جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

تأثیر افسران زن در کاهش جرائم و ناهنجاری‌ها

پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب: 644481
تقریباً نیمی از جامعه را زنان و دختران تشکیل می‌دهند که از سهم بسزایی در آینده خانواده‌ها و نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور برخوردارند. بنابراین بسیار ضروری به نظر می‌رسد، زنان در حوزه فرهنگی،اجتماعی و سایر بخش‌های انتظامی حضور پررنگی داشته باشند تا امور مربوط به این قشر از جامعه با سهولت و دقت نظر بهتری صورت گیرد.
تأثیر افسران زن در کاهش جرائم و ناهنجاری‌ها
به گزارش جهان نيوز به نقل از جام جم آنلاین، مدیر رصد و آمار شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تأثیر نقش زنان در نیروی انتظامی، تفاهم میان مردم و پلیس را در بالاترین سطح ارزیابی کرد و گفت: امروز مردم ما به پلیس اطمینان کامل دارند و نیروی انتظامی را پناهگاهی امن برای خود می‌دانند، ازاین‌رو توصیه می‌شود مسئولان امر در بخش فضای مجازی اجازه ندهد مدیریت ذهنی شهروندان در کنترل شبکه‌های بیگانه قرار گیرد.

دکتر فرشته روح‌افزا به مناسبت هفته نیروی انتظامی درباره نقش و حضور زنان در بدنه این سازمان، اظهار کرد: تقریباً نیمی از جامعه را زنان و دختران تشکیل می‌دهند که از سهم بسزایی در آینده خانواده‌ها و نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور برخوردارند. بنابراین بسیار ضروری به نظر می‌رسد، زنان در حوزه فرهنگی،اجتماعی و سایر بخش‌های انتظامی حضور پررنگی داشته باشند تا امور مربوط به این قشر از جامعه با سهولت و دقت نظر بهتری صورت گیرد.

وی بابیان اینکه امروز زنان بیش از دهه‌های اخیر به دلایل مختلفی ازجمله حقوقی و قضایی به مراکز انتظامی، دادسراها و کلانتری‌ها مراجعه دارند، افزود: درجایی که زنان از مخاطبان اصلی پرسنل انتظامی هستند مثلاً در بحث جرائم درگیرند و یا برای حل مشکلاتشان در مراکز مربوطه حضور پیدا می‌کنند؛ طبیعتاً وجود یک درجه‌دار، افسر و در کل پلیس زن کمک شایانی به تسهیل امور زنان خواهد کرد. از سویی، کارمندان زن ناجا هم در قالب کارشناسان اجتماعی به‌راحتی این امکان را برای مراجعین به وجود می‌آورند تا پس از ارائه مشاوره و راهنمایی به آنها کوتاه‌ترین مسیر در رفع مشکلات و درگیری‌های خود را طی کنند.

کارشناس مسائل اجتماعی در حوزه زنان با ابزار خشنودی از افزایش استخدام پلیس زن در یگان‌های تابعه نیروی انتظامی، تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر با بررسی‌ها و مطالعات گسترده در خصوص تأثیر حضور پرسنل زن در ناجا، ضرورت نقش‌آفرینی آنها در برقراری امنیت روانی،فیزیکی و اجتماعی جامعه به یکی از راهبردهای اصلی سیاست‌گذاران نظامی و انتظامی تبدیل‌شده است. بطور نمونه وقتی یک خانمی در موردی خاص با انواع آسیب اجتماعی دست‌وپنجه نرم می‌کند یک پلیس و کارشناس زن خیلی بهتر از یک مامور مرد قادر خواهد بود او را یاری دهد تا زمینه بازگشتش به جامعه فراهم شود.

وی با بیان اینکه اقدامات فرهنگ‌ساز ما در بحث زنان ازجمله تأثیرگذاری آنها در مباحث اجتماعی و انتظامی الگوی مناسبی برای دیگر کشورها خواهد بود، خاطرنشان کرد: برخی هجمه‌های خارجی که درباره وضعیت زنان در ایران وجود دارد، مستقل از این‌که عده‌ای بطور هدفمند در شبکه‌های بیگانه روی این‌گونه مسائل مانور می‌دهند(اساساً موضوعات داخلی ما هم ربطی به دیگران ندارد)، لیکن رسیدگی به مشکلات و دغدغه‌های زنان، خانواده‌ها و دختران در معرض آسیب، توسط پلیس یا مددکار اجتماعی زن بازخورد بین‌المللی شایان توجهی برای ما به همراه داشته و بسیاری از تبلیغات منحرف‌کننده علیه زنان ایرانی را خنثی‌سازی می‌کند.

روح‌افزا در ادامه گفت‌وگو به بررسی مقابله‌ای عملکرد مأموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها که خود را پرچم‌دار حقوق بشر فرض می‌کنند پرداخت و ابراز کرد: وقتی به نوع برخورد پلیس انگلیس و آمریکا با مردم نظیر آنچه در لندن – شیکاگو و فرگوسن رخ داد(برخورد با سیاهان و معترضان) نگاه می‌کنیم، برخوردی سراسر خشونت‌بار و دور از شئونات انسانی است. درحالی‌که پرسنل ناجا در بالاترین سطح با شهروندان ما در تعامل هستند و مردم هم پلیس را دوست خود می‌دانند. کما اینکه بنده سال‌ها در اروپا زندگی کرده‌ام و این امر را از نزدیک تجربه کرده‌ام که شهروندان اروپایی تا این حد به پلیس نزدیک نیستند و بعضاً در مواردی از رابطه با او می‌ترسند. حتی پلیس‌های زن هم در غرب رفتاری قلدرمابانه با مردم خوددارند. آیا در کشور ما هم وضع به همین ترتیب است؟

در ادامه از روح‌افزا سؤال کردیم، چرا برخلاف خدمات شایان و ایثارگری‌هایی که ناجا در صیانت از امنیت کشور و شهرها انجام داده فضای مجازی بعضاً به محل تاخ و تاز به رفتار پلیس تبدیل‌شده است، گفت: امروز رابطه مردم با نیروی انتظامی در بالاترین سطح قرار دارد و این نسبت در مقایسه با سایر کشورهای دنیا کاملاً مشهود است و ابداً چنین تحلیلی را نباید شعاری ارزیابی کرد . مجموعه تصاویر، فیلم‌ها و مواردی که از اقدامات خشونت‌بار و نحوه دستگیری پلیس کشورهای غربی در فضای مجازی منتشر می‌شود به‌مراتب بیشتر از پلیس سایر کشورهاست، به‌گونه‌ای که شهروندان اروپایی ترجیح می‌دهند تا حد امکان با ماموارن انتظامی روبه‌رو نشوند.

وی هماهنگی و تعامل سازنده مأموران نیروی انتظامی و مردم را اصلی‌ترین دلیل برای تخریب چهره پلیس توسط شبکه‌های بیگانه فارسی‌زبان دانست و افزود: امنیت به‌خودی‌خود تولید نمی‌شود لذا یکی از راه‌های تأمین آن همکاری و تبادل‌نظر پلیس با اقشار مختلف اجتماعی است. همه شواهد نشان می‌دهد پلیس و مردم در حوزه‌های مختلف راهنمایی رانندگی- کشف جرائم و مبارزه با مفاسد- برقراری نظم جامعه و... روابط خوبی دارند. ازاین‌رو اتاق‌های فکر خارج نشین باهدف بر هم زدن این هماهنگی و اتحاد، مثلاً با انتشار برخورد فلان مأمور با خانمی که ناهنجاری در پوشش داشته و تحلیل‌های چندین روزه روی آن ، رابطه مردم و پلیس به‌ویژه با زنان را مخدوش کنند.

روح‌افزا با تأکید بر اینکه انعکاس چند کلیپ مشخص نمی‌تواند زحمات پرسنل خستگی‌ناپذیر ناجا را زیر سؤال ببرد، عنوان کرد: امروز مردم ما به پلیس اطمینان کامل دارند. ثبت و ضبط و پایش مراکز اطلاعاتی ازجمله پلیس 110نشان می‌دهد آسیب‌های اجتماعی بااینکه متنوع شده اما با همکاری خود مردم به میزان چشمگیری یا کنترل‌شده و یا کاهش‌یافته است. برخورد یک مأمور با تخلف آشکار یک زن یا یک مرد نظیر آنچه در خیابان انقلاب و یا در مورد جرائم پرخطر رانندگی رخ داد فارغ از اینکه در چارچوب قانون بوده یا خیر، شاخص مناسبی برای ارزیابی یک دستگاه محسوب نمی‌شود. در مقابل ما هزاران تصویر و فیلم خوب هم از خدمات ناجا داریم که باید توسط حوزه فرهنگی این سازمان در جامعه بازنشر شود.

وی دراین‌باره خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی در حال حاضر به پناهگاه امن مردم مبدل شده است و ما شاهد بودیم اقدام تروریستی اخیر در رژه اهواز برخی از شهروندان جنوبی ما توسط پرسنل ناجا از مهلکه تروریست‌ها فراری داده شدند. از طرفی در شرارت اجتماعی واقعاً مردم ما نمی‌توانند شهری را تصور کنند که بدون حضور پلیس به محل جولان اراذل‌واوباش تبدیل‌شده باشد. درعین‌حال برخورد با این افراد در سطح شهرها قاطع و کوبنده است اما در خصوص مردم عادی با رفتار کاملاً نرم و انسانی پلیس روبه‌رو هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخش اعظم مخاطبان فضا مجازی دختران و پسران جوان جامعه هستند، توصیه می‌شود مسئولان محترم نیروی انتظامی در راستای بهبود اطلاع‌رسانی و ارتقاء دانش امنیتی، انتظامی مردم مدیریت اذهان جوانان را به سمتی هدایت کنند تا با دیدن یک کلیپ ذهن مخاطب برداشتی توأم با منطق و متناسب با شرایط روز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور داشته باشد و در چنبره فضاسازی گسترده بیگانگان و افرادی که به هر دلیل همه‌چیز را در این مملکت وارونه جلوه می‌دهند، گرفتار نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *