شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۳
۳۱
محسن هاشمی مدعی شد

قالیباف با مذاکرات پنهان شهردار شد/ به نظرم غیرقانونی بود/ ماجرای تماس برادر محسن رضایی با هاشمی

چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب: 645765
ز نظر من در آن زمان آقای قالیباف نمی‌توانست وارد انتخابات شود که او آمد، من هم رقابت سالم کردم، عده‌ای هم به بنده رأی دادند.
قالیباف با مذاکرات پنهان شهردار شد/ به نظرم غیرقانونی بود/ ماجرای تماس برادر محسن رضایی با هاشمی
به گزارش جهان نيوز، محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس فعلی شورای شهر تهران و رقیب محمد باقر قالیباف در سال 92 برای تصدی کرسی شهرداری پایتخت، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران به بیان نکاتی از جریان رقابتش با قالیباف در آن سال پرداخته است:

شما مایل بودید شهردار شوید؟
هاشمی: خیر، چه کسی گفته است که تمایل به شهردار شدن داشتم؟ در جمهوری اسلامی هیچ‌یک از مقامات و مسئولان تمایلی به پستی که در آن هستند ندارند(خنده). همه برای خدمت پست قبول می‌کنند. آیا تابحال دیده‌اید که یک نفر در نظام جمهوری اسلامی بگوید من به این پست تمایل داشتم؟

علت کاندید شدنم این بود که تعداد افراد زیادی در شهر به من مرتبا گفتند که شما خودت برای شهردار شدن تلاش نمی‌کنی و  من هم برای نشان دادن تلاشم وارد انتخابات شدم. اما اعضای محترم شورا نظر دیگری داشتند و من برای نظر اعضای شورای شهر احترام قائلم و این مساله طبیعی است چراکه اعضای شورای شهر باید شهردار را انتخاب کنند، تبلور دموکراسی همین است و به غیر از این نیست.

دوره‌ای که شما با آقای قالیباف رقابت کردید همه اصلاح‌طلبان تمام قد پشت شما بودند و فقط به خاطر یک رأی شما شهردار نشدید.
هاشمی: در آن زمان چند اتفاق افتاد؛ یک اتفاق این بود که من قبل از رقابت با قالیباف با او صحبت کردم که قالیباف به من اعلام کرد من وارد انتخابات نمی‌شوم و شما بیایید و خوب است. این را می‌توانید از خودش هم سوال کنید. اما وقتی رقابت‌های انتخاباتی جدی شد، یک مرتبه به من گفت از بالا (شاید هم حزبی‌هایش) به من گفتند که وارد عرصه انتخابات شوم.

پس از آن قالیباف به من گفت من می‌خواهم بیایم و خوب است که شما نیایید که من آن روز در پاسخ به او اعلام کردم نمی‌توانم، زیرا عده‌ای روی من حساب کرده‌اند و اصلا خوب نیست که من وسط میدان شانه خالی کنم.

چون حمایت قابل توجهی داشتید؟
هاشمی: خیر، من به آقای قالیباف گفتم که عده‌ای از من حمایت کردند و من تا اینجا آمدم و آنان هم روی عملکرد فرد دیگری کار نکردند و کنار کشیدن من بداخلاقی است. در نتیجه حتی اگر رأی نیاورم هم اصلا مشکلی ندارم.

من فرضم این بود که قالیباف نمی‌تواند شهردار شود، همانگونه که شما می‌گویید افشانی نمی‌تواند شهردار بماند، آقای قالیباف هم نمی‌توانست شهردار شود زیرا در قانون بندی وجود داشت که شهردار بیش از دو دوره متوالی نمی‌تواند شهردار بماند.

از شورای نگهبان مجوز گرفتند؟
هاشمی: خیر، موافقتی از شورای نگهبان نگرفتند، بلکه از مجلس گرفتند. آقای امیدوار رضایی اخوی برادر محسن رضایی و نماینده مجلس به من زنگ زد واعلام کرد که ما در مجلس بررسی کردیم که قالیباف نمی‌تواند شهردار شود و شما محکم برو اما بعد از این ماجرا برخی به مجلس رفتند و با آقای لاریجانی صحبت کردند و نامه گرفتند که قالیباف می‌تواند وارد انتخابات شود.

همین که می‌گویم ساختار کشور ما ایراد دارد. در جایی قانون را برای خودشان تفسیر می‌کنند، حل می‌کنند و در جایی قانون را  به صورت دیگری تفسیر می‌کنند و  اجازه نمی‌دهند، به همین دلیل است که می‌گویم ما باید ساختارهای خود را اصلاح کنیم. در سوخت گفتم اما در سیاست هم همین است باید مواظب باشیم و قانون باید برای همه سیاسیون به صورت مساوی رعایت شود، اگر برای فساد برخورد صورت می‌گیرد، باید برای همه یکسان باشد و در همه موارد برخورد باید مساوی باشد و اینکه برای عده‌ای انجام دهید و برای عده‌ای انجام ندهید، عده‌ای در برابر قانون مصونیت داشته باشند   و عده‌ای قانون را زیرپابگذارند، درست نیست.

