جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

حلبوسی: اردوغان با افزایش حقابه عراق موافقت کرد

چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب: 645887
رئیس پارلمان عراق اعلام کرد که در سفر روز گذشته خود به ترکیه، رئیس‌جمهور این کشور با افزایش میزان آب ورودی به عراق موافقت کرده است.
حلبوسی: اردوغان با افزایش حقابه عراق موافقت کرد
به گزارش جهان نيوز، «محمد الحلبوسی» که روز گذشته (سه شنبه) به ترکیه رفته و اعلام کرده بود که در این سفر بر سر افزایش حقابه عراق رایزنی خواهد کرد، از موافقت اردوغان در این خصوص خبر داد.

به گزارش سومریه نیوز، حلبوسی در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان با افزایش حقابه عراق جهت رسیدن آب به تمامی استان‌ها از جمله بصره موافقت کرده است.

او تأکید کرد که ترکیه به سهمیه‌بندی آب التزام دارد و در این پرونده از عراق پشتیبانی می‌کند.

حلبوسی روز دوشنبه وارد ترکیه شد تا در سومین نشست رؤسای پارلمان‌های اوراسیا شرکت کند. او گفته بود که در این سفر با اردوغان در خصوص بحران آبی عراق گفت‌و‌گو خواهد کرد.

سرانجام پس از سال‌ها هشدار کارشناسان، بحران آبی عراق در یک سال اخیر سهم به سزایی در ناآرامی‌های اجتماعی و حتی تحولات سیاسی داشته است. 

بحران آبی در عراق که چندین سال است به صورت مشهود در کاهش سطح آب دجله برای مردم این کشور نمایان شده؛ نگرانی‌ها را بابت بحران زیست محیطی دو چندان کرده است.

به گزارش شبکه رووداو، سطح آب دجله تا حدی پایین آمده است که در برخی مناطق همچون بغداد، می‌توان عرض رود را با پای پیاده طی کرد.

بنا بر این گزارش، عراق از کاهش آب دریافتی از دجله و فرات به خصوص در مناطق کشاورزی رنج می‌برد. عراق از این دو رود در موارد مختلفی بهره می‌برد، دو رودی که منبع آن‌ها در داخل خاک این کشور نیست و عراق ثروتمند به منابع نفتی را وابسته به همسایه شمالی خود یعنی ترکیه کرده است.

دولت عراق کاهش سطح آب را وابسته به سد سازی در ترکیه می‌داند اما آنکارا می‌گوید که موج خشکسالی دلیل این امر است و ساخت سد به امنیت ملی خود مربوط می‌شود.

در خرداد ماه گذشته که ترکیه اقدام به  آب‌گیری سد «ایلیسو» بر روی رود دجله کرد؛ کاهش ملموس آب این رودخانه در بغداد و موصل و به تبع آن وحشت مردم، اولین واکنش‌های جدی پارلمان و مسئولان عراقی را برانگیخت و پارلمان این کشور جلسه اضطراری تشکیل داد. مدیر اجرایی سد موصل نیز گفته است که میزان ورودی آب از ترکیه، ۵۰ درصد کاهش یافته است.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *