سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۳

توصیه ظریف به سعودی‌ها برای پایان دادن به تحقیرهای ترامپ

پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۲
کد مطلب: 644552
وزیر خارجه ایران، امروز پنجشنبه در حساب کاربری‌اش در توئیتر درباره سخنان تحقیرآمیز «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره عربستان سعودی اظهارنظر کرد.
به گزارش جهان نيوز، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران، امروز پنجشنبه در حساب کاربری‌اش در توئیتر درباره سخنان تحقیرآمیز «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره عربستان سعودی اظهارنظر کرد. 

«ظریف» نوشت: «رئیس‌جمهور ترامپ، با گفتن اینکه سعودی‌ها نمی‌توانند بدون حمایت او دو هفته دوام بیاورند، دائماً آنها را تحقیر می‌کند. این سزای این توهم است که امنیت را می‌توان به دیگران سپرد. ما بار دیگر به سوی همسایگانمان دست دوستی دراز می‌کنیم: بیایید "منطقه‌ای قدرتمند" بسازیم و این خودبزرگ‌بینی [آمریکا] را مهار کنیم.»



  آقای ظریف به این توئیت تصویری از یک دیدار جنجالی که فروردین‌ماه سال جاری میان ترامپ و «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی انجام شد، متصل کرده است.

ترامپ در آن دیدار لوحی که رقم قراردادهای تسلیحاتی میان عربستان و آمریکا را نشان می‌داد نزدیک صورت بن سلمان گرفت و با لحنی مفتخرانه از نقش دلارهای نفتی عربستان در ایجاد رونق اقتصادی برای اقتصاد آمریکا گفت.

رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای گذشته هم در دو نوبت تأیید کرده عربستان سعودی بدون حمایت‌های نظامی آمریکا دوام نخواهد آورد.

«دونالد ترامپ» بامداد چهارشنبه در تجمع انتخاباتی خود در «می‌سی‌سی‌پی» گفت: « «ما از عربستان سعودی حفاظت می‌کنیم. قطعا شما خواهید گفت که آنها ثروتمند هستند البته من ملک سلمان را دوست دارم اما به او گفتم، پادشاه! ما داریم از شما حفاظت می‌کنیم، شما شاید بدون (حفاظت) ما دو هفته هم آنجا دوام نیاورید، شما باید هزینه‌های نظامی‌ (حفاظت آمریکا از عربستان) را بپردازید».

او سه روز قبل‌تر هم در توهینی آشکار به پادشاهی سعودی با اشاره به گفت‌‌وگوی تلفنی اخیرش با «ملک سلمان»، پادشاه سعودی گفته بود: «عربستان سعودی را دوست دارم. امروز گفت‌وگویی طولانی با پادشاه فوق‌العاده‌شان سلمان داشتم. به او گفتم، پادشاه! شما چندین تریلیون پول دارید. بدون ما چه کسی می‌داند [برایتان] چه اتفاقی می‌افتد؟ شاید نتوانید آن هواپیماها را نگاه دارید. می‌دانید چرا؟ چون به آنها حمله خواهد شد.»

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف ! دیپلماسی التماسی و از سر ضعف شما ره به جائی نمیبرد واقع بین باشید
بفرمایش حضرت علی علیه السلام با هر کس به مانند خودش باید رفتار کرد که اگر خوب است خوب و اگر بد است بدی دریافت کرده
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
بازم دست دوستی طرف آل سعود دراز کرده ! بابا ...