در هر صورت از نظر من در آن زمان آقای قالیباف نمی‌توانست وارد انتخابات شود که او آمد، من هم رقابت سالم کردم، عده‌ای هم به بنده رأی دادند، که بعد از این اتفاق دیگری افتاد و ما 15_15 شدیم.

در آن حالت باز تکلیف مشخص نبود و نباید رأی‌گیری را مجدد تکرار می‌کردند، ، باید صبر می‌کردند و تکلیف را مشخص می‌کردند. در آن موقع دو تا اتفاق بد افتاد اما من علیرغم همه این حرف‌ها چون خودم در رقابت بودم هیچی نگفتم. همانجا رفتم نشستم لبخند زدم و نیش خودم را باز کردم تا کسی فکر نکند که ناراحت هستم و کنار آقای قالیباف نشستم و او شهردار شد و خیلی هم خوب شد، آقای قالیباف برای شهر وقت گذاشتند و شهر تهران آباد شد.

 قالیباف متکی بر قانون دور سوم شهردار شد یا مذاکراتی که در مجلس صورت گرفت؟
هاشمی: نه، از نظر من متکی بر مذاکرات پنهان بود. تحلیل من به لحاظ قانونی این بود که او نمی‌تواند برای دوره سوم در انتخابات شرکت کند. نمی‌گویم غیرقانونی است، چرا که برخی در مجلس ورود قالیباف را تأئید کردند، اما می‌گویم تفسیر اشتباه کردند. به دلیل اینکه آقای امیدوار رضایی اول به من قبلش گفت قالیباف نمی‌تواند، اما پس از مدتی گفت می‌تواند.

در آن دوره تمام اصلاح‌طلبان از شما حمایت کردند و شما فقط رأی خانم راستگو را به دست نیاوردید؟
هاشمی: خیر، رای ما رای آقای دنیامالی بود، او با تیم اصلاح‌طلب وارد شورا شد، اما به نفع اصولگرایان رأی داد، خانم راستگو هم همینطور عمل کرد، وگرنه ما 17 رأی داشتیم. ولی آقای دنیامالی قسر در رفت.

دنیامالی در جایی گفته بود که من رای نمی دهم، بعضی از اصلاح طلب‌ها گفته بودند که او رک گفته من رای نمی ‌‌دهم اما به خود من گفته بود که رای می‌دهد البته شاید هم نگفته بود چون زمانی که من ازشون پرسیدم که تصمیم شما چیست؟ به پشت من زدند و گفتند که نگران نباش. این از منظر شما به چه معناست؟

آیا شما می گویید شهردار شدن آقای قالیباف در دوره سوم غیر قانونی بود ؟
هاشمی: از نظر من که غیرقانونی بود ولی از نظر مجلس قانونی بود و ما چون به نظر مجلس احترام می‌گذاریم و نمی‌خواهیم نظام را تضعیف کنیم و مثل شما سوال نمی‌کنیم و می‌گوییم؛ تایید می کنیم چرا که دلمان برای نظام می‌سوزد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حامد
Iran, Islamic Republic of
قانون شورای شهر از اساس مشکلات زیاد دارد و موجب این همه فساد شده. مکرر می شنویم که اعضای شورای شهر فلان شهر به علت گرفتن رشوه و دیگر انواع فساد بازداشت شدند.

متأسفانه در مرحله تأیید صلاحیت مشکلات اساسی وجود دارد. هیچ نظارتی بر شورای شهر هم وجود ندارد
مهدی ظ
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
قالیباف غیر قانونی هم اومده باشه باعرضه بود
Iran, Islamic Republic of
کاش غیر قانونی امثال قالیباف بیایند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
فعلا اندر خم کوچه ماندید.....
Iran, Islamic Republic of
...
سرور
Iran, Islamic Republic of
همین که زباله سرکوچه را جمع می کنند هنرشان است.
دکتر قالیباف کجا این طایفه خودبزرگ پندار کجا؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
...
فائزه
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
شلم شورباي شهر تهران
Iran, Islamic Republic of
فقط استخدام خانوادگی شما در دانشگاه آزاد قانونی بود . ولی مسئولیت گرفتن صاحبان انقلاب و مدافعان استقلال کشور غیر قانونی بوده است
Iran, Islamic Republic of
گل گفتی... دانشگاه آزاد را ملک طلق خود می دانستند...
شهروند
Iran, Islamic Republic of
...
رضا
Iran, Islamic Republic of
اصلا هر وقت عضوی از خانواده رفسنجانی رای نیاورد ان انتخابات یا غیرقانونی است یا تقلب شده...
Iran, Islamic Republic of
جناب هاشمی شما بهتر است به جای زیر سوال بردن دوران طلایی شهرداری در زمان دکتر قالیباف به این سوال پاسخ بدید که چطور شورای اصلاحات حاظر شد نجفی مریض و یک معاون استانداری رو به شما ترجیح بده
محمد
Iran, Islamic Republic of
باسلام واحترام طرف صحبتم تهرانیها هستند مردم تهران تصمیم بگیرند هیچ وقت لیستی رای ندهند در این صورت افراد یک جریان فرقی نمی کند اصولگرا یا اصلاح طلب تصمیماتشان حزبی وجریانی خواهد بود وکمتر بفکر مردم هستند وقتی لیستی رای می دهند یک جریان در مقابل خودش هیچ مانعی نمی بیند به همین خاطر یکه تازی می کند مردم تهران بفهمند که شورای فعلی با شهردار شدن آقای محسن هاشمی شدیدا مخالفت کرد چون با شهردار شدن اقای محسن هاشمی دکتر چمران به شورا راه می یافت اینها حتی یک نفر مخالف خود را نخواستند وارد شورا کنند...
حسین
Iran, Islamic Republic of
هرجا شورای نگهبان نظارت نداشته باشد نتیجه بیش از این شلم شوربا نخواهد شد
Iran, Islamic Republic of
آقای محسن هاشمی خدا آخرو عاقبت تو و خانواده هاشمی را به خیرکند . الان که به بن بست خوردید تو فاز خراب کردن دیگران افتادی !!
Iran, Islamic Republic of
...
United Arab Emirates
حالاکه اومدی ببینیم چه گلی برسرتهرانی می کاری
Iran, Islamic Republic of
آقای قالیباف برای شهر وقت گذاشتند و شهر تهران آباد شد.
محمد
Iran, Islamic Republic of
کاش امثال قالیباف غیر قانونی بیایند
آقای هاشمی خجالت بکش شهر را بدبخت کردید شما چرا
شما که می‌گویید نباید نظام تضعیف شود مرد حسابی با حرف زدن نظام تضعیف نمیشه با بی‌تدبیری و عمل نکردن به وظایف نظام تضعیف میشه
بوسجین
Iran, Islamic Republic of
من با اینکه از جهاتی به قالیباف انتقاد دارم اما اگر بر اساس عملکرد و منطق و مفلانیت عملکرد او خداقل نتایجی را در سطح شهر داشته از زفت و روب گرفته تا هزینه های بجا و و اتوبان ها و تونل ها و.......... از همه نظز از شهردار مد نظر شما که شهز را وارد یک رخوت و کندی و خواب کرده بهتر بوده است و با اینکه من تعلقی نه به اصول گرایان دارم و نه اصلاح طلب ها دارم اما اگر روزی رای دادن در مقابل افراد شما باشد به ایشان رای خواهم داد چرا که ایشان حداقل بیلانی قابل رویت و ملموس داشته است هر وفت مدیریت در هر نهادی به دست شما و گروه شما افتاده به غیر از شعار های توخالی و وعده های دروغین و و اتلاف سرمابه ها را بیشتر دیدیم اقای عزیز با شعار چند صباحی را می توان مردم را فریب داد نه برای همیشه مردم شعور دارند
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
کاش این قالیباف برای رییس جمهوری هم مورد اقبال عمومی قرار می گرفت و دور جدید هم وارد عرصه می شد چون کشور به چنین فردی واقعا در مقطع کنونی نیاز دارد اهل دیالوگ نیست و عملگرا است
Iran, Islamic Republic of
...
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
جناب هاشمی میشه دست ازسراین مردم بردارید ؟؟
Iran, Islamic Republic of
یکی به این بنده خدا حالی کنه هاشمی ها دیگه تموم شدن رفتن تو ....تاریخ
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
جناب 14/36 همه عالم وادم میگن که تمام شده ولی گویا خودشون پایین بیا نیستن والبته نگذریم ازجماعتی که به این اقا رای دادن !!!!
Iran, Islamic Republic of
دراثر یک اشتباه تاریخی عضو شورای شهر شدی برای عیب جویی فردی مثل قالیباف خیلی مونده تا بزرگ بشی
رضا
Iran, Islamic Republic of
جناب هاشمی ضمن احترام به رسم ادب برهمگان وصاحبان وجدان ودرایت کاملا مشخصه که انحراف ولیبرالیسم وباندبازی وهمه این معضلات فعلی جامعه ما بدون هیچ غرض سیاسی اردوران ریاست جمهوری پدرتان شروع شد وبه تدریج رواج یافت ولی اینکه ارادی بوده وازعمدیانه خداداند وخصلت عجیب وذاتی خاندان هاشمی در ریاست طلبی وجاه طلبی وشهرت جویی چیزقابل انکاری نیست