کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

FATF هیچ تاثیری در بازار ارز نخواهد داشت

19 مهر 1397 ساعت 7:58

در پی جوسازی برخی حامیان لوایح FATF در خصوص اثرگذاری این لایحه بر بازار ارز، کارشناسان اقتصادی تاکید کردند این لوایح هیچگونه تاثیری بر بازارهای کشور، خصوصا بازار ارز نخواهد داشت.


به گزارش جهان نیوز، پس از تلاش برخی نمایندگان مجلس و چهره‌های دولتی برای القای این موضوع که لوایح FATF در بازار ارز اثرگذارند، چنانچه یکی از نمایندگان مجلس در حساب توئیتر خود نوشت: «لوایح چهارگانه که در حال تصویب در مجلس است و FATF یکی از آنهاست، می‌تواند تبادلات پولی بین‌المللی ما را تسهیل کرده و از دستاورد این اتفاق ضمن ثبات در بازار ارز می‌توان قیمت آن را حتی به میزان ۵۰ درصد قیمت فعلی کاهش دهد.» چنین اتفاقی پس از تصویب این لوایح در بازار ارز رخ نداد و کارشناسان نیز اعلام کرده‌اند این دو موضوع ارتباطی با هم ندارند.

شهاب نادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: تصویب لوایح مرتبط با FATF هیچ تاثیری در بازارهای کشور نخواهد داشت زیرا با توجه بررسی‌ها اینجانب از بازارهای کشور پس از  تصویب این لایحه کاملا دریافتم که این موضوع تنها بر روابط بانکی  مربوط است و در بازارهای ما دخالتی ندارد.

وی افزود: به نظر می‌رسد نباید سودجویان برای تغییر قیمت‌های خود در بازار، موارد غیرکارشناسی مثل تاثیر FATF را مطرح کنند، همانطور که محمدجواد ظریف، رئیس دستگاه دیپلماسی هم بر این موضوع تاکید کرد که دولت هیچ تضمینی نمی‌دهد که با تصویب این معاهده، مشکلات اقتصادی حل شود.این عضو کمیسیون اقتصادی با انتقاد از برخی مواد این مصوبه گفت: قطعا این معاهده ربطی به بازار ارز ندارد.

در همین جهت، حسینعلی حاج دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به بی‌ربط بودن این معاهده به بازارهای کشور ابراز کرد: همانطور که شاهد روند کاهشی نرخ ارز در روزهای قبل از تصویب لوایح مرتبط با FATF بودیم که این روند با شدت و سرعت بالایی هم همراه بود، درمی‌یابیم که این ارزانی ارز ربطی به این مصوبه ندارد.

وی افزود: خیلی راحت می‌توان متوجه این موضوع شد که تغییرات در بازار ارز و حتی سایر بازارهای کشور هیچ ارتباط معنایی به لایحه FATF نداشته و ندارد زیرا این لایحه در مسیری دیگر تاثیرگذار است، این تبادلات تجاری یک کشور است که می‌تواند بر نرخ  ارز تاثیرگذار باشد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بارها این موضوع را تاکید کرده‌ایم اما بازهم این بین برخی می‌خواهند روند کاهش و افزایش  نرخ ارز را به زور به FATF ارتباط بدهند.

همچنین بیژن عبدی، کارشناس مسائل اقتصادی نیز در این باره گفت: به طور جد می‌گویم که لوایح مرتبط با FATF  هیچ ربطی به بازار ارز و حتی سایر بازارها نیز ندارد و تنها می‌تواند راهکاری برای برون‌رفت از فشارها و تحریم‌های آمریکا و خارج باشد. این موضوع یک معاهده سیاسی است.

منبع: کیهان


کد مطلب: 645916

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/645916/fatf-هیچ-تاثیری-بازار-ارز-نخواهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com