کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پشت پرده چلوکباب‌های ارزان قیمت چیست؟

15 مهر 1397 ساعت 10:47

طبخ غذا و رستوران‌داری یکی از صنوف تجاری نسبتا پر درآمدی است که در ماه‌های اخیر با رکودی بی‌سابقه دست به گریبان شده است.


به گزارش جهان نیوز، از دیرباز، رستوران داری و فعالیت در حوزه طبخ و عرضه غذا از نمونه مشاغل نسبتا پردرآمدی محسوب می‌شد که بعضا از ضریب اشتغالزایی نسبتا مطلوبی برخوردار بوده است.
 

اما این اوصاف در شرایط فعلی اقتصادی کشور برای بسیاری از واحد‌های طبخ و عرضه غذا صدق پیدا نمی‌کند و گزارش‌های میدانی و سمع اظهارات فعالان این عرصه موید این واقعیت است که بسیاری از فعالان این حوزه، بویژه در شهر‌های حاشیه‌ای و شهرستانی با اُفت شدید تقاضا و تنزل ضریب کمی مشتری مواجه شده‌اند.

عباس خیرآبادی، یکی از رستوران داران فعال در غرب استان تهران با اشاره به رکود شدید حاکم بر این بازار اظهار کرد: تقریبا در تمامی اغذیه‌های موجود در منوی رستوران‌ها، شاهد افزایش قیمت هستیم و هیچ غذایی وجود ندارد که قیمت‌ها در آن همچون اوایل سال‌جاری عرضه شود.

وی افزود: طبیعی است در شرایطی که قیمت برنج، روغن، مرغ، ماهی و گوشت قرمز به عنوان اصلی‌ترین اقلام و محصولات مورد نیاز واحد‌های فعال در بخش رستوارن داری، باافزایش قابل توجه رو به رو شده به تبع ما نیز مجبور هستیم به موازات آن، افزایش نرخ‌ها را در منوی غذایی لحاظ کنیم.

این فعال در صنف رستوران داری تصریح کرد: متأسفانه با افزایش قیمت‌ها، ضریب تقاضا برای خرید و تهیه غذا از واحد‌های اینچنینی کاهش یافته که البته موضوع جدیدی نیست، اما در ماه‌های اخیر به شدت بر میزان کسادی افزوده شده تا جایی که عملا امکان تامین هزینه‌های روتین، ثابت و روزمره این واحد‌ها سخت و دشوار شده است.

خیرآبادی گفت: چهار پِیکِ فعال در واحد بنده مشغول به فعالیت بودند که در اردیبهشت ماه عذر دو تن از آنها را خواستیم و در حال حاضر تنها با یک پیک ارائه خدمات می‌کنیم و این موضوع به مثابه مُشتی نمونه خروار از شرایط حاکم بر کسب و کارِ صِنف ما است.

وی افزود: ادامه این وضعیت به هیچ عنوان قابل تحمل نیست، زیرا انگیزه ما به عنوان فعال صنفی، کسب سود مشروع مطابق عرف و قواعد تعریف شده است و در شرایطی که در تامین هزینه‌های اولیه و بدیهی خود دَرمانده ایم، به تبع توجیهی برای ادامه فعالیت باقی نمی‌ماند و تعطیلی واحدی همچون رستوارن بنده، با بیکار شدن ۵ نفر همراه خواهد بود و این در شرایطی است که در برخی رستوران‌های بزرگ، حتی ۱۵ تا ۲۵ نفر اشتغال دارند و می‌طلبد با چاره اندیشی، شرایط دشوار کنونی تسهیل و موانع موجود در کسب و کار امثال ما برداشته شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران


کد مطلب: 644969

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/644969/پشت-پرده-چلوکباب-های-ارزان-قیمت-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com