جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ابعاد جدید حمله موشکی به «هَجین»؛ ضربه‌ بزرگ سپاه به نقشه آمریکا در «البوکمال» + نقشه و تصاویر

چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب: 644357
بامداد دوشنبه نهم مهر ۹۷ (اول اکتبر ۲۰۱۸) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ۶ فروند موشک بالستیک و ۷ فروند پهپاد رزمی مواضع و مقرهای تروریست‌های تکفیری داعشی را در شرق فرات در خاک سوریه هدف قرار داد که این حمله ابعاد وسیع دیگری نیز دارد . . . .
به گزارش جهان نيوز، این حمله بر اساس اطلاعیه‌ سپاه، در پی جنایت تروریست‌ها در حمله مسلحانه به مردم و نیروهای رژه‌رونده در جریان رژه نیروهای مسلح در 31 شهریور ماه گذشته در اهواز صورت گرفته است.

با نگاه کوتاه به محلی که موشک‌های نقطه‌زن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آنجا اصابت کرده می‌توان دریافت کرد که این محل پیش از این به‌صورت دقیق نقطه‌یابی شده است، نام این محل، «هجین» است که تروریست‌های داعشی در آنجا مستقر هستند.

چرایی انتخاب «هجین» برای حمله موشکی سپاه
شهرک هجین که موشک‌‌های سپاه به آن اصابت کرد تا تروریست‌ها را به هلاکت برساند، کنار رود فرات و در حدود 35کیلومتری شهر البوکمال و 110کیلومتری شهر دیرالزور قرار دارد.


 نمایی از شهر هجین پیش از آغاز جنگ علیه سوریه

وجه تسمیه شهر هجین به‌خاطر سرعت شترهایی است که در این شهر بودند و به همین خاطر بر ساکنان آن، نام اهل الهجن اطلاق شد و در ادامه مصطلح هجین بر این شهر گذاشته شد.



رود فرات که از ترکیه سرچشمه می‌گیرد و از رقه، دیرالزور و المیادین عبور می‌کند به شهرک هجین و پس از آن به‌سمت عراق می‌رود.

بر اساس این گزارش، در شرق فرات و به‌‌سمت مرزهای عراق جزایری کوچک و پراکنده و استراتژیک وجود دارد که این جزایر به مناطق امن و سرپناه برخی از تروریست‌های تکفیری برای فرار از تیررس نیروهای ارتش سوریه و متحدان تبدیل شده است. این جزایر چیزی حدود 4هزار کیلومترمربع است که همچنان در اختیار نیروهای تکفیری است.



بخش اعظم نیروهای پیاده و حتی سرکردگان و فرماندهان برجسته تکفیری و داعشی که گروهک تروریستی موسوم به الاحوازیه هم ذیل این گروه‌ها تعریف می‌شود، از این نقطه مأموریت پیدا کردند تا در اهواز دست به اقدام تروریستی بزنند. این تروریست‌ها روزها خودشان را پشت کرانه‌های شرقی رود فرات پنهان می‌کنند و از همین نقطه پدافند انجام می‌دهند که نیروهای ارتش سوریه و متحدانشان به آنها حمله نکنند و شبها نیز برای استراحت به مقر خود که در هجین است، بازمی‌گردند.

همچنین اینکه گفته شده عملیات سپاه پاسداران برق‌آسا بوده به این دلیل است که تروریست‌ها فکر نمی‌کردند در طول شب به آنها حمله شود و انتخاب این محل به این دلیل بوده که غافلگیری تروریست‌ها بیشترین تخریب را داشته باشد.

هماهنگی آمریکا با داعش
اکتبر سال 2017 رسانه‌های عربی گزارش دادند داعش با تمام سلاح‌های سنگین و سبک خود از منطقه «الجزیره» در شرق دیرالزور به‌سمت شهر البوکمال در مرزهای سوریه و عراق عقب‌نشینی کرد و شرق دیرالزور را به قسد (نیروهای دموکراتیک سوریه مورد حمایت مستقیم آمریکا) تسلیم کرد.


این رسانه‌ها گزارش دادند عقب‌نشینی داعش در نتیجه یک توافق سرّی میان قسد (نیروهای مورد حمایت مستقیم آمریکا) و شیوخ عشایر منطقه بوده است و در نتیجه آن بخش‌های وسیعی از منطقه الجزیره در شمال الفرات از جمله میدان نفتی «التنک» در شرق دیرالزور و میدان العمر از سوی داعش به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) تسلیم شد.

در همان زمان وزارت دفاع روسیه نیروهای دموکراتیک سوریه و ائتلاف آمریکایی مدعی مبارزه با داعش را به همدستی با این گروه تروریستی متهم و تصاویر خودروهای نظامی آمریکایی را در مناطق تحت سیطره داعش منتشر کرده بود.

در پی این توافق سری، نیروهای مورد حمایت آمریکا یعنی قسد به حدود 17کیلومتری مرزهای سوریه و  عراق در حومه شرقی دیرالزور رسیده بودند، برنامه آمریکا سیطره گروه‌های وابسته به خود بر مناطق مرزی عراق و سوریه بود، اما ارتش سوریه و متحدانش با کنترل این نقاط مرزی میان سوریه و  عراق، در حقیقت مانع تحقق نقشه آمریکا برای سیطره بر این مناطق و قطع کردن راه‌های مواصلاتی و ارتباطاتی اعضای محور مقاومت شدند.


اوایل می 2018 رسانه‌های عربی گزارش دادند قسد (نیروهای دموکراتیک مورد حمایت آمریکا) با حمایت جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی بر شهرک «هجین» سیطره یافتند که بزرگترین دژ گروه تروریستی داعش در حومه شرقی دیرالزور قلمداد می‌شده است.


