پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

سرباز ایرانی پس از ۸۱ سال به خانه برگشت

يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب: 645024
نقش برجسته ۲۵۰۰ ساله سرباز هخامنشی پس از ۸۱ سال در موزه ملی ایران جانمایی شد.
سرباز ایرانی پس از ۸۱ سال به خانه برگشت
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، صبح امروز یک شنبه 17 مهرماه طی مراسمی نقش برجسته سرباز هخامنشی که متعلق به پلکان شمالی تالار شورا در تخت جمشید است و قدمت آن مربوط به سده پنجم پیش از میلاد است در یکی از بخش‌های موزه ملی ایران در تهران جانمایی شد.

درباره این نقش برجسته سربازه خامنشی باید عنوان کرد این اثر در فاصله سالهای 1311 و 1312 در کاوش‌های موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت جمشید توسط ارنست هرتسلد کشف شد. اما متأسفانه در سال 1316 به سرقت رفت.

این قطعه نقش برجسته 15 سال بعد در سال 1330 توسط یک مجموعه‌دار خصوصی خریداری و به موزه هنرهای زیبای مونترال کانادا اهدا شد.

نقش برجسته سرباز هخامنشی مدت نزدیک به 60 سال در این موزه به نمایش گذاشته شده بود تا اینکه در سال 1390 مجددا به سرقت رفت. این اثر طبق حکم دفتر دادستانی منطقه منهتن نیویورک در سال 1396 از یک موسسه حراج آثار هنری نیویورک مصادره شد.

سازمان میراث فرهنگی بلافاصله بعد از اطلاع از این موضوع اقدامات حقوقی خود را آغاز کرد و جمهوری اسلامی ایران در سال 1396 با ارائه مدارک مالکیت، استرداد این اثر تاریخی را از دادگاه نیویورک درخواست کرد.

خوشبختانه با هماهنگی با مرکز خدمات حقوقی ریاست جمهوری، مرکز دیوان لاحه، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثابت شد این شی تاریخی متعلق به ایران است و دادستانی آمریکا در همان سال رأی نهایی خود را مبنی بر استرداد این اثر تاریخی به ایران صادر کرد.

در نهایت این اثر در 13 شهریور ماه 1397 تحویل غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل شد و دکتر حسن روحانی رئیس جمهور در بازگشت خود از سفر نیویورک این اثر را به ایران بازگردادند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *