کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین شاگرد دهخدا درگذشت

16 مهر 1397 ساعت 19:48

استاد دبیر سیاقی نویسنده و لغت شناس مشهور کشورمان ظهر امروز دار فانی را وداع گفت.


به گزارش جهان نیوز، استاد سیدمحمد دبیر سیاقی نویسنده، شاعر و لغت شناس مشهور کشور ظهر امروز دار فانی را وداع گفت.

سید محمد دبیر سیاقی که از شاگردان علامه دهخدا بود امروز به کما رفته و در ۹۹ سالگی به دیار باقی شتافت.

استاد دبیر سیاقی که دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی در سال 1334 از دانشگاه تهران دریافت کرده بیش از 80 متن ادبی و تاریخی را به تصحیح و نگارش در آورده است که می‌توان دیوان منوچهری، نزهت القلوب فرهنگ سروری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه و شاهنامه فردوسی را از میان آنها نام برد.

وی که به دلیل بیماری در بیمارستان بستری بود در مدت ۹ سال با علامه علی‌اکبر دهخدا در تنظیم مطالب حروف «ظ»، «ض»، «ل» و «پ» در لغت‌نامه دهخدا و ۱۱ سال با دکتر محمد معین در انجمن ایران‌شناسی همکاری کرد.

مرحوم دکتر سیدمحمد دبیر سیاقی در سال 1298 هجری شمسی در قزوین به دنیا آمد.

مرتضی روزبه استاندار اسبق قزوین پیش از این در گفت‌وگویی یادآور می‌شود: یک روز در محضر استاد به تهران می‌رفتیم که از ایشان در مورد همکاری با دهخدا سؤالاتی پرسیدم تا به دوران جدید رسیدیم، سؤالی کردم که در آن مقطع حاکی از خامی من بود، به ایشان گفتم این‌قدر که شما برای رفتن به مؤسسه دهخدا به‌زحمت می‌افتید چقدر حقوق دریافت می‌کنید، سؤالی که به‌واسطه پاسخ استاد به من نهیبی زده شد.

وی بیان می‌کند: ایشان پاسخی دادند که از حداقل حقوق کارگری آن دوران کمتر بود خیلی با تعجب گفتم این حقوق و این‌همه زحمت و کار؛ گفتند این چه حرفی است، من به دهخدا ادای دین می‌کنم، برای ادای دین به دهخدا که نباید حق‌وحقوقی داشته باشم.

منبع: دانشجو


کد مطلب: 645355

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/645355/آخرین-شاگرد-دهخدا-درگذشت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com