پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

در روز چند تخم مرغ بخوریم؟

سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب: 645452
طبق تحقیقات بین‌المللی، خوردن تخم‌مرغ برای سلامتی خطری ندارد، اما یک تیم پزشکی آمریکایی خوردن تخم‌مرغ را مضر خوانده و اکنون سوال این است که خوردن چند عدد تخم‌مرغ در روز بی‌ضرر است؟
در روز چند تخم مرغ بخوریم؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا طبق تحقیقات بین‌المللی، خوردن تخم‌مرغ برای سلامتی خطری ندارد، اما یک تیم پزشکی آمریکایی خوردن تخم‌مرغ را مضر خوانده و اکنون سوال این است که خوردن چند عدد تخم‌مرغ در روز بی‌ضرر است؟
به گفته موسسه کل مواد غذایی و کشاورزی آلمان هر آلمانی در سال به طور متوسط ۲۳۱ تخم مرغ مصرف می‌کند. تخم مرغ نه تنها خوشمزه است بلکه از پروتئین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی سرشار است. حتی عده‌ای سعی می‌کنند روزانه یک تخم مرغ بخورند.

اما تخم مرغ علاوه بر این حاوی کلسترول نیز هست و انباشت این چربی در خون می‌تواند خطر ابتلا به سکته و بیماری‌های قلبی ـ. عروقی را افزایش دهد. در مورد خوردن تخم مرغ نظریه‌های مختلفی ارائه شده است.

نظریه اول: روزی یک تخم مرغ بخورید

عده‌ای می‌گویند، خوردن یک تخم مرغ در روز خطر سکته‌های مغزی را کاهش می‌دهد. آن‌ها تخم مرغ را در فهرست مواد غذایی سالم دسته‌بندی کرده و خوردن آن را توصیه می‌کنند.

دانشمندان آمریکایی از مؤسسه اپیدستات در میشیگان و خدمات مشاوره‌ای DLW در یوتا از این دسته‌اند و می‌گویند، مصرف تخم مرغ نه تنها خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر یا سکته مغزی را بالا نمی‌برد بلکه خوردن یک تخم مرغ در روز خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

به طور کلی به بیماران دیابتی یا قلبی توصیه می‌شود که کمتر تخم مرغ بخورند
کارشناسان آمریکایی این نتیجه‌گیری را بعد از ارزیابی هفت بررسی مطالعاتی در سال ۲۰۱۶ ارائه دادند.

سه سال پیش از آن نیز کارشناسان تغذیه در چین به نتیجه‌ای مشابه رسیده و گفته بودند، خوردن یک تخم مرغ در روز خطر ابتلا به امراض قلبی را افزایش نمی‌دهد.

نظریه دوم: تخم مرغ را نباید در برنامه غذایی گنجاند

تعجب‌آور این است که درست در آمریکا، جایی که خوردن تخم مرغ توصیه شده گروهی از پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که تخم مرغ را باید از برنامه غذایی حذف کرد. متخصصانی از ۱۲ مؤسسه، ۲۵ بررسی مطالعاتی را تحلیل کرده و توصیه‌هایی جدید در زمینه تغذیه سالم داده‌اند.

آن‌ها در سال ۲۰۱۷ بعد از یک جمع‌بندی توصیه کردند که، چون تخم مرغ حاوی کلسترول است تا جایی که ممکن است باید از خوردن آن پرهیز کرد.

با توجه به نظرات ضد و نقیض در این باره سایت "فوکوس آنلاین" آلمان سراغ دو متخصص قلب رفته و نظر آن‌ها را جویا شده است.

هلموت گوهلکه، عضو ارشد بنیاد قلب آلمان در مورد پذیرفتن توصیه گروه تحقیقاتی یادشده آمریکایی در آلمان هشدار داده و گفته است، مهم‌تر از مصرف تخم مرغ این است که چه غذایی با آن خورده می‌شود.

