جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

«برهم صالح» رئیس جمهور جدید عراق شد

سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۵۷
کد مطلب: 644132
پارلمان عراق پس از چند بار تعویق سرانجام نشست خود را برگزار کرد، برهم صالح و فواد حسین با کسب بیشترین آرا به دور دوم راه یافتند،در جریان دور دوم نامزد حزب دموکرات انصراف داد که پذیرفته نشد و رای‌گیری ادامه یافت و در نهایت برهم صالح با قاطعیت پیروز شد
«برهم صالح» رئیس جمهور جدید عراق شد
به گزارش جهان نيوز، شامگاه دوشنبه نهم مهر ماه قرار بود نشست پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور برگزار شود، اما در نهایت به‌دلیل آنکه تعداد حاضران در صحن مجلس به حد نصاب لازم نرسید، انتخاب رئیس جمهور به امروز سه‌شنبه ساعت 13 به‌وقت محلی موکول شد.

انتخاب نامزد ریاست جمهوری از سال 2005 میلادی به کردها واگذار شده است که تاکنون جلال طالبانی رئیس جمهور فقید و فؤاد معصوم رئیس جمهوری کنونی را به کاخ ریاست جمهوری «السلام» بغداد رسانده‌اند.

رقابت برای جانشین فؤاد معصوم میان دو گزینه منحصر شده است: برهم صالح نماینده اتحادیه میهنی و فؤاد حسین نامزد حزب دموکرات.

ناظران صحنه سیاسی عراق بر این باورند که شانس برهم صالح در صورتی به‌شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت که بر رأی نمایندگان بدون رؤسای فراکسیون‌ها تکیه شود، به‌عکس فؤاد حسین نامزد حزب دموکرات کردستان که نامش با همه‌پرسی جنجال‌برانگیز جدایی اقلیم کردستان گره خورده که البته این پروژه هم با شکست سختی روبه‌رو شد.

در آستانه نشست پارلمان عراق، خبرهای ضد و نقیض و شایعات درباره انتخاب رئیس جمهوری افزایش یافته است، به‌طوری که برخی منابع شایعه انصراف برهم صالح از نامزدی را مطرح کرده بودند که دفتر مطبوعاتی وی بلافاصله این خبر را تکذیب کرد.

تعداد آرا در دور دوم رای‌گیری اعلام شد
خبرنگار العراقیه گزارش داد تعداد آرا در دور دوم انتخابات، 272 رای است.

ورود معنادار عادل عبدالمهدی به پارلمان
العراقیه گزارش داد عادل عبدالمهدی وارد پارلمان شده است. عبدالمهدی یکی از نامزدهای مطرح برای تصدی نخست‌وزیری عراق است.

برهم صالح رئیس جمهور جدید شد
پس از پایان رای‌گیری دور دوم، شمارش ارا آغاز شد و در نهایت برهم صالح با کسب اکثریت قاطع آرا، به عنوان رئیس جمهوری جدید عراق معرفی شد. برهم صالح با کسب 219 رای بر فواد حسین پیروز شد.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *