کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به مهم ترین محورهای پیام سالانه «نظربایف»

19 مهر 1397 ساعت 10:05

رئیس جمهور قزاقستان در پیام سالانه خود علاوه بر مسائل اقتصادی و اجتماعی به طرح و بررسی موضوعات داخلی و سیاست خارجی این کشور اشاره و روابط میان «آستانه» و «مسکو» را «الگوی مناسبات بین کشورها» عنوان کرد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان در کاخ «آق آردا» در جمع اعضای دولت، رهبران احزاب سیاسی، شخصیت‌های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی خطاب به مردم کشورش پیام سالانه خود را ایراد کرد.

نظربایف معمولا پیام‌های خود را یا در آستانه فرا رسیدن سال جدید میلادی یا در نخستین ماه سال جدید ایراد می‌کرد ولی این بار تقریبا 3 ماه مانده به سال 2019 چنین یک اقدامی را انجام داد.به نظر می‌رسد که رئیس جمهور قزاقستان به طور حساب شده پیام سالانه خود را پیش از زمان معمول ارائه داده است.

زیرا برخلاف پیام‌های سال‌های قبل، در پیام جدید نظربایف نه تنها مسائل اقتصادی و اجتماعی مورد توجه قرار داده شده بلکه بخش مهمی از آن به طرح و بررسی موضوعات داخلی و سیاست خارجی کشورش اختصاص یافته است.از سوی دیگر قبل از مهلت معمول معرفی شدن پیام رئیس جمهور قزاقستان امکان می‌دهد تا موضوعات مطرح شده در لایحه بودجه سال 2019 لحاظ شود.در سال‌های گذشته معمولا پس از ارائه پیام‌های نظربایف بودجه تصویب شده کشور تغییر می‌کرد.

نکته دیگر قابل توجه این است که طی سال‌های اخیر نظربایف معمولا خلاصه‌ای از پیام‌های سالانه خود را حضوری ارائه می‌داد و سپس متن کامل آنها در رسانه‌های رسمی قزاقستان منتشر می‌شد اما این بار رئیس جمهور قزاقستان متن پیام را به طور کامل قرائت و پیرامون مسائل مربوطه تقریبا 2 ساعت صحبت کرد.

پیام سالانه نظربایف از 6 بخش عبارت بود که موضوعات اقتصادی، درآمدهای مردم، بهبود سطح زندگی، ضرورت احترام به شهروندان در مراکز دولتی، سیاست داخلی و خارجی را در بر می‌گرفت.

نظربایف به طور خاص روی این نکته تاکید داشت که طی 4 سال اخیر، رشد اقتصادی با کاهش درآمدهای واقعی مردم همراه بوده که باعث کاهش اعتماد شهروندان نسبت به دولت شده است.بنابراین افزایش سطح رفاه مردم از مهم ترین وظایف دولت قزاقستان مقرر شده است.

نظربایف از دولت خواست تا آغاز سال آینده میلادی حداقل دستمزد 1.5 برابر افزایش داده شود این افزایش تقریبا 1.5 میلیون نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.همچنین از ابتدای سال 2019 حقوق کارمندان نهادهای دولتی 35 درصد و موسسات پزشکی 20 درصد بالا خواهد رفت.

در پیام رئیس جمهور قزاقستان فراهم کردن محیط مطلوب برای فعالیت‌های اقتصادی و تجاری یکی از وظایف مهم دولت عنوان شده است.به این منظور از اول ژانویه سال 2019 آن عده از واحدهای بخش تجارت کوچک و متوسط که به دلیل عدم پرداخت مالیات مشمول جریمه شده بودند، با پرداخت مبلغ اصلی مالیات مورد عفو قرار خواهند گرفت.

دولت قزاقستان موظف شده که طی 3 سال آینده جهت حمایت از صنایع تبدیلی و صادرات غیر مواد خام به طور اضافی مبلغ 500 میلیارد «تنگه» (معادل یک میلیارد 356 میلیون دلار) اختصاص دهد.

