پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱۵

طنزي واقعي در مورد اخبار بي‌بي‌سي فارسی

پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 645923
پوشش اخبار بی‌بی‌سی فارسی همواره با جهت‌گیری خاص همراه است و همواره هم ادعای بی‌طرفی می‌کند.
طنزي واقعي در مورد اخبار بي‌بي‌سي فارسی
به گزارش جهان نيوز، پوشش اخبار بی‌بی‌سی فارسی همواره با جهت‌گیری خاص همراه است و همواره هم ادعای بی‌طرفی می‌کند. این روش از دیرباز مورد انتقاد جریان انقلابی داخل کشور بود و پس از حمله تروریست‌ها به رژه اهواز و پرهیز بی‌بی‌سی فارسی از به کار بردن وصف تروریستی برای این حمله، حجم انتقادات از جریان حزب‌اللهی فراتر رفت و برخی کاربران دیگر فضای مجازی هم به بی‌بی‌سی تاختند تا جایی که مجبور به توضیح (گرچه ناموجه و کذایی) در مورد پروتکل خود شد. این اتفاقات در کنار اتفاقی که اخیراً در کنسولگری عربستان در استانبول رخ داد و طی آن دولت عربستان یک روزنامه‌نگار عربستانی (جمال خاشقجی) را که گویا اختلاف‌نظر‌هایی با ولیعهد داشت، سلاخی کرد، دستمایه نقد طنز، اما واقعی تعدادی از کاربران توئیتر به بی‌بی‌سی فارسی شد.

ابتدا یکی از کاربران با انتشار فیلم مسئولان کنسولگری عربستان که داخل کمد کنسولگری را به خبرنگاران نشان می‌دهد، نوشته: «محمد عتیبی، کنسول آل سعود در استانبول، در حضور خبرنگاران ثابت می‌کنم که جمال خاشقجی داخل کمد کنسولگری نیست. اگر قانع نشدید، دیگه واقعاً مشکل از خودتونه.»

کاربر دیگری پرسیده که: «به نظرتون اگر این اتفاق در کنسولگری ایران افتاده بود الان بی‌بی‌سی بر اساس پروتکل‌هایش چه می‌کرد؟» و جواب گرفته که «بی‌بی‌سی به نقل از افراد حاضر در محل می‌گفت: بوی خون به شدت در هوای اطراف و داخل کنسولگری استنشاق میشه. یه عکس هم از چاقو‌ها و رنده موجود در آشپزخانه کنسولگری منتشر می‌کرد و می‌گفت: احتمالاً با همین‌ها قطعه قطعه و رنده‌اش کرده‌اند.»

کاربر دیگری نوشته: «کسری ناجی یک انگشت خودش رو با ساطور قطع می‌کرد که بیننده رو در اتمسفر قضیه قرار بده.» و دیگری ادامه داده: «به خدا الان بی‌بی‌سی داشت مدلسازی می‌کرد چطور باید یک انسان رو به طوری قطعه قطعه کرد که بشه توی ۱۰-۱۵ چمدون جاسازی کرد. یه فیلم انیمیشن مشدی هم درست کرده بودند. با یک کارشناس مثله کردن از واشنگتن هم ارتباط مستقیم ویدئویی برقرار کرده بودند تا راجع به شگرد‌های رنده کردن انسان صحبت کنه.»

و دیگری از برنامه نوبت شمای بی‌بی‌سی در آن صورت نوشته: «نوبت شما؛ اگر تجربه تکه‌تکه کردن کسی رو دارید (قصابی گاو و گوسفند هم قبوله) با ما تماس بگیرید و از تجربه‌تون صحبت کنید. - خب اولین تماسمون کامبیز هست از ساحل ایذه که قصاب بازنشسته واحد هوافضای سپاه پاسداران بوده با ۵۰ سال سابقه...» که اشاره به دروغ شبکه سلطنت‌طلب من و تو در مورد ورود نیرو‌های سپاه از طریق دریای ایذه به این شهر برای کنترل آشوب‌ها دارد، در حالی که ایذه اصلاً دریا ندارد. اغلب هم رسانه‌های ضدانقلاب کسی را به عنوان بازنشسته سپاه یا وزارت اطلاعات که بعداً از جمهوری اسلامی رویگردان شده، معرفی می‌کنند که کلامش مورد پذیرش باشد و البته بر ادعای افزایش رویگردانی از رژیم! صحه بگذارد! یکی از کاربران هم با توجه به آنکه بی‌بی‌سی مدعی شده بود طبق پروتکلش استفاده از واژه تروریستی در مورد حملات این چنینی ممنوع است، نوشته: «طبق پروتکل‌های بی‌بی‌سی استفاده از کلمه خاشقجی ممنوعه؛ اگه قبلاً هم استفاده شده، اشتباه بوده!»

این روایت‌ها شاید خنده‌دار باشد، اما مشی واقعی بی‌بی‌سی فارسی در مواجهه با اخبار مربوط به ایران همین قدر جهت دهی شده و مغرضانه است و بدترین قسمت ماجرا این است که کسانی که در بی‌بی‌سی فارسی کار می‌کنند، ایرانی هستند، اما علیه ایران!
 
