کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تیم ملی یا تیم کی‌روش؟!

16 مهر 1397 ساعت 8:42

یک پیشکسوت فوتبال ایران معتقد است کی‌روش در این سال‌ها انتقادپذیر نبوده است.


به گزارش جهان نیوز، تیم ملی فوتبال ایران در فاصله سه ماه مانده تا جام ملت‌های آسیا اردوهای تدارکاتی خودش را پیگیری می‌کند. تاکنون دو مرحله از اردوهای تیم ملی برگزار شده که در هر اردو انتقاداتی نسبت به بازیکنان دعوت شده به تیم ملی و عدم برگزاری بازی‌های دوستانه با کیفیت وجود داشته است.

در همین راستا جلال چراغپور، کارشناس فوتبال درباره تاثیرگذار نبودن انتقادها از کی‌روش، روی تصمیمات او اظهار کرد: پروسه‌ای که تیم ملی تاکنون طی کرده برای یک یا دو روز نیست بلکه هشت سال است که تیم ملی با تفکرات کی‌روش روبرو است.

در این مدت یک تفکر قالب حوادثی را رقم زده که پس از وقوع آن رسانه‌ها و کارشناسان راجع به آن صحبت کردند. در این هشت سال حرف‌هایمان هیچ تاثیری نداشته و گوش شنوایی وجود نداشته است. تیم ملی هم همان مسیر خودش را طی می‌کند و تحلیل‌های ما هیچ تغییری در روند آن ایجاد نمی‌کند.
 

او افزود: از روزی که کی‌روش به تیم ملی آمده انتقادات و مطالب رسانه‌ها هیچ تاثیری در خط خوردن یا انتخاب یک بازیکن نداشته یا باعث آشتی‌کنان کی‌روش با بازیکنی هم نشده است. در نتیجه به یک موضوع می‌رسیم. در حال حاضر تیم ملی دو تعریف دارد. یکی تیم ملی فوتبال ایران که برای کشور است و دیگری تیم ملی کی‌روش. آن چه ما تحلیل می‌کنیم برای تیم ملی ایران است چون برای اتفاقاتی که برای این تیم رخ می‌دهد ناراحت و نگرانیم. در هشت سال گذشته خیلی صبور بودیم تا پیشرفتی را در تیم ملی ببینیم اما کی‌روش به بقای خود ادامه داده و هر کسی را که می‌خواهد بدون دلایل فنی به تیم ملی دعوت می‌کند یا از تیم ملی خط می‌زند.

این پیشکسوت فوتبال ایران در ادامه با بیان این که دلیلی نمی‌بیند که درباره تیم کی‌روش صحبت کند گفت: چطور دروازه‌بانی که شش ماه بازی نکرده به تیم ملی دعوت می‌شود یا چطور بازیکنی که چندین بار در اردوهای تیم ملی حضور داشته هیچ وقت در بازی‌های رسمی برای تیم ملی بازی نکرده است؟ تیم کی‌روش مانند یک جزیره شده است.

چراغپور درباره نقش فدراسیون فوتبال برای کنترل تیم ملی توضیح داد: فدراسیون فوتبال کاملا تسلیم کی‌روش شده است و جزیره کی‌روش هم مانند یک قلعه راه نفوذ ندارد. در این جزیره هر کس پشت چشم نازک کند کنار گذاشته می‌شود. چرا فدراسیون به سوالاتی که پیرامون تیم ملی وجود دارد پاسخ روشنی نمی‌دهد؟ تیم کی‌روش با تیم ملی ایران خیلی فاصله دارد.

او همچنین برخی از بازیکنان را در حد تیم ملی ندانست و بیان کرد: بازیکنانی در تیم ملی حضور دارند که فرسوده و پیر شدند اما باز هم به این تیم دعوت می‌شوند. اگر در حال حاضر مربی تیم ملی داخلی بود، مطبوعات بلوای تاثیرگذاری به پا می‌کردند چون با تیم ملی ایران روبرو بودند نه تیم کی‌روش.

این پیشکسوت فوتبال ایران ادامه داد: برای مثال سردار آزمون از تیم ملی فوتبال ایران استعفا داد اما به تیم کی‌روش "نه" نگفت. اگر او با تیم ملی ایران روبرو بود دوباره به آن باز نمی‌گشت. در حال حاضر ما هیچ شناختی نسبت به تیم کی‌روش نداریم. برای مثال او یک بازیکن را به خاطر این که سنش بالاست دعوت نمی‌کند اما بازیکن دیگری را دعوت می‌کند ولی از او یک دقیقه هم استفاده نمی‌کند.

چراغ پور در ادامه با تاکید بر این که مردم از تیم کی‌روش دلخور هستند و این تیم هیچ جایگاهی بین آنها ندارد، گفت: جناح‌هایی در فوتبال وجود دارند که از تیم کی‌روش دفاع می‌کنند اما اگر کسی بدون غرض نظرش را بگوید، معتقدند که تیم ملی از بازیکنان دیپورت شده از اروپا پر شده است. در حالی که آنها در حد لیگ سه فوتبال ایران هم نیستند.

شما ژاوی را مقابل پرسپولیس دیدید. آیا او همانند روزهایی که در بارسلونا بازی می‌کرد مقابل پرسپولیس حضور داشت؟ البته در فوتبال ایران این اتفاقات رخ می‌دهد. برای مثال بازیکنی را بایرن مونیخ نخواست اما چهار سال بعد از آن در تیم ملی بازی کرد یا بازیکن دیگری از انگلیس خارج شد اما چهار پنج سال دیگر در تیم ملی حضور داشت. شاید تیم کنونی در آسیا نتیجه بگیرد اما باید به فکر جام جهانی ۲۰۲۲ باشیم.

او همچنین درباره دیدارهای تدارکاتی که برای تیم ملی مقابل بولیوی، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا در نظر گرفته شده است، گفت: من به عنوان یک کارشناس موردی نمی‌بینم که بولیوی چه ارتباطی به فوتبال آسیا دارد. البته هیچ الزامی هم نمی‌بینم که شباهت‌ها را پیدا کنم. در هشت سال گذشته ما مکانیزم دقیقی برای انتخاب حریفان تیم ملی پیدا نکردیم و انتخاب حریفان تدارکاتی بر اساس یک روند ثابت نبوده است.

این پیشکسوت فوتبال ایران به جام ملت‌های ۲۰۱۹ هم گریزی زد و گفت: بعد از هر جام جهانی جام ملت‌ها بهترین فرصت برای جوان کردن تیم‌هاست. این کار در کشورهای مهمی مانند آلمان هم رخ می‌دهد و الان شاهد هستیم که به جای خدیرا و اوزیل بازیکنان جدیدی به تیم ملی آلمان اضافه شدند اما در ایران بر عکس عمل می‌شود.

چراغ پور افزود: جام ملت‌های آسیا آخرین شانس تیم کی‌روش است تا یک مقام کسب کند. به همین خاطر با تیمی که سال‌ها با آن کار کرده و مانند یک خانواده هستند برای کسب مقام راهی امارات می‌شود.

او به دنبال کسب مقام است تا کارنامه‌ای برای خود داشته باشد و به فکر ایران نیست. ایران در این چند سال تنها یک گونه از چهار گونه فوتبالی را خوب بازی کرده که آن هم مقابل تیم‌های قوی‌تر جواب می‌دهد. تیم کی‌روش هر وقت از قالب خود خارج شود نتیجه خوبی نمی‌تواند بگیرد.

مانند اتفاقی که در جام جهانی قبلی مقابل بوسنی رخ داد و ایران سه گل دریافت کرد. در جام ملت‌های قبلی هم مجبور شد فوتبال بازی کند و دیگر نمی‌توانست با ضد حمله و دفاع کردن کار کند. به همین خاطر از دور رقابت‌ها خارج شد. حتی خط خوردن وریا غفوری هم به این خاطر بود که او یک مدافع رونده است ولی کی‌روش دنبال یک مدافع صرف بود و به همین خاطر رضاییان را به جام جهانی برد.

این پیشکسوت فوتبال ایران ادامه داد: شجاع خلیل‌زاده که در پرسپولیس یک محور دفاعی است نباید انتظار دعوت شدن به تیم ملی را داشته باشد؟ اگر در حال حاضر یک تیم B از بازیکنان ایرانی لیگ برتر تشکیل شود می‌تواند تیم کی‌روش را ببرد. این کار امکان پذیر است چون در زمان‌های قدیم هم ایران با پرسپولیس، استقلال یا تیم‌های دیگر داخلی بازی می‌کرد و به نظرم این بازی‌ها مفیدتر از بازی با بزازهای آفریقاست.

چراغ‌پور با بیان این که بزرگ‌تری بالای سر فوتبال ایران نیست، گفت: بهتر است وزیر ورزش ترفندی بزند و با تشکیل میزگردی رفتارهای کی‌روش را بررسی کند. در تیم کی‌روش بعد از جام جهانی بسته شده و نفرات ثابتی در اردوهای آن حضور دارند. دیگر تیم‌های آسیایی مانند کره و ژاپن بعد از جام جهانی تیم‌هایشان را جوان می‌کنند.

او در پایان درباره پیش بینی‌اش از نتیجه تیم ملی در جام ملت‌های آسیا اظهار کرد: همان طور که گفتم دیگر تیم‌های آسیایی ترکیبشان را جوان می‌کنند در نتیجه از الان نمی‌توان پیش بینی کرد. باید ببینیم ژاپن و کره جنوبی و استرالیا با چه میزان تغییراتی راهی جام ملت‌ها می‌شوند. پس از مشخص شدن اسامی آنها می‌توان درباره نتیجه ایران هم پیش بینی کرد.
 
منبع: ایسنا


کد مطلب: 645156

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/645156/تیم-ملی-یا-کی-روش

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com