کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا کودکان باید به مهدکودک بروند؟

18 مهر 1397 ساعت 18:47

مهدکودک‌ها با توجه به نوع فعالیت، برنامه‌های آموزشی و میزان شهریه‌شان اهداف مختلفی دارند اما رشد جسمی و حرکتی کودکان، رشد اجتماعی، رشد ذهنی و شناختی، رشد زبانی و گفتاری و رشد عاطفی، از جمله اهداف مشترک هستند که تمامی مهدکودک‌ها به‌شمار می‌روند. 


کودکی دوره‌ای است که انسان طی آن تمامی مسائل را عمیق‌تر، آسان‌تر و سریع‌تر یاد می‌گیرد. به ندرت پیش می‌آید که افراد مطالبی را که در دوران کودکی یاد گرفته‌اند فراموش کنند. از طرفی معمولا آموزش‌ها و فرآیند یادگیری کودکان به‌صورت ناآگاهانه است؛ طوری که ذهن، مقاومت بالایی در برابر آن‌ها ندارد؛ به‌همین دلیل آموزش در این دوره از اهمیت بسزایی برخوردار است و نقش ویژه‌ای در جنبه‌های مختلف زندگی کودکان دارد.
 
 
مهدکودک چیست
مهدکودک دوره‌ای برای کودکان زیر هفت سال است که در آن به کودکان با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های مختلف آموزشی مطالب و مفاهیم اولیه زندگی را آموزش می‌دهند. در گذشته مهدکودک تنها محلی برای نگهداری کودکان شناخته می‌شد؛ در حالی که امروزه مهدکودک‌ها علاوه بر نگهداری و مراقبت از کودکان در زمینه آموزش مهارت‌ به آن‌ها نیز فعالیت می‌کنند.
 
برنامه آموزشی مهدکودک
مهدکودک‌ها با بهره‌گیری از مربیان و سیستم‌های جدید آموزشی مطالب پایه‌ای مختلف را به کودکان آموزش می‌دهند که عبارتند از:
 
 
 آموزش حروف الفبا
کودکان در سال اول ابتدائی با حروف الفبا و نحوه خواندن و نوشتن آن‌ها آشنا می‌شوند. مهدکودک‌ها برای آمادگی تحصیل کودکان در مدرسه، مفاهیم اولیه حروف الفبا را از طریق بازی و نشان دادن اشکال با آن‌ها تمرین می‌کنند و کودکان یاد می‌گیرند تا بتوانند فرق بین حروف، کلمه و جمله را تشخیص دهند.
 
زبان انگلیسی
از طرفی بسیاری از مهدکودک‌ها آموزش زبان انگلیسی را جزء برنامه‌های آموزشی اصلی خود قرار می دهند. بنابراین در کنار آموزش حروف الفبا فارسی به آن‌ها حروف الفبا انگلیسی را نیز آموزش می‌دهند تا بتوانند انگلیسی را مانند زبان مادری یاد بگیرند.
 
آداب اجتماعی
مسئولیت‌پذیری، نظم، احترام متقابل، نحوه غذا خوردن، نشستن و برخاستن، از جمله مواردی هستند که هر کودکی باید آن‌ها را بیاموزد.
 
استقلال شخصیتی
عملکرد مستقل یا استقلال شخصیتی فعالیتی است که در آن کودکان را به انجام کارهای خود به تنهایی و بدون نیاز به دیگران تشویق می کنند. در بیشتر مهدکودک‌ها در زنگ استقلال شخصیتی ابتدا کودکان کارها را به‌صورت گروهی انجام می دهند و سپس از تعداد افراد گروه آن‌ها کم می‌شود و در آخر هر کودک باید تمامی کارها را به تنهایی انجام دهد.
 
قصه‌گویی
خواندن داستان و درک آن، قوه تخیل کودکان را افزایش می‌دهد. همچنین با خواندن، بیان و تکلم کودک رشد می کند و حس شنیداری او تقویت می‌شود.
 
ورزش و بازی
تحرک و فعالیت از مهم‌ترین مواردی هستند که کودکان باید انجام دهند. بازی کردن ابزاری برای سرگرمی کودکان است و ورزش نیز باعث افزایش رشد جسمی آن‌ها می‌شود.

 
اهداف مهدکودک
مهدکودک‌ها با توجه به نوع فعالیت، برنامه‌های آموزشی و میزان شهریه‌شان اهداف مختلفی دارند اما رشد جسمی و حرکتی کودکان، رشد اجتماعی، رشد ذهنی و شناختی، رشد زبانی و گفتاری و رشد عاطفی، از جمله اهداف مشترک هستند که تمامی مهدکودک‌ها به‌شمار می‌روند.
 
اهمیت تغذیه کودکان در مهدکودک
تغذیه کودکان با میزان رشد جسمی آن‌ها رابطه مستقیمی دارد. تغذیه کودکان در مهدکودک باید با توجه به شرایط فیزیکی و عادات غذایی آن‌ها باشد. از طرفی بعضی از کودکان ممکن است دچار بیماری و یا مشکلات غذایی باشند.  به‌همین دلیل مهدکودک‌ها برای تنظیم برنامه غذایی کودکان از کارشناس تغذیه کمک می‌گیرند.                     
 
 
برطرف کردن اضطراب کودکان در مهدکودک
یکی از چالش‌هایی که والدین هنگام فرستادن کودکان به مهدکودک با آن مواجه می‌شوند،  ترس و اضطراب کودک برای حضور در مهدکودک است. استرس و ناراحتی معمولا برای کودکانی که می‌خواهند در شرایط و محیطی به جز خانواده حضور داشته باشند رخ می‌دهد. برای درمان استرس کودکان بهتر است در زمان‌های کوتاه آن‌ها را به مهدکودک برد تا طرز فکرشان درباره محیط آن‌جا تغییر کند. همچنین هدیه دادن یکی از مهم‌ترین عواملی است که در روحیه کودکان تاثیر بسزایی می‌گذارد. البته باید بیش از اندازه به کودک هدیه نداد. صحبت کردن با کودکان درباره مهدکودک و فعالیت‌هایی که کودک در آن انجام می‌دهند یا خواندن کتاب درباره مهدکودک باعث می‌شود کودک پیش‌زمینه درمورد آن داشته باشد. ضمنا بعضی از والدین برای سپردن کودکان به مهدکودک نیز دچار استرس می‌شوند و آن را به کودک خود انتقال می‌دهند که ابتدا باید ترس و نگرانی خود را برطرف کنند. از طرفی برای غلبه بر استرس و اضطراب کودکان نیز می‌توان از مشاوره روانشناس کودکان و یا مربی مهدکودک بهره گرفت.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.


کد مطلب: 645881

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/645881/چرا-کودکان-باید-مهدکودک-بروند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com