جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱
واکنش کاربران فضای مجازی به تصویب لایحه CFT

شفافیت برای همه، جز خودمان!

يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۷
کد مطلب: 645090
کاربران فضای مجازی به عدم شفافیت آرای امروز در جریان تصویب لایجه CFT واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.
شفافیت برای همه، جز خودمان!
به گزارش جهان نيوز، نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز به کلیات و جزئیات لایحه CFT رای مثبت دادند. 


«به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (مصوب ۱۳۷۸/۹/۱۸ برابر با ۹ دسامبر ۱۹۹۹ مجمع عمومی سازمان ملل) مشتمل بر یک مقدمه، ۲۸ ماده و یک پیوست با اعلام شروط زیر پذیرفته و سند ذیربط را مطابق مقررات تبصره این ماده نزد امین اسناد توجیه کند. دولت موظف است به محض آگاهی نسبت به اعتراض احتمالی سایر اطراف متعاهد، گزارشی جهت اتخاذ تصمیم مقتضی به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.»

این ماده واحده‌ای بود که در جلسه  امروز  مجلس تصویب شد. 

ماجرای پیوستن ایران به این کنوانسیون چند وقتی است که  نقل محافل رسانه‌ای و سیاسی کشور است. بعد از تصویب لایحه CFT  در مجلس، کاربران فضای مجازی واکنش‌های فراوانی به آن نشان دادند. 

یکی از کاربران فضای مجازی نوشته است: قبلی که برجام بود و مثلاً امضای جان‌کری تضمینش بود، خیری به حال ملت و معیشتش نداشت. این FATF که حتی یک تضمین شفاهی خشک و خالی هم ندارد.

اشاره این کاربر به سخنان محمدجواد ظریف است. وزیر امور خارجه کشورمان امروز در صحن مجلس درباره این کنوانسیون گفته بود: نمی‌توانیم تضمین بدهیم که با پیوستن به FATF مشکلات ما حل خواهد شد!

هانی هاشمی هم اینگونه به تصویب این لایحه واکنش نشان داده است: برنامه دو سه ماه آینده مجلس:
-بیدار شدن از خواب
- آتش زدن نمادین قرار داد FATF 
- سر دادن شعار مرگ بر آمریکا
- گوش دادن به بیانیه‌ای استکبارستیز با صدایی بسیار بم 
- تصویب قراداد نگین بعدی برای افزایش منافع اسرائیل و عربستان این بار زیر ۲۰ دقیقه 
- نماز طولانی، ناهار مختصر :))

سید سجاد طباطبایی که توییت‌های کارشناسی زیادی در نقد FATF نوشته بود این بار نوشته است: دنبال رد پای  نفوذ آنجایی باشید که اولین بار تحلیل غلط «FATF و کمک به محور مقاومت» را به منتقدین خوراند و به حامیان فتف برای ایجاد دوقطبی معیشت مردم-سیاست منطقه‌ای ج.ا. پاس گل داد. مشکل ما با فتف از جنس خودتحریمی نهادهایی مثل وزارت دفاع خودمان مستند به قطعنامه‌های سازمان ملل است.

طباطبایی همچنین ذیل این توییت نوشته است: اگر تا دیروز برخی کشورها به علت ریسک «عدم وجود اطلاعات»، با اکراه وارد مبادله با ایران می‌شدند؛ فردای اجرای  FATF و با اولین امتناع کشورمان از ارائه اطلاعات مالی طبقه‌بندی (نظامی،صنعتی...)، اکثر کشورها به علت نافرمانی‌های ریسک «عدم ارائه اطلاعات»، تبادلاتشان را با ما قطع خواهند کرد!

محمدرضا باقری هم خطاب به منتقدان نوشته است که باید به آگاهی مردم در انتخاب نماینده مجلس کمک کرد: ‏به تصمیم امروز مجلس معترضید؟ انتخابات مجلس سال بعد است، از الان تلاش کنید، چهره‌های موجه، منطقی، مردمی را به مجلس بفرستید. و گرنه با تجمع و تحصن و فحش تو مجازی چیزی در واقعیت تغییر نمیکنه!

مهدی محمدی هم نوشته است: CFT هم تصویب شد. من‌ شخصا منتظر می‌مانم بانک انگلیسی در لندن یک حساب برای سفارت ایران باز کند!

مهسا شمس کلایی هم به رای ممتنع برخی از نمایندگان درباره این لایحه اشاره کرده و نوشته است:  پیشنهاد میکنم از افرادی که برای انتخابات مجلس نام‌نویسی میشه، تست هوش بگیرن. نماینده‌ای که بعد از این همه صحبت موافق و مخالف هنوز نتونه تصمیم بگیره و رای ممتنع بده فقط اومده مجلس برای تفریح و عکس سلفی گرفتن!

یکی از کاربران هم به عدم رای نمایندگان به شفافیت رای‌گیری امروز اشاره کرده و نوشته است: نماینده‌ها با رای‌گیری آشکار برای FATF مخالفت کردند. بهانه‌شان (برای تصویب) شفافیت است. ولی حاضر نیستند همین حداقل شفافیت را با مردم داشته باشند بعد انتظار دارند ملت باور کنند اینا دلسوزند؟

عباس کلاهدوز هم توییت کرده است: از 268 نماینده شرکت کننده در رای گیری امروز تصویب FATF؛ 143 موافق، 120 مخالف، 5 نفر ممتنع رای دادند. حالا فهمیدید چرا از لاریجانی مثلا اصولگرا تا عارف اصلاح‌طلب به کمپین شفافیت آراء نمایندگان نپیوستند؟! مخفی کاری و پنهان ماندن رای، بهترین هدیه برای لابی‌بازان است...

سید حسین نقوی نماینده مجلس هم به نوع نگاه رئیس مجلس انتقاد کرده است: 

 
کاربران زیادی هم به عدم رای نمایندگان به شفافیت آرا درباره لایحه امروز اعتراض کرده‌اند. 

رضا وفا نوشته است: مگه نمی‌گید برای تضمین آینده نظام رای دادید به FATF؟ خب چرا می‌ترسید بگید رای منفی دادم‌ یا مثبت؟ نماینده مردم اینقدر ترسو؟ اینقدر مذبذب؟

رضا شبان هم نوشته است: یکی از طنزهای تلخ روزگارم همینه : حاضر نیست لیست اموال و دارایی‌های خودش رو برای مردم شفاف کنه. ولی حاضره باکمال میل لیست اموال و دارایی کشور رو برای دشمن شفاف کنه.

یکی دیگر از فعالان مجازی هم توییت کرده است: شفافیت آراء نمایندگان تصویب نشد، خود موافقین اسامی شون رو منتشر کنن.

علی حیدری هم از دیگر کاربرانی بود که به نبود عده‌ای از نمایندگان اعتراض داشته و نوشته است:‌ در این روز به این مهمی مجلس ١٩ نفر از نمایندگان مجلس کجا تشریف داشتن؟ شفافیت آرا پیشکشتون لااقل اسامی حاضرین و غایبین رو اعلام کنید!

کاربری با نام «نرجس بانو» هم در این باره نوشته است:‌ نماینده‌ای که به  شفافیت آراء نمایندگان رای منفی داده و با یک شام نظرشون راجع به استیضاح وزیری تغییر میکنه چطور میتونه شعار مبارزه با پولشویی و شفافیت مالی ارگان‌های نظامی کشور به بیگانه رو بده؟ این اگر خیانت نیست پس چیه؟!

صدرالساداتی هم درباره عدم رای نمایندگان به شفافیت رای‌های امروز نوشته است: من چرا نباید بدانم وکیلم در مجلس به FATF رأی مثبت داده با منفی؟ مگر وکیل من نیست؟

کاربر دیگری هم نوشته است: جالب است؛ نمایندگانی داریم که حاضر نیستند برای مردم خودشان شفاف شوند ولی می خواهند با پیوستن به FATF، اطلاعات محرمانه کشور را به دست دشمنان بدهند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سید رضا
Iran, Islamic Republic of
همه محرم اسرار این حضرات ! الا مردم ایران !!