کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

احتمال ازسرگیری صادرات گاز ترکمنستان به روسیه

18 مهر 1397 ساعت 13:43

رئیس شرکت «گاز پروم» روسیه در سفر به ترکمنستان با رئیس جمهور این کشور دیدار و چگونگی همکاری دو کشور در زمینه انرژی را مورد بررسی قرار دادند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، «الکسی میلر» رئیس شرکت «گاز پروم» و «کنستانتین چویچینکو» معاون نخست وزیر روسیه در بازدید از «عشق آباد» با «قربان قلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کردند.
بر اساس این گزارش، در این نشست طرفین مسائل اجرای پروژه‌های مشترک روسیه و ترکمنستان در حوزه گاز را مورد بررسی قرار دادند که این برنامه‌های بین‌دولتی تا سال 2028 ادامه دارند.

همچنین در این نشست موضوع خریداری مجدد گاز تولید ترکمنستان توسط روسیه در ابتدای سال 2019 نیز مطرح شد.
در حال حاضر مذاکرات مسئولان گاز پروم روسیه و شرکت‌های ترکمنستان برای هماهنگی بیشتر در این زمینه در حال انجام است و در آینده نزدیک نیز توافقاتی حاصل می‌شوند.

تیرگی روابط میان ترکمنستان و گازپروم روسیه از آغاز سال جاری میلادی(2015) در پی تصمیم کاهش میزان واردات گاز ترکمنی توسط این شرکت روسیه آغاز شد.
این در حالی است که وزیر انرژی روسیه اعلام کرده بود که افزایش حجم واردات گاز ترکمنستان به روسیه در صورت مقرون به صرفه بودن امکانپذیر خواهد بود.
«آلکساندر نوآک» وزیر انرژی روسیه تصریح کرد: امکان افزایش حجم واردات گاز از ترکمنستان در صورتی محقق خواهد شد که این معاملات مقرون به صرفه و توجیه اقتصادی داشته باشد.

این مقام عالی رتبه انرژی روسیه تصریح کرد: شرکت «گازپروم» پیشتر متعهد شده بود که سالانه حداقل 11 میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان خریداری بکند اما به دلیل مشکلات و براساس توافق طرفین این میزان کاهش یافته است. وی تاکید کرد: بازگشت به میزان قبلی خرید و فروش گاز میان ترکمنستان و «گازپروم» تنها به توجیه اقتصادی آن بستگی دارد.

وزیر انرژی روسیه در عین حال اعلام کرد: ما آماده هستیم که میزان واردات گاز از ترکمنستان را افزایش دهیم اگر به لحاظ توجیه اقتصادی امکان پذیر باشد.


کد مطلب: 645824

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/645824/احتمال-ازسرگیری-صادرات-گاز-ترکمنستان-روسیه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com