جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

احتمال عضویت روسیه در سازمان اوپک به‌عنوان عضو ناظر

سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب: 645554
وزیر انرژی روسیه گفت، این کشور بخاطر تعهدات مشخص قصد عضویت کامل در سازمان صادرکنندگان نفت "اوپک" را ندارد، ولی پیشنهاد عضویت ناظری در این سازمان مطرح شده که مسکو در حال بررسی آن است.
احتمال عضویت روسیه در سازمان اوپک به‌عنوان عضو ناظر
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، خبرگزاری «اینترفکس» گزارش داد: "الکساندر نوواک" وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که این کشور قصد ندارد به سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک بپیوندد، البته امکان عضویت روسیه در این سازمان به عنوان عضو ناظر وجود دارد.

نوواک در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «راسیا-24» در پاسخ به سئوالی درباره امکان عضویت روسیه در سازمان اوپک، توضیح داد: «به عقیده من چنین مسئله‌ای نه ضرورت دارد و نه مقرون به صرفه است. چرا که عضویت در این سازمان تعهدات مشخصی را بر عهده اعضای آن می‌گذارد. ضمن اینکه ما هرگز عضو این سازمان نبوده‌ایم.»

وی یادآور شد که سازمان بیش از پنجاه سال است که موجودیت دارد و ابزاری که برای تثبیت اوضاع در بازار نفت وجود داشته و امروزه در چارچوب همکاری‌ها با کشورهای اوپک+ هم مورد استفاده قرار می‌گیرند، کاملاً کارآمد  و موثر هستند.

وزیر انرژی روسیه افزود: «در عین حال ما تعهد حقوقی که چندان پیچیده باشد، بر عهده نداریم و به عقیده من ضرورتی هم برای این کار وجود ندارد. البته پیشنهاداتی در رابطه با امکان پیوستن روسیه به عنوان عضو ناظر در سازمان تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت وجود دارد. چنین پیشنهادی در حال بررسی است، ولی هنوز تصمیم گیری در رابطه با آنها انجام نشده است. باید همه ابعاد این مسئ مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.»

پیشنهاد اوپک به روسیه برای عضویت ناظر در این سازمان در ماه ژوئن مطرح شد. وزیر انرژی روسیه در آن زمان اعلام کرد که این مسئله با دقت بررسی خواهد شد.

در سازمان اوپک کشورهای: ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عراق، کویت، اکوادور، گینه، الجزایر، آنگولا، لیبی و نیجریه عضویت دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *