کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شهید همدانی روحیه فرهنگی بالایی داشت

18 مهر 1397 ساعت 11:42

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) همدان با بیان اینکه شهید همدانی فقط فرمانده نظامی نبود، گفت: سردار روحیه بالای فرهنگی و ورزشی داشت و فعالیت زیادی در این زمینه‌ها می‌کرد.


به گزارش جهان نیوز، 16 مهرماه سالگرد شهادت بزرگ مردی از دیار مجاهد خیز همدان است، شهیدی که اخلاصش در دفاع از اسلام ناب در فراتر از مرزها به اثبات رسید و علاقمندان زیادی را به خود جذب کرد.در مورد همدان و افراد وارسته ای که در آن زیسته و پرورش یافته اند وجود 8 هزار شهید دوران دفاع مقدس و شهدای پس از آن دوران که برای دفاع از مرزها و حریم اهل بیت(ع) جان شیرین خود را تقدیم کرده اند گواه روشنی است.

"سرلشکر شهید حاج حسین همدانی" در 24 آذرماه سال 1329 در آبادان متولد شد، پدرش کارمند شرکت ملی نفت بود که به دلیل بیماری وقتی حسین 3 ساله بود دار فانی را وداع گفت و مادر به همراه 4 فرزند به زادگاه خود در همدان بازگشت.

این شهید گرانقدر با آغاز دوران دفاع مقدس، لحظه‌‌ای درنگ نکرده و راه کردستان را در پیش گرفت و از آنجا که پیش از جنگ نیز به کمک مردم محروم کردستان شتافته و با دیگر دوستان و همرزمان در آنجا گروهک‌های ضدانقلاب را می‌شناخت، دیری نپایید که به صف دشمن‌ستیزان پیوست و در این ایام مسئولیت‌های زیادی از جمله؛ فرمانده لشکر 32 انصارالحسین استان همدان، فرمانده لشکر 16 قدس استان گیلان و معاونت عملیات قرارگاه قدس را برعهده داشت.

این شهید گرانقدر مفتخر به دریافت دو نشان فتح از دست مقام معظم رهبری و فرمانده کل قواست که به خاطر هدایت و فرماندهی موفق لشکرهای تحت امر در دوران دفاع مقدس بوده است.

شهید همدانی از مخلصانی بود که تلاش می‌کرد کارهایش وجه "ربّ العالمینی" داشته باشد و بدین منظور حدود 40 سال مجاهده آشکار و پنهان، بیان شده و نشده، رزم نظامی و فرهنگی، سکوت و فریاد، قربت و غربت در همدان، تهران، گیلان، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، کنگو و سوریه در کسوت یک سرباز یا فرمانده گواه این ادعاست.

سرلشکر شهید حاج حسین همدانی در ادامه فعالیت‌های مستشاری خود در 16 مهر ماه 94 در مبارزه با گروهک صهیونیستی تکفیری داعش در حومه شهر حلب به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

به همین منظور گفت‌وگویی با سردار "مظاهر مجیدی" فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) همدان در مورد ابعاد وجودی و رفتاری شهید گرانقدر در حوزه فرهنگی و اجتماعی پرداختیم:

"وجهه مردمی شهید همدانی نسبت به خیلی افراد برتری داشت"
سردار مجیدی اظهار داشت: آنچه که از شخصیت شهید همدانی برداشت کردیم این بود که ایشان صرفاً فرمانده نظامی نبودند و این ویژگی حتی در کارهای فرهنگی که به واسطه آن هنرمندانی اواخر با ایشان در ارتباط بودند نشان می‌داد حتی در حوزه ورزشی که فرماندهان خیلی در این مباحث ورود پیدا نمی‌کردند، شهید همدانی بخشی از محیط انصارالحسین همدان را به عنوان باشگاه فجر راه‌اندازی کردند که هم مسائل فوتبال را پیگیری می‌کرد و هم سالن کشتی را در آن راه‌اندازی کردند.

وی با بیان اینکه بخشی از ابعاد شخصیتی ایشان در حوزه ورزشی و بخشی در مسائل فرهنگی است گفت: آن زمان که خیلی افراد به این نرسیده بودند که باید خاطرات شهدا بیان شود ایشان در مقر تیپ بحث راه‌اندازی حفظ آثار را شروع کرد.

سردار مجیدی عنوان کرد: باغ‌موزه وسیع دفاع مقدس همدان نیز شاید فقط به ذکاوت و هوش سردار همدانی راه‌اندازی شد و ایشان کار را در اتاق سه به چهاری در تیپ آغاز و رفته‌رفته کارهای هنری و پیگیری خاطرات را شروع کرد و امروز می‌بینیم که باغ‌موزه همدان از باغ‌موزه‌های بسیار هنرمندانه کشور است که نسبت به برخی اماکن که هزینه‌های هنگفتی برای آنها صورت گرفته با هزینه کمتر ولی به بهترین شکل راه‌اندازی شد.

"شهید همدانی در روحیات و تفکر فرهنگی خود واقعاً زیبا فعالیت کرد "
فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) همدان تصریح کرد: آقای همدانی در روحیات و تفکر فرهنگی خود واقعاً زیبا فعالیت کرد و یکی از ابعاد شخصیتی ایشان توجه به قشر ضعیف بود.

سردار مجیدی اظهار داشت: بچه‌هایی که در دوران دفاع مقدس با ایشان همراه بودند به نوعی و آنهایی که خارج از آن دوران با ایشان آشنا شدند نیز به نوعی از محبت‌های پدرگونه ایشان بهره‌مند می‌شدند و یکی از ابعاد شخصیتی ایشان اینگونه بود که وجهه مردمی شهید همدانی نسبت به خیلی افراد برتری داشت و آن رمز و رموزی که در تشییع شهید ایجاد شد و جمله‌ای که مقام معظم رهبری فرمودند که همه برای ایشان آمدند یکی از مبانی که باعث شد مردم عاشقانه و دلسوزانه ورود یابند همین مورد بود.
وی بیان کرد: به عنوان مثال وقتی به همدان می‌آمدند این نبود که صرفاً به مجموعه سپاه توجهی داشته باشد به هیئات مذهبی می‌رفتند از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس دیدار می‌کردند و ارتباط خوبی با خانواده‌های شهدا داشتند و به نظر من شخصیت مردمی که داشت ایشان را به همدانی تبدیل کرد.

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) گفت: هر کسی تصورش از شهید همدانی این بود که خودش نزدیک‌ترین فرد به آقای همدانی است ولی وقتی که ایشان به شهادت رسید فهمیدیم که احترامی که ایشان نسبت به همه نیروها داشت به حدی بود که هر کسی برداشتش این گونه بود که نزدیک‌ترین فرد به ایشان است.

وی افزود: ایشان از شخصیت‌های بزرگی بودند که در شخصیت امام و فرماندهی کل قوا ذوب شده بودند و این فرماندهی و فرمان‌برداری را از ایشان می‌دیدیم که در تصاویر نیز با خضوع و خشوع دست رهبر را می‌بوسد و برای آن نیز افتخار می‌کند در جلساتی که بعضاً صحبت می‌کرد شاید یکی از زیباترین لحظات زندگی ایشان زمانی بود که به حضور رهبر می‌رسید و گزارشی را از روند کارها به ایشان می‌داد و عموماً به ما نیز این گوشزد را داشت که فرصت کوتاه است و اگر می‌خواهید برای اسلام کار کنید به فرمایشات و منویات رهبر توجه ویژه‌ای داشته باشد.

مجیدی بیان کرد: یکی از دلایلی که ایشان توانست 40 سال مجاهدت کند و در مسیر خود انحرافی نداشته باشد همین بصیرت بالای ایشان بود.

منبع:تسنیم


کد مطلب: 645761

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/645761/شهید-همدانی-روحیه-فرهنگی-بالایی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com