پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

قاچاق یک میلیارد لیتر سوخت در سه ماه گذشته/ سوءاستفاده ۱۰۰ هزار کارت مهاجر در سیستان

چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب: 645878
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ظرف دو، سه ماه گذشته یک میلیارد لیتر سوخت قاچاق از کشور خارج شده است.
قاچاق یک میلیارد لیتر سوخت در سه ماه گذشته
به گزارش جهان نيوز، علی مؤیدی خرم‌آبادی امروز در نشست دبیران کمیسیون‌های برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌ها در تهران، گفت: 26 دستگاه عضو این ستاد در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز همکاری می‌کنند که با اولویت پیشگیری و سپس مبارزه با قاچاق انجام وظیفه می‌کنند. 

وی افزود: دستگاه‌هایی مانند وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، وزارت صمت و گمرک همکاری خوبی با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته‌اند، اما در مورد دستگاه‌هایی که همکاری کمتری داشته‌اند، هنوز اسامی آنها اعلام نمی‌شود و در آینده بر اساس نمره‌ای که به دستگا‌ه‌ها داده می‌شود، به اطلاع عموم مردم می‌رسد. 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: با توجه به تفاوت چشمگیر قیمت سوخت در داخل کشور و خارج از مرزها در کشورهای همسایه، قاچاق سوخت به وسیله اتباع بیگانه و با همکاری عده‌ای سودجو در داخل کشور انجام می‌شود که ظرف دو، سه ماه گذشته یک میلیارد لیتر سوخت از کشور به صورت قاچاقی خارج شده است که در واقع سرمایه مردم بوده است. 

خرم‌آبادی، گفت: اگر زمینه‌های پیشگیری به درستی اجرا شود، شاهد قاچاق کالا به صورت گسترده نخواهیم بود و در قانون‌گذاری که در دستور کار مجلس قرار دارد، به امر پیشگیری مقدم بر برخورد و مبارزه توجه شده است. 

وی اظهار امیدواری کرد: هر چند اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز متوقف شده، اما امیدواریم در دستور کار مجلس قرار گیرد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید بر اینکه در حوزه مبارزه با قاچاق کالا اقدامات خوبی از نقطه صفر مرزی تا داخل شهرها انجام شده است، گفت: در عین حال با کالاهای وارداتی قاچاق به شدت برخورد می‌شود، هر چند قاچاق ورودی به کشور رو به کاهش است، اما تمهیداتی در مرزها اندیشیده می‌شود که ورود قاچاق کالا به کشور کمتر شود.

مؤیدی خرم‌آبادی افزود: از نظر سیاست طراحی شده توسط دشمن در کالاهای اساسی مانند سوخت که قیمت آن در کشور نسبت به کشورهای همسایه ارزان‌تر است، عده‌ای از اتباع خارجی با همکاری سودجویان داخل اقدام به قاچاق سوخت به سایر کشورها و تاراج سرمایه‌های ملی به خارج از مرز می‌کنند. 

وی تأکید کرد: تا زمانی که اختلاف قیمت سوخت بین داخل کشور و کشورهای همسایه وجود دارد، قاچاق انجام می‌شود که باید نرخ سوخت در داخل و خارج قدری تراز شود تا به راحتی شاهد حیف و میل و چپاول سرمایه کشور در قالب قاچاق سوخت نباشیم. 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: باید فکر جدی جهت مهار سرمایه‌های کشور در قالب قاچاق سوخت ارزان به خارج اتخاذ شود، تا بیت‌المال حفظ شود. برخی خبرنگاران حاضر در جلسه پرسیدند آیا بهتر نیست سازوکارهای داخلی مبارزه با قاچاق کالا و سوخت تقویت شود، به جای اینکه تنها با افزایش قیمت سوخت که بر قیمت همه کالاها اثرگذار است، بخواهیم با قاچاق مقابله کنیم.

مؤیدی خرم‌آبادی در پاسخ گفت: تا زمانی که اختلاف قیمت سوخت در داخل و خارج وجود دارد، سود سرسام‌آوری از محل قاچاق سوخت نصیب قاچاقچیان می‌شود و علی‌رغم تلاش همکاران ما در امر مبارزه با قاچاق کالا باز شاهد قاچاق سوخت هستیم. 

وی تأکید کرد: باید در مورد کالاهای اساسی و اقلام یارانه‌دار و همچنین دام مراقبت کنیم که قاچاق به خارج از کشور انجام نشود. 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأکید کرد: امسال 70 هزار پرونده مقابله‌ای در قاچاق داشتیم که با ساماندهی بیشتر در آینده شاهد کاهش بیشتری در قاچاق خواهیم بود. 

مؤیدی خرم‌آبادی در مورد قاچاق طلا به کشور گفت: در گذشته به خاطر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ، ورود رسمی شمش طلا در سه سال گذشته به صفر رسیده بود که با همکاری دستگاه‌های مختلف قانون یاد شده تغییر یافت و از این پس واردات شمش طلا به صورت رسمی از مبادی گمرک انجام خواهد شد، اما در مورد پرونده‌های کشف شده قاچاق طلا  آمار ناچیزی وجود دارد. 

وی تأکید کرد: اولویت ستاد مبارزه با قاچاق کالا پیشگیری از لحظه تولید سوخت تا لحظه تحویل به مصرف‌کننده انجام می‌شود که از انحراف سوخت و قاچاق آن جلوگیری می‌شود. 

به گفته رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در زمینه سوخت نیروگاه‌ها و انحراف وجود داشت که ساماندهی شد، همچنین در بحث پیمایش مصرف سوخت توسط ناوگان در حال تکمیل این مسیر هستیم و در زمینه سوخت ماشین‌آلات کشاورزی و موتورهای چاه کشاورزان تلاش می‌شود، کمترین انحراف در مصرف سوخت و همچنین کدگذاری کارت‌های سوخت در مرزها که در سال جاری 100 هزار کارت مهاجر در استان سیستان مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفت که کشف شد، یعنی کارت سوخت افراد از نقاط دیگر به این استان مرزی انتقال داده شده بود.

مؤیدی خرم‌آبادی همچنین در مورد مهار قاچاق سوخت از طریق تانکر و شلنگ گفت: تنها برخورد با این موارد کافی نیست، بلکه می‌خواهیم از لحظه تولید سوخت تا حمل‌ونقل و رصد مسیر آن  حراست شود و سامانه «ثامن» با یک نگاه عمیق‌تر به جریان انتقال سوخت نظارت می‌کند، البته تا تکمیل این سامانه هنوز فاصله داریم.

وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق سوخت از ستاد تا صف استانی با جدیت دنبال می‌شود، گفت: یکی از اولویت‌های ما ساماندهی مبارزه با قاچاق سوخت و همچنین اجباری کردن کارت سوخت است که با کارت سوخت از حیف و میل و تاراج سرمایه‌های مردم جلوگیری می‌شود. گام اول در این زمینه احیای کارت سوخت است که اطلاع‌رسانی شد. 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد اینکه میزان سهمیه هر خودرو در کارت سوخت چقدر است، گفت: فعلاً اولویت احیای دوباره کارت سوخت برای خودروها است که امری حتمی و ضروری به نظر می‌رسد که با همکاری دستگاه‌های مرتبط با مبارزه با قاچاق و مردم این کار دنبال می‌شود.

مؤیدی خرم آبادی در مورد قاچاق آرد و گندم گفت: قاچاق کالاهایی مانند گندم، آرد و ذرت و هر کالایی که با یارانه تأمین می‌شود، در مسیرهای مختلف دنبال می‌شود، اما میزان قاچاق آرد و گندم قابل توجه نیست. 

وی در مورد اینکه آیا دولت می‌خواهد فقط با افزایش قیمت بنزین با قاچاق آن مقابله کند، گفت: اگر تعادلی بین قیمت داخل و خارج در سوخت ایجاد شود، عطش قاچاق کم می‌شود و این یک راه‌حل منطقی است چون ما نمی‌توانیم به کشورهای دیگر بگوییم قیمت سوخت خود را پایین بیاورند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأکید کرد: در حال حاضر سوخت ما کمترین قیمت را در منطقه و بلکه در جهان دارد و این قیمت لطف به مردم نیست، بلکه بی‌توجهی به سرمایه‌های کشور است و ما نمی‌توانیم کل مرز را دیوار بکشیم.