به گزارش این رسانه‌ها، پس از سیطره قسد بر هجین، حضور داعش در شرق رود فرات به شهرک الشعفه در نزدیکی البوکمال و برخی روستاها منحصر و محدود شده که مهمترین این روستاها، الهری و الباغوز در مرزهای سوریه و عراق  است.

اما با وجود سیطره این گروه‌ها بر هجین، تروریست‌های داعشی در اطراف این شهرک همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، همان محلی که هدف اصابت موشک‌های نقطه‌زن سپاه پاسداران قرار گرفت.

پایگاه التنف؛ به نام مبارزه با تروریسم، به کام آمریکا
نیروهای ائتلاف بین‌المللی مدعی مبارزه با داعش به‌سرکردگی آمریکا که در سال 2014 به‌صورت غیرقانونی و بدون موافقت دولت سوریه در این کشور تشکیل شد، در منطقه «التنف» حضور داشته و در آنجا یک پایگاه نظامی و در اطراف آن منطقه حائلی به‌وسعت 55 کیلومترمربع ایجاد کرده‌اند.

حدود 20 روز پیش بود که یگان‌های مختلف ارتش سوریه در مراحل پایانی عملیات نظامی علیه تروریست‌های داعشی باقی‌مانده در شرق حمص، به‌سمت منطقه التنف نزدیک شدند، عملیات ارتش سوریه از سه‌شنبه 20 شهریور از صحرای السخنه در شرق حمص و ارتفاعات الصاروخ در حومه غربی دیرالزور به‌سمت التنف آغاز شده است.


آمریکایی‌ها به‌صراحت گفته‌اند هدف آنها از اشغال منطقه التنف و احداث پایگاه در این منطقه کاهش نفوذ ایران در سوریه و جلوگیری از ورود طرف‌های مخالف آمریکا به آن است، این نشان می‌دهد که ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه هدف از احداث پایگاه نظامی در التنف در مرزهای سوریه و اردن آموزش نیروهای محلی برای مقابله با داعش است، بلکه هدف اصلی آمریکا از حضور غیرقانونی در این نقطه از خاک سوریه، مقابله با ایران است.


سرهنگ جاش ژاکس سخنگوی مرکز فرماندهی آمریکا با تکرار این ادعا که هدف از حضور نظامیان این کشور در التنف مبارزه با داعش است، در عین حال اعتراف کرد که حضور آمریکایی‌ها در این نقطه از خاک سوریه، به‌گفته وی همچون وزنه تعادلی در برابر حضور ایران در سوریه است.

آمریکایی‌ها مدعی هستند که پایگاه نظامی‌شان در التنف در محل تلاقی و به هم پیوستن آنچه گذرگاه زمینی ایران بین عراق، سوریه و  اردن توصیف می‌کنند، قرار گرفته و این گذرگاه حتی می‌تواند تا سواحل مدیترانه امتداد یابد.

نقشه آمریکا درباره البوکمال و ضربه حمله موشکی سپاه به آن
آمریکایی‌ها که از طریق حمایت از گروه‌های وابسته به خود و بمباران شدید شهر  الرقه، در نهایت خود بر  این شهر مسلط شدند، این بار به‌دنبال آن هستند تا زمینه حملات گسترده‌ بقایای داعش به شهر البوکمال که در کنترل جبهه مقاومت است، و در نهایت اشغال آن را فراهم کنند و آنگاه همانند الرقه در نقش ناجی ظاهر شده و این شهر را به‌بهانه مبارزه با داعش و بیرون راندن داعشی‌ها به‌اشغال خود درآورند تا نقشه‌ای را که از مدت‌ها پیش برای آن آماده شده‌اند، پیاده کنند، یعنی تمام راه‌های ارتباطاتی محور مقاومت میان عراق و سوریه و لبنان را قطع کنند.

حمله موشکی دقیق سپاه پاسداران به محل تجمع تروریست‌های داعشی در اطراف «هجین»، که آمریکا به آنها امید بسته بود، در حقیقت بزرگترین ضربه را به نقشه آمریکایی‌ها برای اشغال شهر البوکمال وارد کرده است.

گروه‌های تروریستی گرچه شعبه شعبه در منطقه حضور داشته و ممکن است در برخی روش‌ها اختلافاتی نیز داشته باشند، اما همه این گروه‌ها در برخی موارد بنیادین اشتراک‌های قطعی و غیرقابل‌خدشه‌ دارند که مقابله با جریان مقاومت، حمایت از منافع آمریکا و اسرائیل، وابستگی مالی و معنوی به برخی کشورهای مرتجع منطقه اعم از عربستان سعودی و امارات آنها را با هم مشترک می‌کند و نماد اصلی آنها در منطقه داعش است.

ایران با حمله موشکی غافلگیرکننده و ضربتی اخیر خود به مقر تروریست‌های داعشی در هجین در حومه دیرالزور این پیام را به دشمنان محور مقاومت داد که هرگونه حمله به  ایران یا محور مقاومت با قاطعیت پاسخ داده خواهد شد، این حمله پاسخ مستقیم به حمله تروریستی اخیر به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز و همچنین پاسخ غیرمستقیم در بعد امنیتی و اطلاعاتی به رژیم‌های حامی تروریست‌های تکفیری و در رأس آنها عربستان و امارات بود. همان‌طور که در یمن هم شاهد بودیم نیروهای مقاومت یمنی در پاسخ به تجاوزات محور آمریکایی سعودی صهیونیستی به یمن، تأسیسات حساس متجاوزان همچون بندر جیزان و فرودگاه دبی را هدف قرار دادند.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *