جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

فکر و ذکر بولتون، ایران است/او فرمان لغو برجام را قاب کرده و به دیوار زده

پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب: 644548
خبرگزاری رویترز در گزارشی مفصل درباره رویکردهای برجام، نوشته بولتون نقشی کلیدی در تدوین سیاست‌های ترامپ علیه ایران ایفا کرده است.
رویترز: بولتون فرمان لغو برجام را به دیوار زده
به گزارش جهان نيوز، خبرگزاری «رویترز» روز پنج‌شنبه در گزارشی مفصل به بررسی تفکرات و رویکردهای «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا پرداخته و نوشته است که وی درباره ایران دچار وسواس فکری است و موضوعات دیگر برای او در رده دوم اهمیت قرار دارند.
این گزارش اینطور آغاز شده است: «روی دیوار دفتر جان بولتون در "وست وینگ"* یادگاری از افتخارآمیزترین دستاورد او به عنوان مشاور امنیت ملی نصب شده است: کپی قاب‌شده‌ای از فرمان رئیس‌جمهور "دونالد ترامپ" برای خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران. کنار آن هم کاریکاتوری نصب شده که این توافق را به سخره گرفته است.»
رویترز در ادامه دکوراسیون دفتر بولتون را نشانگر تنفر او از توافق هسته‌ای خوانده و نوشته در حالی که مشاوران پیشین ترامپ معتقد بودند که آمریکا باید در توافق هسته‌ای باقی بماند، بولتون «فورا اوضاع را تغییر داد» و ترامپ را متقاعد کرد که بهتر است از برجام خارج شود.
بولتون خود به رویترز گفته که برای ترامپ توضیح داده که «[خروج از برجام] آخر دنیا نیست. ائتلاف غربی از هم فرو نخواهد پاشید.»
وی با ابراز خرسندی از نقشی که در خروج آمریکا از توافق هسته‌ای داشته، می گوید: «فکر می‌کنم بازگشت تحریم‌ها آثار ویرانگری بر اقتصاد آن‌ها داشته و فکر می‌کنم که از این هم بدتر می‌شود.»
رویترز در ادامه به مواضع بولتون در گذشته اشاره کرده و نوشته در واشنگتن، او به عنوان فردی جنگ‌طلب شناخته می‌شود که از جنگ عراق حمایت کرده و بعدا هم اقدام نظامی علیه کره شمالی و ایران را خواستار شده است. با این وجود، به نوشته رویترز، به نظر می‌رسد که اکنون دیدگاه‌های او، دستکم در جمع‌های عمومی، کمی تلطیف شده است.
بنا بر این گزارش، اتخاذ مواضع نرم‌تر در سیاست خارجی و حمایت از رویکرد آشتی‌جویانه ترامپ در قبال روسیه و کره شمالی، او را بیش از پیش به ترامپ نزدیک کرده و موجب شده تا «فضای کافی برای تدوین و اجرای یک راهبرد سخت‌گیرانه در قبال ایران را داشته باشد.»
یک مقام ارشد در دولت فرانسه درباره بولتون به رویترز گفته است: «بولتون درباره ایران وسواس فکری دارد و هر چیز دیگری برای او در رده دوم اهمیت است.»
روسیه، یکی از موضوعاتی است که به نوشته رویترز درباره آن میان بولتون و ترامپ اختلاف نظر وجود دارد، با این وجود مقام‌های کاخ سفید می‌گویند او هدف نهایی ترامپ یعنی بهبود روابط با روسیه را به چالش نکشیده و با آن مخالفت نکرده است، هرچند که «اگر به او بستگی داشت، او در موضوع تحریم‌ها و مداخله در انتخابات، موضع بسیار سخت‌گیرانه‌تری [در قبال روسیه] اتخاذ می‌کرد.»
ترامپ اخیرا مصاحبه‌ای با رویترز داشته و در بخشی از آن درباره مواضع بولتون صحبت کرده است. او مدعی است که بولتون دیگر آن عقاید جنگ‌طلبانه سابق را ندارد.

ترامپ گفته است: «او فرد فوق‌العاده‌ای و واقعا سخت کار می‌کند. من [در گذشته، در تلویزیون] می‌دیدم که او می‌خواست با همه بجنگد و اگر شد، همزمان با پنج کشور. آیا عقاید او اکنون هم همان چیزی است که در ۲۰ سال گذشته بوده؟ نه. دیدگاه‌های او دیگر آنطور نیست.»

بنا بر این گزارش، بولتون با طرح ساده موضوعات با ترامپ، روابطش با رئیس‌جمهور را مستحکم کرده است. یک مقام ارشد کاخ سفید هم درباره رابطه ترامپ و مشاور امنیت ملی‌اش، گفته بولتون این قابلیت را دارد که موضوعات را به نحوی ساده بیان کند و آن‌ها را مستقیما با ترامپ در میان بگذارد.

وی می‌گوید: «او استدلال‌هایش را بسیار خوب مطرح می‌کند و رئیس‌جمهور هم همیشه به حرف‌هایش گوش می‌کند، اما الزاما آنچه را که او می‌گوید انجام نمی‌دهد.»

رویترز ایران را موضوعی دانسته که بولتون بیشترین موفقیت را در اثرگذاری در سیاست‌های آمریکا در قبال آن داشته است. بنا بر این گزارش، او در طرح آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن «نقش کلیدی» ایفا کرده است.

در حالی که «لارنس ویلکرسون» رئیس دفتر «کالین پاول» وزیر خارجه دولت «جورج بوش» پسر، به رویترز گفته بولتون همواره به دنبال جنگ بوده و راه‌حلی جز اقدام نظامی نمی‌شناسد، اما یک مقام ارشد دولت ترامپ این ادعا را رد کرده است.

او می‌گوید بولتون «توانمندی بالایی در تلفیق سیاست‌های دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی دارد تا منافع امنیت ملی آمریکا را پیش برده و از آن‌ها دفاع کند.»

با این وجود، یک مقام وزارت دفاع آمریکا به رویترز گفته بولتون صداهای مخالف را نمی‌شنود و از طرح مواضعی ضد نظراتش در جلسات، جلوگیری می‌کند.

این مقام پنتاگون به رویترز گفته است: «دیدگاه‌های مخالف به هیچ وجه شنیده نمی‌شوند و روشن است که به هیچ وجه از آن‌ها استقبال نمی‌شود، به خصوص درباره ایران. در نتیجه، افرادی که سال‌ها و حتی دهه‌ها تجربه، به خصوص در این زمینه، دارند، مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند یا مورد عتاب قرار می‌گیرند.»

بولتون از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده، اما به رویترز گفته که از جر و بحث کردن و جدال لفظی با همکارانش لذت می‌برد. وی گفته است: «من یاد گرفته‌ام که جر و بحث کنم. زندگی من مرافعه است. بنابراین، اگر کسی نظر متفاوتی دارد، بی‌صبرانه منتظرم.»

* وست وینگ: محل استقرار دفتر رئیس‌جمهور و دیگر مقام‌های بلندپایه دولت در ساختمان کاخ سفید.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *