سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

چرا رئیس اینترپل ناپدید شد؟

دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب: 645188
یک روزنامه مشهور آمریکایی در مطلبی به بررسی علت اصلی ناپدید شدن رئیس اینترپل پرداخته است.
چرا رئیس اینترپل ناپدید شد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم ، حزب کمونیست چین اواخر یکشنبه اعلام کرد که "منگ هانگوی" رئیس پلیس بین الملل "اینترپل" تحت تحقیقات به اتهام نقض قانون قرار دارد و از سوی نهاد مقابله با فساد مالی این حزب تحت نظر بوده است.

بر اساس این گزارش یکشنبه شب خبر بازداشت آقای منگ در وبگاه کمیسیون مرکزی برای نظارت بر نظم و مقررات در حزب کمونیست چین منتشر شد. وظیفه این کمیسیون مقابله با مفاسد مالی و اقتصادی و عدم وفاداری سیاسی به این حزب است.
این گزارش افزود: چند ساعت بعد اینترپل اعلام کرد که نامه ای از آقای منگ دریافت کرده است که نشانگر استعفای وی از این سمت بوده است.

انتشار خبر بازداشت آقای منگ و بلافاصله استعفای او یک روز پس از آن است که پلیس بین الملل از دولت چین خواست تا درباره سرنوشت آقای منگ و اینکه در چه مکانی نگهداری می شود، توضیحاتی را ارائه دهد. منگ روز پنجشنبه به طور مشکوکی ناپدید شده بود.

بازداشت منگ 64 ساله اقدامی متهورانه از سوی حزب کمونیست چین بوده است، حتی با معیارهای نظام اقتدارگرایانه تحت رهبری شی جین پینگ رئیس جمهور چین.
چین به دنبال کسب مشروعیت و نقش رهبری در سازمان های معتبر بین المللی است و انتخاب آقای منگ در نوامبر 2016 میلادی به عنوان رئیس اینترپل (نخستین شهروند چینی که به ریاست این نهاد معتبر بین المللی رسیده)، از سوی بسیاری از ناظران و تحلیلگران یک گام مهم و بزرگ در این مسیر بوده است. ولی بازداشت وی به این کارزار و کمپین لطمه وارد کرده است.

جولیان کو استاد دانشگاه هوفسترا در این باره گفت: انتخاب آقای منگ یک موفقیت کامل برای چین بود و نشانه ای برای گسترش حضور و نفوذ بین المللی پکن در عرصه بین المللی به شمار می رفت.

وی افزود: ولی واقعیت این است که ناپدید شدن آقای منگ بدون اطلاع قبلی به مقام های ارشد اینترپل، می تواند به جایگاه جهانی چین لطمه وارد کند. خیلی سخت بتوان تصور کرد که یک سازمان بین المللی دیگر از انتخاب یک شهروند چینی در عالی ترین پست های مدیریتی خود احساس خوبی داشته باشد چرا که نگران تکرار چنین اتفاقی است که برای رئیس اینترپل روی داده است.

اعلام بازداشت آقای منگ چند ساعت پس از آن است که همسرش "گریس" به خبرنگاران در شهر لیون فرانسه گفت که پیش از ناپدید شدن شوهرش در جریان سفر به چین، او یک پیام تلفنی را ارسال کرده و حاوی ایموجی چاقو بوده است.
همسر آقای منگ بر این باور است که ارسال این پیام به آن معنا بوده است که منگ در خطر است.

کمیسیون مرکزی حزب کمونیست چین می تواند مقام های رسمی این حزب را در جریان تحقیقات، چند ماه یا چند سال در بازداشت نگه دارد. از زمان به قدرت رسیدن شی جین پینگ، این کمیسیون تلاش خود را برای مقابله با مفاسد مالی و اقتصادی به شدت افزایش داده است.

آقای کو در این باره گفت: اقدامات حزب کمونیست چین نشان می دهد که ملاحظات داخلی بر ملاحظات بین المللی پکن اولویت داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *