پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

اعلام نتیجه رفراندوم تغییر نام در مقدونیه

دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 643667
رئیس کمیسیون انتخابات مقدونیه اعلام کرد، نتیجه همه‌پرسی بر سر تغییر نام این کشور نشان می‌دهد که کمتر از ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان با این تصمیم اعلام موافقت کرده‌اند.
اعلام نتیجه رفراندوم تغییر نام در مقدونیه

 

به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، اولیور درکسکی، رئیس کمیسیون انتخابات مقدونیه از اعلام نتیجه همه‌پرسی اخیر در این کشور خبر داد و گفت که مقدونیه‌ای‌ها با تصمیم مربوط به تغییر نام کشورشان مخالفت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در این همه‌پرسی مشخص شده است که با این تصمیم مخالفت به عمل آمده است.مردم مقدونیه روز یک‌شنبه پای صندوق‌های رأی رفتند تا در رفراندوم تغییر نام این کشور شرکت کنند.

یونان یکی از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو مدت‌هاست که تلاش‌های دولت مقدونیه را برای پیوستن آن به این اتحادیه و ائتلاف نظامی مسدود کرده و علتش هم استفاده از واژه "مقدونیه" است. چون این هم نام یکی از استان‌های یونان بوده که محل تولد اسکندر مقدونی نیز است.

مناقشه بر سر نام مقدونیه به سال‌های دهه ۱۹۹۰ باز می‌گردد؛ زمانیکه مقدونیه از یوگسلاوی اعلام استقلال کرد. بعد از آن، این جمهوری تازه استقلال یافته با تحریم‌هایی شدید از سوی یونان روبرو شد.

پس از چندین دهه مذاکرات به بن بست خورده با میانجی‌گری سازمان ملل، تغییرات در دولت مقدونیه در سال ۲۰۱۷ باعث به وجود آمدن امیدواری‌هایی شده که می‌تواند به راه حلی منجر شود. بر اساس توافق به دست آمده ماه ژوئن سال جاری میلادی، مقدونیه نام خود را به مقدونیه شمالی تغییر می‌دهد و یونان مخالفت‌هایش را در پیوستن این کشور به ناتو از میان بر می‌دارد.

واژه مقدونیه به دوران پادشاهی کهن باز می‌گردد که در آن زمان اسکندر روی کار بود. یونانی‌ها که به این بخش از تاریخ خود بسیار افتخار می‌کنند، می‌گویند استفاده از واژه مقدونیه از سوی همسایه شمالی تلاشی برای تخریب تاریخی آنهاست.
این منطقه جغرافیایی که توسط پادشاهی باستان یونانی‌ها اداره می‌شد، اکنون شامل مقدونیه و بخش‌هایی از یونان و بلغارستان می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *