پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۴

اظهارات بی‌سابقه معاون ترامپ علیه چین؛ «پکن می‌خواهد رئیس‌جمهور آمریکا را تغییر دهد»

پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۸
کد مطلب: 644555
معاون رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی بی‌سابقه ده‌ها اتهام علیه چین مطرح کرد و مدعی شد که پکن برای تغییر رئیس‌جمهور آمریکا تلاش می‌کند.
به گزارش جهان نيوز، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه یک سخنرانی به شدت شدیدالحن، اظهاراتی بی‌سابقه را علیه چین مطرح کرد و مدعی شد که چین تلاش می‌کند تا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات بعدی شکست بخورد.

پنس که در اندیشکده دست راستی «هادسن» صحبت می‌کرد، گفت چین از مجموعه گسترده‌ای از ابزارها از جمله «ابزارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی و همچنین پروپاگانادا» استفاده می‌کند تا منافع خود را در آمریکا پیش ببرد.

وی همچنین مدعی شد که چین تلاش می‌کند با خرید سهام و مالکیت شرکت‌های آمریکایی و همچنین «سرقت فناوری آمریکایی، از جمله نقشه‌های نظامی»، از توان فنی آمریکا به نفع خود بهره ببرد.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به رویارویی این هفته دو کشتی نظامی چینی و آمریکایی در اقیانوس آرام، گفت: «چین به کمتر از بیرون راندن ایالات متحده آمریکا از غرب پاسیفیک و ممانعت از کمک‌رسانی ما به متحدانمان، راضی نیست.»

پنس تأکید کرد که با وجود حادثه هفته اخیر، آمریکا به کشتی‌رانی و پرواز در مناطقی که قوانین بین‌المللی اجازه می‌دهد، ادامه خواهد داد. کشتی آمریکایی مورد اشاره معاون رئیس‌جمهور آمریکا این هفته با نزدیک شدن به جزایر تحت کنترل چین و آبراه‌های مورد مناقشه در این منطقه، تلاش کرد حضور چین در این آب‌ها را به چالش بکشد، اما یا واکنش تند کشتی چینی روبرو شد و مسیر خود را تغییر داد.


 
وی با اشاره به سابقه برقراری روابط دیپلماتیک میان چین و آمریکا، گفت: «آمریکا امیدوار بود که آزادسازی اقتصادی، چین را به سمت شراکت بیشتر با ما و جهان سوق دهد، اما برعکس، چین ستیزه‌جویی اقتصادی را برگزید.»

این مقام ارشد آمریکایی با متهم کردن چین به سرکوب اقلیت‌های قومی و مذهبی، مدعی شد که پکن از «حکومت‌های فاسد» در جهان حمایت می‌کند و با حمایت مالی از برخی احزاب در کشورهای مختلف، تلاش می‌کند سیاستمدارانی قدرت گیرند که اهداف مورد نظر چین را پیش می‌برند.

وی سیاست اعطای وام‌های خارجی توسط چین را هم زیر سوال برد و آن را «تله بدهی» توصیف کرد. او مدعی شد چین کشورهایی را که توان پرداخت بدهی خود را ندارند، برای در پیش گرفتن سیاست‌های مد نظر پکن، تحت فشار قرار می‌دهد. پنس گفت آمریکا به منظور مقابله با این سیاست به خصوص در منطقه «ایندوپاسیفیک» به زودی قانونی را برای حمایت مالی از چنین کشورهایی اجرایی می‌کند.

پنس سپس در اظهاراتی که می‌تواند واکنش شدید پکن را به دنبال داشته باشد، تایوان را «نمونه بهتری برای مردم چین» توصیف کرد و گفت هرچند واشنگتن همچنان سیاست «چین واحد» را دنبال می‌کند، اما معتقد است که دموکراسی تایوانی مدلی بهتر از آن چیزی است که اکنون در چین در جریان است. او همچنین از پکن به دلیل فشار آوردن به کشورها برای لغو روابط دیپلماتیک با تایوان، انتقاد کرد.

او سپس پکن را به تلاش برای دخالت در عرصه سیاست داخلی آمریکا متهم کرد و گفت چین از سیاست‌های ترامپ در تقابل با این کشور راضی نیست. وی افزود: «چین می‌خواهد رئیس‌جمهور آمریکا کس دیگری باشد. تردیدی وجود ندارد که چین در دموکراسی آمریکا دخالت می‌کند.»

وی میزان «دخالت» چین در سیاست داخلی آمریکا را هم‌مقیاس با «دخالت روسیه» توصیف کرد و مدعی شد پکن با در پیش گرفتن سیاست‌های اقتصادی هدفمند، جامعه رأی ترامپ را هدف قرار می‌دهد تا او و هم‌حزبی‌هایش در انتخابات‌های بعدی شکست بخورند. به ادعای پنس، چین سندی را تدوین کرده که در آن به صراحت عنوان شده که باید برای تفرقه‌افکنی میان گروه‌های سیاسی داخل آمریکا تلاش شود.

پنس افزود: «بر اساس یک ارزیابی، بیش از ۸۰% شرکت‌هایی که چین آن‌ها را هدف قرار داده، در سال ۲۰۱۶ به من و رئیس‌جمهور ترامپ رأی داده‌اند. حالا چین می‌خواهد این رأی‌دهندگان را به مخالفان ما تبدیل کند.»

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه مدعی شد که چین برای ایجاد تصویری مثبت از خود و سانسور اطلاعات منفی، شرکت‌ها و فیلم‌سازان آمریکایی را تحت فشار قرار می‌دهد. او به عنوان نمونه اشاره کرد که چین اخیرا خطوط هوایی «دلتا» آمریکا را مجبور کرد که به دلیل اشاره به تایوان به عنوان یک کشور مستقل، عذرخواهی کند.

وی با بیان اینکه چین استودیوهای فیلمسازی در آمریکا را مجبور می‌کند تصاویری مثبت از این کشور به تصویر بکشند، به عنوان نمونه مدعی شد که در فیلم «جنگ جهانی Z» چین سازندگان فیلم را مجبور کرده بخشی از فیلم که در آن گفته می‌شود یک ویروس با منشأ چین به جان جهان افتاده، حذف شود.

او سپس چین را به تلاش برای سانسور فرامرزی و تعقیب چینی‌های ناراضی متهم کرد و گفت پکن در صدور روادید برای خبرنگاران آمریکایی مانع‌تراشی می‌کند و چینی‌های خارج از کشور را نیز به دلیل بیان انتقاد از پکن، تحت تعقیب قرار می‌دهد. وی همچنین چین را به تلاش برای توسعه فناوری‌های شنود و سانسور متهم کرد و گفت پکن به دنبال رونمایی از سیستمی است که وضعیتی مشابه کتاب‌های «جورج ارول» در چین ایجاد می‌کند و تا خصوصی‌ترین جزئیات زندگی مردم چین را نیز تحت نظر قرار می‌دهد.

وی سپس گفت شرکت «گوگل»، باید به همکاری با چین در توسعه نرم‌افزار «دراگون فلای» که به گفته پنس به حزب حاکم چین در سانسور کمک می‌کند، پایان دهد. او از خبرنگاران و اندیشمندان آمریکایی هم خواست گزارش‌ها و تحقیق‌های بیشتری درباره وضعیت داخلی چین منتشر کنند.

پنس ادامه داد: «چین تلاش‌هایش را تشدید کرده تا افکار عمومی ایالات متحده و سیاست‌های عمومی را از رهبری "آمریکا در وهله نخست" رئیس‌جمهور ترامپ دور کند. اما پیام ما به حکام چین این است: این رئیس‌جمهور عقب نخواهد نشست. گرایش مردم آمریکا تغییر نخواهد کرد.»

هرچند دولت کنونی آمریکا از ابتدا رویکردی کاملا ضدچین در پیش گرفته و علیه این کشور جنگ تجاری به راه انداخته، اما حتی در این دولت هم اظهاراتی چنین شدیدالحن علیه پکن بی‌سابقه بوده است. دولت ترامپ در سند راهبرد امنیت ملی خود از ورود به عصر «رقابت قدرت‌های بزرگ» سخن گفته و تأکید کرده که چین و روسیه دو قدرت بزرگی هستند که به دنبال به چالش کشیدن برتری آمریکا در جهان هستند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید110
Iran, Islamic Republic of
غلط نکنم تو آمریکا یه خبرایی هست که دارن فرافکنی میکنن!
Iran, Islamic Republic of
گمونم آمریکائیا کم اووردن تو جنگ تجاری با چین
Turkmenistan
مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر اسرائیل مرگ بر چین . رئیس جمهور چین چندی قبل در ملاقات با مقامات ایرانی از یکی می پرسد چرا ایرانی ها مرگ بر آمریکا می گویند و وقتی جواب می شنود می گوید : با این حساب چند سال دیگر آنها مرگ بر چین هم خواهند گفت !! چین پا جای پای آمریکا گذاشته در تجاوز گری استکبار و ..
Turkmenistan
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد . از خداوند بزرگ میخواهم میانه آمریکا و چین را روز به روز خراب تر کند و دشمنی های بینشان را بیشتر . الهی آمین یا رب العالمین .