مؤیدی خرم‌آبادی اضافه کرد: البته تمام ابزارها را به کار می‌گیریم که از خروج سوخت جلوگیری شود. 

وی تأکید کرد: تا عدم تعادل قیمت در بین داخل و خارج کشور وجود دارد، میل به قاچاق سوخت توسط اتباع کشورهای دیگر و سودجویان داخل وجود دارد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در یک استان مرزی در 5 ماه امسال حجم قاچاق سوخت 5 برابر کل طول سال قبل بود وقتی قیمت سوخت ظرف 5 سال گذشته در کشور ثابت بوده و در کشورهای همسایه افزایش یافته میزان قاچاق افزایش پیدا می‌کند. 

مؤیدی خرم‌آبادی گفت: از سال 92 تاکنون 7 میلیارد دلار سرمایه کشور در قالب قاچاق سوخت از کشور خارج شده، فقط در سال 95 حدود 500 میلیون دلار قاچاق سوخت انجام شده است. 
وی گفت: در حال حاضر قیمت سوخت در داخل کشور بسیار پایین‌تر از نرخ بنزین بر اساس فوب خلیج‌فارس است. 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این نکته را هم گفت که دولت برای مرزنشینان در بخش سوخت سیاست‌هایی دارد و در مناطق آزاد هم سیاست‌هایی اعمال می‌شود، البته اگر حضور دستگا‌ه‌های مبارزه با قاچاق نبود بیشتر از این ارقام، شاهد تاراج سوخت به عنوان سرمایه‌های ملت بودیم.

مؤیدی خرم‌آبادی تأکید کرد: البته جمله من مبنی بر تفاوت قیمت سوخت لزوماً ناظر بر این نیست که قیمت سوخت بالا رود، اما این یک واقعیت است که سرمایه‌های مردم در قالب قاچاق سوخت در مرزها چپاول می‌شود. 

وی در برابر سؤال خبرنگاران که آیا دولت می‌خواهد قیمت سوخت را به عنوان تنها راه‌حل مبارزه با قاچاق افزایش دهد، گفت: ما هم آرزویمان این است که خواسته مردم محقق شود، اما شرایط و قیمت سوخت در کشورهای همجوار با داخل کشور تفاوت دارد و این باعث هجوم قاچاقچیان به انتقال سوخت به خارج مرزها می‌شود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در سال جاری 74 هزار پرونده قاچاق تشکیل شد که بخشی از آن مربوط به قاچاق سوخت بود که در کشور تشکیل شده، در حالی که سال گذشت تنها 2 هزار پرونده قاچاق سوخت تشکیل شده بود و این رقم امسال به 7 هزار پرونده قاچاق سوخت افزایش یافته است. 

مؤیدی خرم‌آبادی در مورد اینکه اسامی دستگاه‌هایی که در مبارزه با قاچاق همکاری نمی‌کنند را اعلام کنید، گفت: خوشبختانه امسال با توجه به حساسیت شخص رئیس جمهور شاهد تلاش مضاعف دستگاه‌ها در حوزه مقابله با قاچاق هستیم که ناجا در خط مقدم مقابله با قاچاق قرار دارد و در این زمینه شاهد افزایش 50 درصدی پرونده بوده‌ایم، در بحث پیشگیری وزارت اطلاعات، صنعت و گمرک نهایت همکاری را داشتند.

وی با بیان اینکه عمده قاچاق سوخت از استان‌های شرقی به کشور پاکستان و افغانستان انجام می‌شود، گفت: باید در بحث ساماندهی سوخت به یک مدیریت هوشمندانه برسیم که سوخت به ارزش واقعی ارائه شود.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد قاچاق سیگار گفت: کمترین قاچاق به داخل کشور انجام می‌شود و حتی با راه‌اندازی کارخانه‌های داخلی صادرات سیگار هم از کشور انجام می‌شود.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مسئولان کشور هیچگونه دغدغه ای برای حفاظت از بیت المال ندارند. ....!!!!
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
علی برکت ا... ! خوش بحال دولت تدبیر !!