توصیه اول: مهم این است که تخم مرغ را با چه غذایی می‌خوریم

در حالی که معمولا یک صبحانه آمریکایی از تخم مرغ و چربی حیوانی تشکیل شده یک صبحانه آلمانی اغلب حاوی تخم مرغ و سبزیجات است و این تفاوت بزرگی است. یعنی در آمریکا همراه با تخم مرغ چربی اشباع‌شده و ناسالم خورده می‌شود.

برعکس در یک تغذیه مدیترانه‌ای که سرشار از میوه، سبزیجات و چربی‌های اشباع‌نشده‌ای مثلا روغن زیتون است کم‌تر باید نگران افزایش کلسترول بدن بود.

به علاوه طبق مطالعات علمی، خوردن ۴۰۰ گرم میوه و سبزی در روز خود به کاهش خطر تصلب شرائین کمک می‌کند. بنابر این به گفته گوهلکه به جای این که نگران تک‌تک اجزای یک وعده غذایی باشیم بهتر است به مجموع موادی که با هم می‌خوریم توجه کنیم.

توصیه دوم: بهتر است از نیکوتین صرفنظر کنید تا تخم مرغ

به علاوه، تغذیه تنها یک عامل در تعیین سطح کلسترول بدن است. عامل مؤثر دیگر ژنتیک است.

اولریش لافس، پزشک ارشد بخش بیماری‌های داخلی در بیمارستان وابسته به دانشگاه زارلند می‌گوید، همین عامل است که میزان گیرنده‌های کلسترول LDL در کبد که در تعیین سطح کلسترول خون نقش ایفا می‌کنند را مشخص می‌کند. بنا بر عوامل ژنتیکی، یک نفر می‌تواند از گیرنده کم‌تر و نفر دیگر از گیرنده بیشتری برخوردار باشد.

مهم‌تر از مصرف تخم مرغ این است که چه غذایی با آن خورده می‌شود

او می‌گوید، عوامل دیگری نیز در بدن وجود دارند که در تعیین سطح کلسترول نقش ایفا می‌کنند. برای نمونه، ما باید برای جلوگیری از ابتلا به امراض قلبی در درجه اول از نیکوتین صرفنظر کرده و به اندازه کافی تحرک بدنی داشته باشیم؛ و تغذیه سالم به روش مدیترانه‌ای در این مقوله در درجه سوم قرار می‌گیرد.

اولریش لافس می‌گوید که نسخه‌ای کلی در این زمینه نمی‌توان ارائه داد، اما می‌توان مثال آورد: مردی به مدت ۲۵ سال هر روز ۲۵ تخم مرغ خورد. سطح کلسترول او در ۸۵ سالگی نه تنها طبیعی بود بلکه او هیچ گونه بیماری عروقی نیز نداشت.

توصیه کارشناسان: چهار تخم مرغ در هفته

به گزارش دویچه‌وله، هلموت گوهلکه، عضو ارشد بنیاد قلب آلمان می‌گوید، مطابق بررسی‌ها در اروپایی‌هایی که هر هفته چهار تخم مرغ می‌خورند هیچ گونه افزایش بیماری‌های قلبی مشاهده نشد و به همین سبب می‌توان خوردن چهار تخم مرغ در هفته را توصیه کرد.

اما این الگو تنها متوسط مصرف را تعیین می‌کند. یعنی اگر کسی در برخی مواقع تخم مرغ بیشتر یا کمتری خورد باز هم جای نگرانی وجود ندارد. به طور کلی به بیماران دیابتی یا قلبی توصیه می‌شود که کمتر تخم مرغ بخورند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
محققان هر روز یه چرت و پرتی میگن... من که عموما توجهی به اراجیفشون نمیکنم
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
با این گرونی تخم مرغ ! ما در هفته ، حداکثر یکی دوتا بیشتر نمی تونیم بخوریم ! پس مشکل حله !!