شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۹
وکلای ملت چگونه تبعات کار خود را جبران می‌کنند؟

«آخوندی» محصول مشترک دولت و مجلس/ وزیر راه مشغول «کارل مارکس»

يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب: 644753
وزیر راه و شهرسازی به نوعی محصول رای اعتماد چند باره مجلس است و از این رو باید دیده مجلس تبعات رای دادن به وی را می پذیرد.
«آخوندی» محصول مشترک دولت و مجلس/ وزیر راه مشغول «کارل مارکس»
گروه سیاسی جهان نيوز: «سید عباس آخوندی» وزیری است که 5 بار از مجلس رای اعتماد گرفته است. دو بار در ابتدای دولت یازدهم و دوازدهم و سه بار هم استیضاح شده که نمایندگان هر سه مورد به او رای اعتماد دوباره داده‌اند. از این رو نمایندگان مجلس نقش جدی در حضور آخوندی در وزارت راه و شهرسازی و مشکلات مربوط به آن دارند.

اخیرا استیضاح وزیر راه و شهرسازی با بیش از ۵۰ امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است. روز دهم مهرماه  آخوندی وزیر قبل از پایان جلسه علنی سه‌شنبه پارلمان در صحن علنی خانه ملت حضور یافت. در گفت‌وگوهایی با نمایندگان اغلب آنها علت حضور وزیر راه و شهرسازی در خانه ملت را نمی‌دانستند و اعلام می‌کردند که شاید حضور عباس آخوندی در صحن به امورات این وزارتخانه تحت امر وی مربوط باشد.

حاشیه جدیدی که برای وزیر پرحاشیه دولت روحانی به‌وجود آمده یادداشتی است که وی برای دویستمین زادروز «کارل مارکس» در مجله «نگاه نو» به نگارش درآورده است. وی در این باره می گوید: « مجله نگاه نو شماره تابستان خود را با عکس روی جلد به او اختصاص داده بود. در این دو سه روز، هر چه کردم مجله را به زمین بگذارم نشد. مقالات بسیار جالبی در باره اندیشه‌ها، سیر تحول زندگی او و مارکس‌های فراوانی که پس از مرگ وی براساس قرائت‌های مختلفی که از اندیشه‌های او در کشورهای متعدد خلق شدند گردآوری شده بود.»

بسیاری بعد از این موضوع مطرح کردند که چرا وزیر به جای پرداختن به مسائلی مانند گرانی 70 درصدی نرخ مسکن به کارهای حاشیه ای مانند تقدیر از مارکس در مجلات روی آورده است.

عملکرد آخوندی در حوزه مسکن همواره مورد انتقاد است. وی مسکن مهر را که بسیاری را برای خانه دار شدن امیدوار کرد، مزخرف و فاجعه خواند و به جای آن طرح انبوه سازی مسکن با نام « مسکن اجتماعی» را جایگزین کرد؛ موضوعی که تنها نامی از آن برده شد و در حوزه عمل چندان تبلوری نداشت.

کارهای حاشیه‌ای و خارج از حیطه وظایف آقای وزیر فقط به همین جا ختم نمی شود. چندی پیش آخوندی با بیان این‌که برجام گام اول بود و گام دوم FATF بود تا بتوانیم با بانک‌ها مراوده داشته باشبم، اظهار کرد:‌ «نقدی به دولت یازدهم وارد است که چرا همزمان با برجام مسئله FATF را حل نکرد. این نقد به دولت یازدهم وارد است و باید این دو موضوع را با هم پیش می‌برد. بلافاصه پس از برجام، مخالفان شروع به لغز خواندن کردند. ریشه این تردیدها به FATF برمی گردد. اگر FATF را امضا نمی‌کردیم اساسا بانک‌های ایران امکان مراوده با بانک‌های خارجی را نداشتیم.»

وی در ادامه گفت: « هنوز درک نمی‌کنم که 194 کشور به FATF پیوستند و تنها ایران و کره شمالی است که به FATF نپیوستند، مگر می‌شود کشوری الان اعلام کند که عضو سازمان ملل نخواهد بود. پس وقتی یک موضوع در این حد فراگیر است و کشورها به آن پیوسته‌اند، ایران به FATF نپیوندد.»

بلافاصله بعد از این سخنان رسانه‌ها گاف آقای وزیر را گرفتند که این نهاد فقط 37 عضو رسمی دارد که شامل دو اتحادیه و 35 کشور است. بنابراین فقط 35 کشور ملزم به اجرای مقررات FATF هستند. اینکه چرا وزیر به حوزه ای که در آن آشنایی کامل ندارد به طور تئوریک ورود و اظهار نظر می‌کند یکی از انتقادات نسبت به اوست. آخوندی در حالی از پیگیری FATF و برجام با طور توامان سخن می گوید که قرار بود با برجام هواپیماهای نو به ناوگان هوایی کشور افزوده شوند و این اتفاق به جز دو سه  فروند هواپیما شکل نگرفت.

با این حال به نظر می رسد که آخوندی برای پاسخگویی به مشکلات حوزه کاری خود در مجلس حاضر شود. چرا که در خارج از آن چندان به این بحث ها پرداخته نمی شود و خبرنگاران نیز سابقه برخورد بدی در حافظه خود با وزیر دارند. وزیر راه و شهرسازی به نوعی محصول رای اعتماد چند باره مجلس است و از این رو باید دیده مجلس تبعات رای دادن به وی را می پذیرد. از سوی دیگر مجلس برای مشکلاتی که دراین حوزه وجود آمده، چه برنامه ای دارد. متاسفانه بسیاری از جمله اقشار کم درآمد که با مسکن مهر می‌توانستند خانه دار شوند، با عدم اعتقاد وزیر به این پروژه و اینک گرانی 70 درصدی مسکن مشکلات زیادی دارند که باید دید مجلس در این خصوص چه چاره‌ای می اندیشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدی ظ
Iran, Islamic Republic of
یعنی چون یارو باجناق ناطق نوریه باید به هر قیمت وزیر بمونه؟
Iran, Islamic Republic of
اخیرا هم که حاجی بجای اشنایی و انجام وظایف سازمانی محول شده بهش داره مقاله مینویسه
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
با جناق رفيق بي كلك
Iran, Islamic Republic of
شما ها که ادعای دمکراسی دارید چرا هر روز با وزیری که به قول خودتان در دولتهای یازدهم ودوازدهم 5 نوبت رای اعتماد از نمایندگان مردم گرفته دست وپنجه نرم می کنید واورا زیر سوال می برید ودست از سر او بر نمی دارید باید به مقاومت وزیر در مقابل عده ای مریض الحال که مطامع خود را در تضیف دولت می بینند تحسین گفت.
Iran, Islamic Republic of
...
تیزبین
Russian Federation
اینکه بپرسیم چرا هنوز بعد از پنج سال پاسخگوی حوزه عملکردی خود نیست و به امور خارج از حوزه وظائف می پردازد خلاف دموکراسی است؟! ...
Iran, Islamic Republic of
مشکل اینجاست که چرا نمیخوایم انتخاب عاقلانه داشته باشیم تا ی عده هرچند اندک از مجلس .....
Iran, Islamic Republic of
...