همچنین به بانک ملی قزاقستان توصیه شده است که برای حل مشکل جلب اعتبارات جهت پروژه های دارای اولویت حداقل 600 میلیارد «تنگه» (معادل یک میلیارد و 627 میلیون دلار) به عنوان نقدینگی در نظر بگیرد.در بخش «بهبود سطح زندگی» این پیام آمده است که طی 5 سال آینده هزینه‌های مربوط به آموزش، علوم و بهداشت 10 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص خواهد داد.

دولت قزاقستان بایستی در بودجه سال 2019-2021 برای مناطقی که با کمبود فضای آموزشی و مدارس 3 شیفتی مواجه بوده و نیازمند بهسازی و مقاوم سازی هستند به طور اضافی 50 میلیارد «تنگه» (معادل 135.6 میلیون دلار) در نظر گیرد.

نظربایف تصویب قانون در مورد «وضعیت معلم‌ها» در سال 2019 را لازم دانست تا در آن امتیازاتی برای معلمان و کارکنان سازمان‌های پیش دبستانی لحاظ شود.وی همچنین در رابطه با بهبود وضعیت بهداشت، ارتقاء سطح رفاه مردم، حفظ محیط زیست، ضرورت بازسازی سیستم پلیس و قضایی به دولت و سایر نهادهای مربوطه دستوراتی صادر کرد.

نظربایف در بخش سیاست خارجی کشورش قبل از همه از روسیه نام برد و روابط میان «آستانه» و «مسکو» را «الگوی مناسبات بین کشورها» عنوان کرد.وی فعالیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا را موفقیت آمیز خواند و از آن به عنوان یک نهاد همگرایی جامع و فعال در روابط اقتصادی جهانی توصیف کرد.

نظربایف همکاری‌های کشورهای آسیای مرکزی را صفحه‌ای جدید برای منطقه خواند و مشارکت کشورش با چین را استراتژیک عنوان کرد.در ادامه وی به توافق خود با رئیس جمهور آمریکا در مورد توسعه مشارکت استراتژیک با «واشنگتن» در قرن 21 اشاره کرد و همکاری‌های قزاقستان با اتحادیه اروپا به عنوان شریک تجاری و سرمایه گذار این کشور، پویا توصیف کرد.

رئیس جمهور قزاقستان روابط دوجانبه «آستانه» با کشورهای مستقل مشترک المنافع، ترکیه، ایران، کشورهای عربی و آسیایی را سودمند و در حال توسعه دانست.
به اعتقاد وی تصویب کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر که در نشست سران کشورهای ساحلی در شهر «آکتائو» صورت گرفت، فرصت‌های جدیدی برای همکاری‌های کشورهای این حوزه را فراهم می‌کند.

نظربایف در بخش پایانی پیام سالانه خود، ماموریت قزاقستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد را (عضویت غیر دائم شورای امنیت برای سال‌های 2017 و 2018) موفقیت آمیز ارزیابی کرد و همچنین گفت که «روند آستانه» عملا تنها چارچوب موثر برای مذاکرات در مورد حل و فصل صلح آمیز مشکل سوریه می‌باشد.رئیس جمهور قزاقستان تاکید کرد که در شرایط کنونی سیاست خارجی کشورش باید بر اصل عملگرایی موفق به تحقق منافع ملی قزاقستان شود.

با این حال می‌توان گفت که علی رغم نظر برخی از کارشناسان در مورد افزایش تمایل قزاقستان به فاصله گرفتن با روسیه و نزدیکی با آمریکا، در آینده نزدیک و میان مدت در سیاست خارجی این کشور نسبت به همکاری و تعامل با بازیگران مهم عرصه بین المللی تغییر و تحول خاصی اتفاق نخواهد افتاد.


کد مطلب: 645970

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/645970/نگاهی-مهم-ترین-محورهای-پیام-سالانه-نظربایف

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com