پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

شکایت فلسطین از آمریکا و ابهام های آن

دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 643769
تشکیلات خودگردان فلسطینی در حالی از آمریکا به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرده که ابهام های زیادی درباره موثر بودن چنین اقداماتی وجود دارد.
شکایت فلسطین از آمریکا و ابهام های آن
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، دیوان بین المللی دادگستری در لاهه هلند به تازگی اعلام کرد که شکایتی را از طرف «دولت فلسطین» دریافت کرده که بر اساس آن، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس نقض توافقی بین‌المللی است و باید آن را کنار گذاشت. 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پاییز سال گذشته، ضمن شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، دستور انتقال سفارت کشورش از تل آویو به قدس را صادر کرد.

دستور ترامپ به سرعت شکل اجرایی به خود گرفت و در اردیبهشت امسال، سفارت آمریکا در قدس در مراسمی رسمی آغاز به کار کرد.

این در حالی است که بسیاری از کشورها و فلسطینیان اقدام آمریکا را تحریک آمیز، غیرقانونی و مخالف با آنچه روند صلح خوانده می شود، دانستند.

حال با شکایت فلسطین از آمریکا به دیوان لاهه اعتراض فلسطینیان از شکل سیاسی جنبه حقوقی نیز پیدا کرده است. 

به نظر می رسد، شکایت فلسطینیان از پشتوانه حقوقی لازم و کافی برخوردار باشد. فلسطینیان می گویند، بر اساس توافق وین که در سال 1961 میلادی امضا شد، سفارت یک کشور باید در خاک کشور میزبان بنا شود. 

این در حالی است که بنابه تعریف سازمان ملل رژیم صهیونیستی بخشی از قدس را که به قدس شرقی معروف است و جزو فلسطین محسوب می شود، پس از جنگ ژوئن سال 1967 به اشغال خود درآورده است.

رژیم صهیونیستی در آن سال علاوه بر کرانه باختری (متعلق به فلسطینیان) مناطق دیگری از جمله بلندی های جولان در سوریه و شبه جزیره سینا متعلق به مصر را اشغال کرد.

با گذشت سال ها از آن جنگ، اشغال کرانه باختری و بلندی های جولان همچنان ادامه دارد.

در سال های اخیر رژیم صهیونیستی، شهرک های مختلفی را در مناطقی که از نظر سازمان ملل اشغالی محسوب می شود، ساخته و بسیاری از صهیونیست ها را در این شهرک ها اسکان داده است.

فلسطینیان بر این نظرند که انتقال سفارت آمریکا به شهری که بخش های زیادی از آن از نظر بین المللی اشغالی محسوب می شود و هنوز هم توافقی بر سر تشکیل رسمی کشور فلسطین شکل نگرفته، اقدامی خلاف قانون محسوب می شود.

ارتقای جایگاه فلسطین در نهادهای بین المللی وزن حقوقی فلسطینیان در این مجامع را بالابرده و امکان تحرک بیشتری را به آن داده است.

حدود شش سال پیش بود که فلسطین به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل پذیرفته شد.

به دنبال آن عضویت فلسطین در نهادهای دیگر از جمله «یونسکو» و دیوان بین المللی دادگستری پذیرفته شد.

بسیاری پذیرش عضویت فلسطین در این نهادها را واکنشی به تعلل در روند مذاکرات به اصطلاح صلح برای تشکیل کشور فلسطین و تلاشی برای سرعت بخشیدن به آن می دانند.

در سال های اخیر فلسطینیان با نقض آشکار قوانین از سوی رژیم صهیونیستی روبرو بوده اند. از ادامه و تثبیت اشغالگری با ساخت شهرک سازی ها تا بازداشت های خودسرانه و کشتار غیرنظامیان و محاصره باریکه غزه. 

عضویت فلسطین در نهادی همچون دیوان بین المللی دادگستری زمینه برای ارائه دعاوی حقوقی به نفع فلسطینیان را ایجاد کرده است.

به نظر می رسد با توجه به محکم بودن پایه های حقوقی شکایت اخیر فلسطینیان، به احتمال زیاد دیوان لاهه نیز به نفع فلسطینیان رای دهد. 

اما پرسش اینجاست که حتی اگر دیوان چنین حکمی صادر کند، از نظر عملی این مساله چه تاثیری خواهد داشت، آیا آمریکا پس از این حکم سفارتش در قدس را تعطیل خواهد کرد.

رای صادره از سوی دیوان بدون ضمانت اجرایی خواهد بود و حتی در صورت ارجاع به شورای امنیت با وتوی آمریکا مواجه خواهد شد.

نکته همینجاست که رویه های حقوقی بین المللی و صدور قطعنامه های متعدد از سوی سازمان ملل عملا نتوانسته در طول دهه های اخیر عامل بازدارنده ای در مقابل اقدامات رژیم صهیونیستی باشد. 

صهیونیست ها بی توجه به این رویه ها و قطعنامه ها و با پشتگرمی آمریکا به عنوان اصلی ترین همپیمان خود، همچنان به اشغالگری مناطق فلسطینی و کشتار فلسطینیان ادامه می دهد.

مقام های صهیونیست به صراحت از مخالفت خود با بازگشت آوارگان فلسطینی حتی در صورت تشکیل کشور مستقل فلسطین سخن می گویند.

شهرک های مختلف در مناطق فلسطینی در کرانه باختری ساخته می شود و عملا عنصر زمین را به عنوان پایه اصلی کشور فلسطین در حال از بین بردن است.

در فضایی که عملا نهادهای بین المللی کارآیی لازم در ممانعت رژیم صهیونیستی از ادامه اقداماتش ندارند، بسیاری از فلسطینیان از جمله گروه های مقاومت معتقدند، تنها راه برای استیفای حقوق فلسطینیان، مبارزه عملی با رژیم صهیونیستی است. 

این گروه ها همواره می گویند تا زمانی که رژیم صهیونیستی «مجبور» نشود، از اقدامات اشغالگرایانه اش دست نخواهد کشید و تنها راه برای این اجبار ادامه مبارزه و مقاومت گروه های فلسطینی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *