کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایران و اروپا در حال طراحی جایگزین سوئیفت

10 مهر 1397 ساعت 22:36

معاون وزیر خارجه ایران گفت: «ایران و شرکای تجاری‌اش در حال طراحی مکانیزمی هستند تا با دورزدن تحریم‌های آمریکا با هم دادوستد نفتی داشته باشند».


به گزارش جهان نیوز، ایران به‌دنبال جایگزینی برای سیستم پرداخت سوئیفت است تا تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران که در مصاحبه با اسپوتنیک نیوز سخن می‌گفت افزود: «ایران و شرکای تجاری‌اش در حال طراحی مکانیزمی هستند تا با دور زدن تحریم‌های آمریکا با هم دادوستد نفتی داشته باشند».

عراقچی گفت تهران احتمال ایجاد جایگزینی برای سیستم جهانی پرداخت سوئیفت را منتفی نمی‌داند. باید از تحریم‌های واشنگتن رد شد.

وی ادامه داد: «تا آنجا که می‌دانیم اروپایی‌ها هم می‌خواهند بدانند سوئیفت چگونه می‌تواند به معامله با ایران ادامه دهد و آیا به یک سیستم مالی موازی دیگر نیاز است...، این مسئله‌ای است که هنوز داریم روی آن کار می‌کنیم».

به‌گفته او اتحادیه اروپا قبلاً سیستمی هم‌تراز با سوییفت را پیشنهاد داده بود. این سیستم جدید از شرکت‌های اروپایی که در ایران کار می‌کنند در برابر تحریم‌های آمریکا محافظت می‌کند و در اختیار کشورهای دیگر هم قرار خواهد گرفت.

«مهمترین ویژگی این سیستم مالی که آن را «SPV» می‌نامند این است که علاوه بر اروپاییها کشورهای دیگر هم می‌توانند از آن استفاده کنند. امیدواریم قبل از اعمال دوباره بخش دوم تحریم‌های آمریکا از ۴ نوامبر، این سیستم عملیاتی شود».

سوئیفت یک شبکه مالی است که انتقال مقادیر بالای پول را بین کشورها در سراسر جهان ممکن می‌سازد. مقر آن در بلژیک است ولی هیئت مدیره آن شامل مقامات اجرایی بانک‌های آمریکا هم می‌شود و قانون فدرال آمریکا به آنها اجازه می‌دهد علیه بانک‌های سراسر جهان عمل کنند. سوییفت اکثر پیام‌های بین‌بانکی را حمایت می‌کند و بیش از ۱۱ هزار مؤسسه مالی در بیش از ۲۰۰ کشور را به هم متصل می‌سازد.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان قبلاً از اتحادیه اروپا خواسته بود جایگزینی مستقل از سوئیفت ایجاد کنند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته تأکید کرد که اتحادیه اروپا به معاهده‌اش با ایران متعهد است و قصد دارد کانال‌های پرداخت خاصی برای تجارت با جمهوری اسلامی ایجاد کند.

در حالی که بروکسل پایبند به قرارداد ۲۰۱۵ بین تهران و قدرت‌های دنیا است، اتحادیه اروپا باید «مقررات مسدودکننده» را اجرایی کند تا بتواند از تجارت اروپا در ایران در برابر تحریم‌های آمریکا علیه این کشور حفاظت کند. هرچند این اقدام برای نگه داشتن شرکت‌های بزرگ اروپایی توتال، مارسک و مرسدس در ایران شکست خورد. این شرکت‌ها نمی‌توانند مستقل از سیستم بانکی جهانی تحت سلطه آمریکا و بازارهای مالی جهانی کار کنند.

منبع: تسنیم


کد مطلب: 644137

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/644137/ایران-اروپا-حال-طراحی-جایگزین-سوئیفت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com