کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاهش جمعیت روستاهای کشور نگران‌کننده است

18 مهر 1397 ساعت 12:16

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: بُعد خانوارهای روستایی کشور به ۳ و ۴ دهم کاهش پیداکرده که مسئله نگران‌کننده‌ای است، با ادامه روند فعلی دیگر تا بیست سال آینده سکونت‌گاه‌هایی به نام روستا نخواهیم داشت.


به گزارش جهان نیوز به نقل ازتسنیم ، سعیدرضا جندقیان پیش از ظهر امروز در همای روز ملی روستا و عشایر اظهار داشت: برای توسعه روستاهای کشور مدیریت جهادی موردنیاز بوده و برکت در فکر و اندیشه نیاز مدیران جهادی است.

 وی با انتقاد از کاهش چشمگیر سهم روستاها در اقتصاد کشور افزود: در سه دهه گذشته سهم اقتصاد روستا از 25 درصد به کمتر از یک‌هشتم درصد و در حدود 3 درصد تنزل پیداکرده است.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: سهم اقتصاد و ارزش‌افزوده‌ روستاها در اقتصاد نفتی کشور به‌شدت دچار صدمه و تنزل شده است اما با این وجود نمی‌توان نسبت به اقتصاد روستاها و توسعه کشاورزی و باغداری بی‌تفاوت بود.

جندقیان با اشاره به برخی ‌متغیرهای توسعه و پیشرفت در سطح‌های روستاها تأکید کرد: مهاجرت از متغیرهای ذهنی و ریسک‌پذیری در امور اقتصادی و تولیدی ازجمله مهم‌ترین پیش‌زمینه‌های پیشرفت و توسعه در سطح روستاها و مردم ساکن این مناطق است.

وی با تأکید بر لزوم یادگیری راه‌های نوین و پیشرفته تولید و اقتصاد بیان کرد: در دنیای تغییرات مستمر صرفاً یادگیرندگان هستند که می‌توانند پیشرفت کرده و خود را با لوازم دنیای کنونی سازگار کنند و افراد دیگر صرفاً زندگی عادی و معمولی می‌توانند داشته باشند.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان مشکلات ساختاری توسعه روستاهای کشور تأکید کرد: دولت در ایران بسیار فربه و حجیم است و همین مسئله نیز سبب ناکارآمدی و جا ماندن از وظایف اصلی خود می‌شود، سازوکار کمک و توسعه روستاها در کشورهای متمدن دنیا بسیار متفاوت‌تر از روستاهای ایران است.

جندقیان با اشاره به اعتبارات اختصاص داده‌شده به روستاهای کشور از ابتدای دهه هشتاد ادامه داد: 20 هزار میلیارد تومان از سال 82 تا اردیبهشت 97 به عرصه‌های روستایی پول واریزشده که از این‌بین بیش از 15 هزار و 170 میلیارد تومان در دوران دولت یازدهم و دوازدهم بوده که بیش از 75 درصد از کل اعتبارات تخصیص داده‌شده به روستاهای کشور است.

وی با ابراز نگرانی از کاهش جمعیت روستاها خاطرنشان کرد: بعد خانوارهای روستایی کشور به 3 و 4 دهم کاهش پیداکرده است که مسئله‌ای نگران‌کننده است و نشان از مهاجرت بیش‌ازحد مردم روستا به شهر است، با ادامه روند فعلی دیگر تا بیست سال آینده سکونت‌گاه‌هایی به نام روستا نخواهیم داشت.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: برای توسعه باید به سراغ تشکل‌های مردمی، سمن‌ها و تعاونی‌های روستایی برویم چراکه دولت توان و قدرتی برای کمک به روستاها ندارد.


کد مطلب: 645772

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/645772/کاهش-جمعیت-روستاهای-کشور-نگران-کننده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com