کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا گلوله‌های تحریم نفتی به آمریکا کمانه می‌کند؟

15 مهر 1397 ساعت 23:11

یک کارشناس فعال حوزه انرژی گفت: هرچند تحریم‌ها مشکلاتی را برای انتقال وجوه به کشور به دنبال دارد، اما به صفر رسیدن فروش نفت امکان‌پذیر نیست.


به گزارش جهان نیوز، تحریم نفتی ایران برای آمریکا هم گران تمام شد در حالی که ترامپ با تکیه بر این سیاست کاهش و به صفر رساندن فروش نفت ایران را در سر می‌پروراند.

ظاهراً برخی شرکت‌ها نیز خرید نفت آمریکا را کاهش داده و یا منتفی اعلام کرده‌اند.درحالی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، اظهار کرده ما حداکثر دو بشکه در برابر هر بشکه نفتی که اخیراً صادرات آن ازسوی ایران کاهش یافته، نفت صادر می‌کنیم، خبرها حاکی است که برخی کشورها نیز خرید نفت از آمریکا را متوقف کرده‌اند.

خبر روز گذشته عدم خرید نفت آمریکا ازسوی چین و نیز تمایل کشورهایی مانند هند و ترکیه مبنی بر اینکه نفت مورد نیاز خود را از بازار ایران تأمین و خریداری می‌کنند، عملاً شکستی برای سیاست آمریکا مبنی بر تحریم نفتی ایران است.

در همین خصوص بر خلاف تهدیدات تحریمی ترامپ، پالایشگاه‌های هندی قرارداد تحویل ۱.۲۵ میلیون تن نفت خام ایران، برای تحویل در ماه نوامبر را منعقد کردند.

منابع آگاه خبر دادند که بزرگ‌ترین پالایشگاه هند، شرکت ملی نفت هند (آی‌اوسی) که برای وارد کردن ۹ میلیون تن نفت خام ایران در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ یا ۰.۷۵ میلیون تن در ماه، برنامه‌ریزی کرده است هم با حجم همیشگی از ایران نفت وارد کرده است.

درهمین حال یک مؤسسه اطلاعات خطوط کشتیرانی اعلام کرد: هندی‌ها واردات نفت از آمریکا را کاهش داده‌اند و به سمت خرید نفت از ایران روی آورده‌اند.

مؤسسه کپلر که درزمینه اطلاعات خطوط کشتیرانی و بارگیری‌های نفتی فعالیت می‌کند، اعلام کرده است که ماه گذشته میلادی صادرات نفت آمریکا به هند ۷۵ درصد سقوط کرده و تنها به ۸۴ هزار بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که آمریکا در ماه ژوئن روزانه ۳۴۷ هزار بشکه نفت به هند صادر کرده است.

به طور کلی هند ۱۲ درصد از نفت مورد نیاز خود را در ماه ژوئن از آمریکا وارد کرد، اما ماه گذشته خریداران نفت هندی با ۱۱۱ هزار بشکه افزایش نسبت به آگوست روزانه ۵۰۲ هزار بشکه نفت از ایران وارد کردند که بخش قابل توجهی از کاهش نفت از آمریکا از محل افزایش واردات نفت از ایران جبران شد.

بنا به گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا در یک هفته پایانی ماه سپتامبر صادرات نفت این کشور ۹۱۷ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به ۱.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است. 

 توقف خرید نفت آمریکا از سوی چین
چین نیز به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه اوت خرید نفت خام آمریکا را برای اولین بار از سپتامبر ۲۰۱۶ متوقف کرد.

طبق اطلاعات مرکز آمار آمریکا، چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه اوت خرید نفت خام آمریکا را برای اولین بار از سپتامبر ۲۰۱۶ متوقف کرد. چینی‌ها در ماه جولای حدود ۱۲ میلیون بشکه نفت از آمریکا خریده بودند.

این شکست در حالی عاید آمریکا شد که همپیمانان او در منطقه بویژه عربستان سعودی این وعده را به دولت ترامپ داد که کاهش نفت ایران در بازار جهانی را با افزایش تولید خود جبران خواهد کرد با این حال تصمیمات دولت‌هایی مانند چین و هند و ترکیه بومرنگ تحریم نفتی آمریکا را برای این کشور و همپیمانان او در منطقه گران کرد.

محال بودن صفر شدن فروش نفت ایران 
یک کارشناس فعال در حوزه انرژی در تحلیل تصمیم دولت چین برای عدم خرید نفت از آمریکا اظهار داشت: آمریکا سیاست تحریم نفتی و صفر رساندن فروش نفت ایران را دنبال می‌کند که در این خصوص باید گفت، زمانی که حتی قطعنامه‌های شورای امنیت در خصوص ایران مطرح بود و همه کشورها موظف به تبعیت از آن بودند، هرگز سیاست تحریم نفت ایران نتوانست فروش نفت کشور را به صفر برساند.

علی فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اضافه کرد: بنابراین اکنون هم که آمریکا به طور غیرقانونی کشورهای دیگر را تحت فشار قرار داده است که خرید نفت از ایران را کاهش دهند، موفق نخواهد شد و فروش نفت ایران به صفر نخواهد رسید.

وی اضافه کرد: هرچند تحریم‌ها مشکلاتی را برای انتقال وجوه به کشور به دنبال دارد، اما به صفر رسیدن فروش نفت امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: انتظار آمریکا این است که با تحریم نفتی، ایران را به مرحله خطرناک برساند که موفق نمی‌شود.

وی با بیان اینکه آمریکا در این سیاست شکست خورده است، گفت: آمریکا مجبور خواهد شد برای حفظ آبروی خود نسبت به صدور مجوزهای محدود خرید نفت از ایران برای دیگر کشورها ورود یابد.

 احتمال افزایش ۱۰ درصدی قیمت نفت 
وی درباره اثر عدم خرید نفت آمریکا توسط چین و تمایل این کشورها مانند ترکیه و هند برای خرید نفت موردنیاز خود از ایران بر قیمت نفت در بازار جهانی یادآور شد: اثر کوتاه مدت افزایش اندک و در کمتر از ۱۰ درصد قیمت نفت در بازار جهانی است و در بلندمدت بازار نفت به تعادل قیمتی خواهد رسید به طوری که قیمت‌ها سه تا چهار درصد کاهش می‌یابد.

این کارشناس انرژی ادامه داد: البته باید فاکتورهایی مانند رفتن به سمت سردی هوا را نیز در نظر گرفت.

فاطمی گفت: اتفاقاتی مانند تیرگی روابط چین و آمریکا و نیز ترکیه در شرایطی که آمریکا سیاست تحریم علیه ایران را دنبال می‌کند به نفع ایران است.

 تمهیدات ایران برای صادرات نفت
دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران نیز گفت: با توجه به اتفاقات اخیر، خواب ترامپ برای صفرکردن صادرات نفت خام ایران و کاهش قیمت نفت تعبیر نخواهد شد.

حمید حسینی با اشاره به اینکه قیمت نفت در ۱۰ روز گذشته، وارد کانال ۸۵ دلار شده، افزود: این مسئله نشان می‌دهد، دنیا نگران جایگزینی نفت ایران است.

وی گفت: ممکن است صادرات نفت ایران کاهش یابد، اما با توجه به منافعی که خرید نفت از ایران برای کشورهایی نظیر چین و هند دارد که می‌توانند به جای پول، کالا به ایران صادر کنند، قطعاً صادرات ما صفر نخواهد شد.

منبع: قدس آنلاین


کد مطلب: 645119

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/645119/آیا-گلوله-های-تحریم-نفتی-آمریکا-کمانه-می-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com