پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۳

چرا لاریجانی برای سخن صریح رهبری کاری نکرد؟

چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 645727
در حقیقت روز رای‌گیری در مجلس اینگونه القا شد که گویی رهبر انقلاب با CFT مخالفتی ندارند، در صورتی که آن چیزی هم که مطرح بود درباره عدم مخالفت با بررسی آن بود نه با خود موضوع.
چرا لاریجانی برای سخن صریح رهبری کاری نکرد؟
به گزارش جهان نيوز، به منظور بررسی اتفاقات روز تصویب CFT در مجلس و روند منتهی به این روز، «وطن‌امروز» با حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی و از نمایندگان مخالف این لایحه که بارها در جلسات متعدد کارشناسی برای بررسی لوایح مربوط به FATF سخنرانی کرده، گفت‌وگو کرده است.
 
 درباره روز رای‌گیری CFT در مجلس بگویید. از مخالفت‌ها و موافقت‌هایی که شد و اتفاقاتی که در نهایت روند را به سوی رای مثبت به آخرین لایحه FATF  برد. 
ببینید! چند اتفاق در مجلس افتاد که در نهایت منجر به تصویب CFT شد؛ با یک برنامه‌ریزی در روز چهارشنبه موضوعی را که تا 2 هفته مانع طرح CFT  در مجلس می‌شد با یک شگرد برداشتند. لایحه‌ای درباره قاچاق کالا و ارز در دستور کار مجلس بود که خیلی از ضوابط مبارزه با فساد اقتصادی و رانت و مبارزه با پولشویی و اصل شفاف‌سازی و دیگر موضوعات در این زمینه در این لایحه 60 ماده‌ای وجود داشت ولی اینها آن را با اینکه 25 واحدش جلو رفته بود به بهانه واهی و با اخطار آقای محبی‌نیا که برخلاف قانون هم بود از دستور کار خارج کردند. رئیس جلسه که آقای مطهری بود برخلاف قانون و برخلاف سوگندی که یاد کرده است، این اخطار را پذیرفت و این لایحه از دستور کار خارج شد و در نهایت شرایط بررسی CFT فراهم شد.

 بهانه‌ای که آوردند چه بود؟
اینکه چون این لایحه قضایی است، باید از سوی قوه‌قضائیه مطرح شود و دولت صلاحیت ارسال آن را نداشته است، در حالی که لایحه برای تعزیرات و اصلاحات مربوط به آن بود و همان‌طور که می‌دانید تعزیرات هم زیرمجموعه وزارت دادگستری است، لذا ارتباط چندانی به قوه‌قضائیه پیدا نمی‌کرد اما در نهایت این موضوع را اینگونه ربط دادند.

 خب! درباره موضوعات دیگر هم بگویید.
بله! دومین نکته در روند تصویب CFT درباره جلسه‌ای بود که برای تصویب این موضوع در پارلمان تشکیل شد. آقای حاجی‌بابایی یک اشتباهی کرد و همزمان با برگزاری این جلسه، جلسه دیگری با فراکسیون نمایندگان ولایی برگزار کرد. قرار بود آقایان براتی و شاکری به عنوان کارشناس بیایند مسائلی را در این زمینه برای نمایندگان تشریح کنند اما آنها را بردند در جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی که تعداد کمتری در آنجا بودند.

خب! افراد حاضر در فراکسیون نمایندگان ولایی با CFT مخالف بودند، یعنی اگر این جلسه کارشناسی هم برگزار نمی‌شد آنها بر موضوع واقف بودند و رای‌شان منفی بود.

خب! وقت این 2 کارشناس آنجا گذشت و نتوانستند در آن جلسه دیگری که تعداد بیشتری از نمایندگان و از همه فراکسیون‌ها بودند حاضر شوند. آقای دهقان هم که مسؤولیت هماهنگی و دعوت کارشناسان را برعهده داشت بخوبی به وظیفه خود عمل نکرد. طبیعتا نظرات کارشناسی به افرادی که باید می‌رسید، نرسید و همین می‌تواند در روند نظر و رای آنها موثر واقع شده باشد.

 نقش آقای لاریجانی چگونه بود؟
درباره عملکرد رئیس مجلس نکاتی وجود دارد. آقای لاریجانی هنگام رای‌گیری گفت دولت و مجلس موافق! در حالی که از مجلس در حال رای‌گیری بود گفت مجلس موافق و رای مثبت را گرفت.

