلید نجف (آیت الله سیستانی، شهید حکیم و شهید صدر) و یا فرماندهان الحشد الشعبی (هادی العامری، ابومهدی مهندس و ... ) هم استفاده کنیم.

۱۴.محور غربی،عبری، عربی شدیداً در حال تبلیغ در میان مردم عراق هستند که ایران کشور شما را تسخیر کرده است. حتما با همان عربی دست وپا شکسته به عراقی ها بگوییم که دفاع از حریم اهل بیت (علیهم السّلام) و مردم عراق را وظیفه دینی ایرانی ها می دانید و از دوستی و صمیمیت دو ملت و از اینکه به نیابتشان به زیارت امام رضا (علیهالسّلام) خواهید رفت بگویید.

۱۵.به هیچ وجه به تصاویر، بنرها و موکب های جریان شیرازی واکنش نشان ندهیم.

۱۶.در مسیر پیاده روی، برخی فرقه های انحرافی مانند کلبی ها، یمانی ها، صرخی ها و ... حضور دارند. وقتمان را با بحث بیهوده با آنها هدر ندهیم و در موکب هایشان نیز اقامت نکنیم.

۱۷.تقریبا همه ما ابزار تصویر برداری مناسب در اختیار داریم (حداقل دوربین گوشیهایمان). اتفاقات و صحنه های ناب این سفر بی نظیر را ثبت و ضبط کرده و با هشتگ های انگلیسی در شبکه های اجتماعی جهانی (مانند گوگل پلاس،فیس بوک، توییتر،اینستاگرام و ...) به اشتراک بگذاریم.

۱۸.هر سال به تعداد خبرنگاران غیر مسلمان کنگره عظیم اربعین افزوده می شود. زائران ایرانی نمایندگان فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی هستند. به گونه ای رفتار کنیم و سخن بگوییم که ایرانیان، به عنوان نمونه استاندارد و قابل یک شیعه، به جهانیان معرفی شوند.

۱۹.امسال شیطان و ایادی او تمام حربه های خود را به کار گرفته اند تا راهیان این سفر را کم و کمتر و دل‌های ایشان نسبت به هم را پر از کینه کنند. در این راه فقط به ندای «هل من ناصر» ارباب بی کفن، دل بسپاریم و گوش بر اصوات تفرقه افکنانه سپاهیان ابلیس ببندیم. در حدّ توان خویش، کمک های مادّی و معنوی خود را نثار برادران و خواهرانی کنیم که در عزمشان نسبت به این سفر موانعی وجود دارد.

۲۰.فراموش نکنیم شاید یکی از همین هزاران عزیزی که از کنارشان عبور میکنیم مولا و صاحبمان حضرت ولی عصر ارواحنا فداه باشند. احترام زائران حضرت حسین (علیهالسّلام) و این مسیر مقدّس را حفظ کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجتبی
Iran, Islamic Republic of
دعا کنید که هیچ عاشقی از این زیارت جا نماند.
در مسیر راه اربعین نمازها را در اول وقت و با جماعت خوانده شود .
حتما از پذیرایی عراقی ها تشکر شود آنها تمام داشته های زندگی خود را به زائرین امام حسین تقدیم می کنند.
محمود
Iran, Islamic Republic of
توصیه های خوبی بود
ممنون