پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲

خدمت رسانی یک هزار موکب ایرانی در اربعین

پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 645989
قائم مقام ستاد بازسازی عتبات در امور اربعین، از ارسال تجهیزات مورد نیاز موکب‌های ایرانی در اربعین و حضور یک‌هزار موکب ایرانی در اربعین امسال خبر داد.
خدمت رسانی یک هزار موکب ایرانی در اربعین
به گزارش جهان نيوز، در مسیر ۷۸ کیلومتری جاده نجف تا کربلا، که در اربعین زائران و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) این مسیر را طی می‌کنند، موکب‌هایی برای خدمت رسانی و استراحت زائران وجود دارد که برخی از آن‌ها توسط ایرانی‌ها اداره می‌شود.

موکب در معنی لغوی به دسته، حرکت دسته جمعی، راهپیمایی، کاروان و قافله گفته می‌شود.

هر ساله صد‌ها موکب در مسیر راهپیمایان اربعین، در حد فاصل نجف تا کربلا برپا می‌شود که تعدادی از این موکب‌ها را ایرانی‌ها تشکیل داده‌اند. در همین خصوص ارسال تجهیزات موکب‌ها به عراق آغاز شده و قرار است ۱۰۰۰ موکب ایرانی در این مسیر احداث و تا ۳ روز پس از اربعین به فعالیت خود ادامه دهند.

جمشید گودرزی قائم مقام ستاد بازسازی عتبات در امور اربعین، در همین خصوص گفت: با برپایی این یک‌هزار موکب، از ۲۸ مهرماه خدمات رسانی آغاز شده و تا ۱۱ آبان ادامه دارد.

اما یکی از اموری که امسال برخلاف سال گذشته صورت گرفته است، برنامه‌ریزی برای تدوین و ایجاد سامانه اینترنتی ثبت موکب‌ها است که همزمان با تدوین برنامه، کار اجرایی آن نیز صورت گرفته است و موکب‌داران همزمان با ثبت موکب‌ها اقدام به ثبت پروانه‌ موکب‌ها کرده‌اند.

هر کدام از موکب‌ها ارائه خدمت خاصی به زائران را در نظر گرفته‌اند که اسکان زائران شامل خواهران و برادران، تأمین سرویس بهداشتی و ایجاد حمام و ارائه خدماتی مثل امانتداری و درمانی، خیاطی و شست‌وشوی لباس و سایر امور مورد نیاز زائران از این جمله است.

امسال در ۵۵ نقطه از نجف اشرف موکب‌های ایرانی استقرار دارند

در این رابطه علیرضا فداکار رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اشرف گفت: صحن و شبستان حضرت زهرا (س) با همکاری موکب‌های ایرانی و تولیت آستان مقدس علوی برای پذیرایی از خیل زائران اربعین حسینی آماده شده است.

وی در ادامه افزود:علاوه بر صحن حضرت زهرا (س) با همکاری مسئولان عراقی، در ۵۵ نقطه از شهر نجف اشرف، کوفه و جاده نجف به کربلا تا شهر حیدریه برای استقرار موکب‌های ایرانی جانمایی شده و در حال استقرار است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اشرف گفت: این در حالی است که حدود سه هفته تا اربعین فرصت داریم و عملیات اجرایی طرح توسعه حرم مطهر علوی و کارگاه‌ها به صورت موقت تعطیل شده و عوامل ایرانی و عراقی در حال شست وشو و آماده‌سازی نهایی صحن حضرت زهرا(س) برای میزبانی از زائران اربعین هستند.

به گفته رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اشرف، خادمین این ستاد به صورت سرزده و در طول ۲۴ ساعت در ایام اربعین به موکب‌ها رفته و از زائران نظرسنجی خواهند کرد و در این بازدید‌های بدون واسطه، کم و کاستی‌ها مشخص و دستورات لازم برای رفع مشکلات صادر می‌شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
۱۰۰۰ موکب ایرانی در عراق؟! انصافتون کجا رفته؟؟ چرا موکب‌داری و پذیرایی کریمانه مردم مظلوم عراق رو دچار چالش می‌کنید؟؟ این مردم یک سال تمام به آرزوی چنین روزهایی از هزینه‌های زندگیشون میزنن.. کمی التماس تفکر! نکنید این کارها رو..‌.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
پارسال که نجف بودیم یکی از برادران عراقی می گفت که 9 ماه سال کار می کنه و پول جمع می کنه و 3 ماه در خدمت زوار امام ع اون پول را هزینه می کنه