قرآن در اينجا مساله نفوذناپذيرى و كبر و غرور را عامل بدبختى شمرده است. عزت ذلت مدار در اينجا صفت زشت و شومى است كه روى چشم و گوش انسان پرده مى افكند، و حس تشخيص را از انسان مى گيرد، و چه دردناك است كه چشم باز باشد و گوش باز اما آدمى كور باشد و كر!
چرا قرآن، عزت را منحصر در ذات خداوند ميداند؟
16 مهر 1397 ساعت 11:23
قرآن در اينجا مساله نفوذناپذيرى و كبر و غرور را عامل بدبختى شمرده است. عزت ذلت مدار در اينجا صفت زشت و شومى است كه روى چشم و گوش انسان پرده مى افكند، و حس تشخيص را از انسان مى گيرد، و چه دردناك است كه چشم باز باشد و گوش باز اما آدمى كور باشد و كر!
به گزارش جهان نیوز، «عزت» در اصل آن حالتى است كه شيء را مقاوم و شكست ناپذير مى سازد، به همين جهت به زمين هاى سفت و محكم نيز عزاز (بر وزن اساس) مى گويند. اما از آنجا كه تنها ذات پاك خداوند است كه شكست ناپذير است و همه مخلوقات به حكم محدوديتشان قابل شكستند، تمام عزت از آن اوست، و هر كس عزتى كسب مى كند از بركت درياى بى انتهاى اوست. از اين رو در بعضى از آيات، عزت را براى پيامبر (ص) و مؤمنان قرار مى دهد: «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ»[1]. زيرا ايشان در مسير طاعت خداوند گام بر مى دارند.
عزت همواره از «علم» و «قدرت» سرچشمه مي گيرد و اينها كه قدرتشان ناچيز و علمشان نيز همانند قدرتشان ناچيز است، كارى از دستشان ساخته نيست كه بتوانند منشا عزتى باشند. در حقيقت انسان آگاه بايد آب را از سرچشمه بگيرد كه آب زلال و فراوان آنجاست، نه از ظروف كوچك و مختصرى كه هم محدود است و هم آلوده و در دست اين و آن.
اين آيات به مسلمانان هشدار مي دهند كه عزت خود را در همه شئون زندگى اعم از شئون اقتصادى و فرهنگى و سياسى و مانند آن، در دوستى با دشمنان اسلام نجويند، بلكه تكيه گاه خود را ذات پاك خداوندى قرار دهند كه سرچشمه همه عزتها است، و غير خدا از دشمنان اسلام نه عزتى دارند كه به كسى ببخشند و نه اگر مي داشتند قابل اعتماد بودند.
آنچه تا اينجا در جملات فوق عرض شد «عزت ممدوح» و شايسته است، اما گاهي «عزت مذموم» نيز در آيات قرآن مورد بحث قرار گرفته و آن نفوذناپذيرى در مقابل حق و تكبر از پذيرش واقعيات است، و اين عزت در حقيقت، ذلت است! «وَ إِذا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ»[2]:" هنگامى كه به او (منافق) گفته مى شود از خدا بترس لجاجت و تعصب و غرور او را مى گيرد و او را به گناه مى كشاند، آتش دوزخ براى او كافى است و چه جايگاه بدى".
قرآن در اينجا مساله نفوذناپذيرى و كبر و غرور را عامل بدبختى شمرده است. عزت ذلت مدار در اينجا صفت زشت و شومى است كه روى چشم و گوش انسان پرده مى افكند، و حس تشخيص را از انسان مى گيرد، و چه دردناك است كه چشم باز باشد و گوش باز اما آدمى كور باشد و كر!
پي نوشت:
[1] سوره منافقين، آيه8.
[2] سوره بقره، آيه 206.
تفسير نمونه، ج4، ص 170.
تفسير نمونه، ج18، ص 194.
تفسير نمونه، ج19، ص 210
کد مطلب: 645234
آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/645234/چرا-قرآن-عزت-منحصر-ذات-خداوند-مي-داند