 یعنی معتقدید این نوعی دخالت بوده است؟
دقیقا! آقای لاریجانی با این اقدام در روند رای‌گیری دخالت و طرفداری کرد، اقدامی که برخلاف آیین نامه بود.

 این جمله آقای لاریجانی احتمالا اشتباه لفظی بوده است، چون بلافاصله اصلاح کرد و گفت کمیسیون موافق است.
خیر! من قبول ندارم. اگر اینطور باشد به یک رویه تبدیل می‌شود؛ فردا روزی در یک موضوع بسیار مهم دیگری همین روش را انجام می‌دهند و بعد هم می‌گویند اشتباه لفظی بوده است. حالا ما فرض می‌کنیم اصلا این حرف آقای لاریجانی اشتباه لفظی بوده است؛ بسیار خب، کار را برگردانند و از نو رای‌گیری کنند.

 یعنی این جمله تا این حد ضریب داشته که معتقدید باید از نو رای‌گیری کنند؟ 
ببینید! این حرف آقای لاریجانی که مجلس موافق است یعنی نماینده هم مرعوب بشود و رای مثبت بدهد. ما فقط 8 رای کم داشتیم تا CFT تصویب نشود، یعنی اختلاف زیاد نبود. یک موضوع دیگری هم هست؛ آقای لاریجانی 3 بار یک جمله کلیدی را تکرار کرد. اینکه خطاب به نمایندگان گفت آرای شما محرمانه می‌ماند و منتشر نمی‌شود.

 خب! این جمله چگونه بر رای نمایندگان تاثیر گذاشت؟ 
ببینید! این جمله انگار یک جور تضمین به موافقان CFT بود. اینکه آرای شما منتشر نمی‌شود و مردم متوجه نمی‌شوند و همین موضوع قطعا در رای نمایندگان موثر واقع شد.

 دولت در این زمینه رایزنی خاصی داشت؟ 
بله! در جلسه چهارشنبه گذشته که با حضور آقای روحانی و برخی منتخبان لیست امید برگزار شد بده‌بستان‌هایی انجام شد؛ برخی نمایندگان شرکت‌کننده در آن جلسه به آقای روحانی اطمینان داده بودند فراکسیون امید به تصویب CFT رای مثبت خواهد داد. در آن جلسه چند موضوع مطرح می‌شود. یکی اینکه به نمایندگان گفته می‌شود به CFT رای مثبت بدهید و موضوع دیگر هم درباره وزرایی بود که قرار است آقای روحانی به مجلس معرفی کند؛ درباره نحوه معرفی و حمایت از آنها در مجلس و جزئیات دیگر.

 خب! درباره موضوعات دیگر در روند این تصویب توضیح دهید.
یکی از اقدامات دیگری که در جریان روند رای به CFT انجام شد، اقداماتی بود که در جهت ضعیف کردن اعتماد به نفس نمایندگان مخالف با انواع صحبت‌ها و اتهامات مختلف انجام شد که این موضوع بسیار مهمی است که در قالب یک عملیات روانی انجام شد.

 درباره استفساریه‌ای که از دفتر رهبر انقلاب شد هم توضیح می‌دهید؟
با اینکه رهبر معظم انقلاب به صراحت در تاریخ 30 خرداد موضع خود را اعلام کرده بودند، تلاش‌های مختلفی در خلاف این جهت انجام شد. مثلا آقای روحانی چند نوبت نامه نوشت و رئیس مجلس هم در این زمینه تلاش کرد. در حقیقت تلاش‌های زیادی شد تا نظری غیر از آنچه به صورت رسمی اعلام شده است به نمایندگان القا کنند. در حقیقت روز رای‌گیری در مجلس اینگونه القا شد که گویی رهبر انقلاب با CFT مخالفتی ندارند، در صورتی که آن چیزی هم که مطرح بود درباره عدم مخالفت با بررسی آن بود نه با خود موضوع. آنچه مسلم است سخنان آقا در مجلس تحریف و همه این اقدامات با یک برنامه‌ریزی دقیق انجام شد اما با این همه فضاسازی‌ها نسبت مخالفان هم زیاد و قابل توجه بود.

 پیش‌بینی می‌کنید مواجهه شورای نگهبان با این مصوبه مجلس به چه صورت باشد؟
من فکر می‌کنم شورای نگهبان کلیات این مصوبه را رد خواهد کرد و امیدواریم این اتفاق بیفتد. اگر شورای نگهبان کلیات این مصوبه را رد کند برای همیشه این موضوع تمام خواهد شد.

 به نظر شما واکنش افکار عمومی در این زمینه چطور بود؟
من واقعا جوابی برای خانواده‌های شهدا ندارم. به صورت مرتب با اقشار مختلف مردم بویژه خانواده شهدا ارتباط دارم و در این زمینه نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی دارند، البته پیش از تصویب طرح هم دائما در این زمینه ابراز نگرانی می‌کردند.

 نمونه مصداقی هم هست؟
بله! همین جمعه گذشته خدمت خانواده شهید طاها اقدامی، کودک 4 ساله‌ای که در جریان حادثه تروریستی اهواز به شهادت رسید، بودم. مدام می‌گفتند مراقب باشید CFT  در مجلس رای نیاورد و صراحتا مخالفت داشتند. واقعا این احساس که به ارزش‌ها بی‌توجهی می‌شود در بین برخی خانواده شهدا ایجاد و باعث نگرانی آنها شده است. می‌گویند این همه ایثارگری و جان‌نثاری در راه انقلاب شده است و نباید برخی تصمیماتی که برخلاف این مجاهدت‌هاست گرفته شود.

 الان یک شبهه‌ای مطرح می‌کنند که خب! مگر عموم مردم یا همین خانواده شهدا چقدر از جزئیات این لوایح مطلع هستند که با آن مخالفت می‌کنند؟ دریافت شما چه بوده است؟ 
فقط یک جمله در جواب این شبهه‌افکنی‌ها عرض کنم؛ به جرأت می‌گویم اطلاعات همین مردم و خانواده‌های شهدا از جزئیات این لوایح بسیار بیشتر از برخی نمایندگانی است که به CFT رای مثبت دادند. من حاضرم این موضوع را ثبات کنم و سطح سواد موافقان را در بوته نقد و بررسی بگذارم.

 البته نمایندگان موافق برای مناظره هم که دعوت شدند عمدتا حاضر نشدند. 
تا الان چند بار از نمایندگان موافق CFT برای مناظره دعوت کرده‌ایم ولی هیچ‌کدام حاضر به مناظره نشدند. همین الان هم اگر راست می‌گویند و ادعای سواد دارند بیایند مناظره کنند. چندین مناظره در دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و حتی صداوسیما تدارک دیده شد اما هیچ‌کدام از موافقان حاضر به حضور نشدند.

 نکته دیگری هم آقای نقوی‌حسینی مطرح کرد درباره برگزاری جلساتی که از سوی آقای لاریجانی برای تصویب CFT برگزار شد. در مقابل، جلسات کارشناسی برای بررسی علت فرمایش رهبر انقلاب در مخالفت با لوایح استعماری نیز برگزار شد؟
ایشان در این مدت بسیار فعال بود و ما واقعا برداشت‌مان این بود که بعد از صحبت‌های آقا در جلسه با نمایندگان، موضوع FATF به زباله‌دان تاریخ سپرده می‌شود. آقای لاریجانی در مسیری قرار گرفته است که این فضاها برایش اهمیت ندارد و در فضای دیگری سیر می‌کند.

 یعنی انتخابات؟
فضایی که احساس می‌کند اگر الان بیاید با اینگونه مسائل خودش را به برخی افراد حامی دولت غرب‌گرا نزدیک کند اینها می‌توانند در آینده برایش رای جمع‌آوری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید110
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
با این نقشه ها و توطئه های پیچیده ای که یکی پس از دیگری دانسته و یا ندانسته توسط دولت مستر روحانی توسط تیم وزارت خاجه اش پیاده میشود بعد از فرجام و مصوبه اخیر در اینده نه چندان دور باید شاهد تحمیل دو طرح دیگر به نظام و امنیت کشور باشیم : 1- خروج ایران از سوریه و عراق و لبنان و تضمین به امریکا که ایران کلا از منطقه غرب اسیا بیرون بیاید یعنی دستان قدرت خودش را قطع کند . 2- کنترل و خلع سلاح موشکی . تا در صورت لزوم وحشی های خونخواری مثل رژیم پلید اسرائیل غاصب و رژیم کثیف وهابیت ال سعود و دژخیمان داعشی هر بلایی که خواستند و تنوانستند سر کشور و مردم بیاورند . بعد سراغ دو تابعیتی ها را اگر زنده بمانند باید در پاریس و منچستر و لندن و نیویرک و... گرفت .
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
باید دفتر مقام معظم رهبری اطلاع رسانی کنند تا سیه روی شود هر که در او غش باشد