منبع:روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
البته اظهار نظر آزاد است اما انصافا آش به این شوری که شما می گوئید هم نیست . با همه این تفاصیل امروز فارسی زبانها اولین شبکه خبری فارسی زبانی که قبول دارند همین بی بی سی فارسی است . یادتان هست که مترجم همزمان صدا و سیما سخنان رئیس جمهور آمریکا را موقع ترجمه زنده تحریف می کرد و به قول خودش اصلاح ؟ سالها پیش از آن صدا و سیما اعتبار حرفه ای خودش را نزد افکار عمومی ایرانیان از دست داده بود .
دیرفهم
Iran, Islamic Republic of
البته شما توهم زدی که همه فارسی زبانها مثل شما دلباخته بلندگوی استعمار پیر هستن!!!؟؟
Iran, Islamic Republic of
و البته بی بی سی هم حرفها رو موقع ترجمه که نه نقل قول اون هم نه موقع نقل همزمان، بلکه موقع تکرارهای متعددش به قول شما اصلاح و به قول ما تحریف می کردند و می کنند.
بریدن اول جمله معروف (خس و خاشاک) یادتون هست؟
Iran, Islamic Republic of
دقیقا به همین اندازه که گفتند در بی بی سی فارسی وطن فروشی موج میزند.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
آش بیش از اینها شور است قربان !
منتها خوردن آش از دست دلبر ! هر قدر شور باشد برای دلباخته ، شراب سلسبیل بهشت است گویا !
ولی همان از دست دیگران مانند زهر هلاهل !!!!!!!!!!!
بله به قول شاعر : اگر بر دیده مجنون نشینی
به غیر از خوبی لیلی نبینی
شما عاشق آنها هستید لذا آش شور و گندیده آنها برای شما خوش خوراک است !
گوارای وجوددتان!!!!!
Germany
هر ایرانی که در بی بی سی کار میکنه مصداق بارز وطن فروشی است.
ساسان
Iran, Islamic Republic of
bbc و عوامل مزدور آن
نان خودشان را در خيانت و دروغ پراكني و تشويش اذهان مردم ساده دل و بي اطلاع در اين عصر هوچي گري و شانتاژ بازي كوفت مي كنند.
اين واقعبت بر اهل فهم و درك و بصيرت روشن و آشكار است...
علی
Canada
کدام رسانه در جهان آزاد آزاد است؟؟؟ هیچکدام!!!!
هاشمی : به علی آقا
Iran, Islamic Republic of
بی بی سی قربان !!!!!!!!7
Iran, Islamic Republic of
ایرانی نیستند،
بعضیهاشون شاید یه موقعی ایرانی بودند، اما الان قطعا نیستند.
فقط بلدند فارسی حرف بزنند.
Iran, Islamic Republic of
توقعی نداریم رسانه کشوری که سالها به غارت دزدی و استثمار از کشورها و ترور جنایت وحمایت از جنایت مشغول بوده و هنوزم هست دم از حرف حق بزنه و مدافع ایران باشه با عقل هم جور در نمیاد که بیشتر از نیم قرن میلیاردها دلار هزینه بی بی سی کرده باشن برای حمایت از دمکراسی برای مردم ایران و نه فتنه انگیزی!!!!
سلام
Iran, Islamic Republic of
رسانه ها اولین و بدترین حربه آدمخواران لیبرال برای مواجهه با هر تهدید هستند. بی بی سی، سی ان ان، فاکس نیوز، و ... تقریبا تمامی آنهایی که به ظاهر بی طرف و در واقع بی شرفانه اخبار جهان را برای مردم نقل می کنند، تنها و تنها یک هدف دارند، حفظ منافع ملی! به همین دلیل، نباید از هیچکدام از این رسانه ها انتظار یک بار حرف منصفانه در مورد کشورهای طعمه داشت. وقتی آمریکا و یا انگلیس میگوید در جایی منافع دارد، یعنی به آنجا به چشم طعمه ای نگاه میکند که باید آن را ببلعد و هرکس جلوی او بایستد، تهدید و دشمن است. رسانه ها هم در همین جهت حرکت میکنند. به همین دلیل از این رسانه ها امید خیری برای ایران و ایرانی نداریم.
افتخار
Australia
چقدر خوب بود که صدا و سیما اصلاح شود به طوریکه ایرانی ها به سایت بی بی سی که مامن خودفروختگان و مزدوران دشمنان ایران است م اجعه نکنند. شگرد بی بی سی برای جلب مخاطب اینستکه اکثر اخبار خود.را به ظاهر بی طرفانه گزارش می دهد و بعد با یک کارشناس مزدور دشمنان ایران مصاحبه می‌کند کن نظر او چیست. همین روش را فاکس نیوز درامریکا بکار میبرد ولی امریکائی های سطح بالای فکری فاکس نیوز تماشا نمی کنند و یه سی آن آن رجوع می‌کنند.
Iran, Islamic Republic of
البته در گاف دادن انگشت کوچکه شما هم نمی شن
امید
Iran, Islamic Republic of
بی بی سی از سیمای میلی خیلی بهتر و آزادتر است