پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

افزایش ۴۸درصدی درآمد دولت در نیمه امسال

يکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۲
کد مطلب: 643638
رئیس سازمان برنامه و بودجه از افزایش ۴۸ درصدی منابع درآمدی دولت در نیمه امسال خبر داد.
افزایش ۴۸درصدی درآمد دولت در نیمه امسال
به گزارش جهان نيوز، محمدباقر نوبخت امروز در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حاضر شد و گزارش عملکرد قانون بودجه سالجاری در نیمه نخست را ارائه کرد.

نوبخت پس از این جلسه اعلام کرد: نمایندگان مجلس باید از عملکرد بودجه در شش ماه سالجاری باخبر شده و برای شش ماه آینده تصمیم بگیرند که چگونه عمل کنیم.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و محدودیت‌های بودجه باید برای جبران فشار اقتصادی ناشی از نوسانات ارزی بر مردم برنامه داشته باشیم، لذا گزارشی به نمایندگان مجلس در این زمینه ارائه شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد منابع مالی دولت در شش ماه امسال گفت: ۱۵۴ هزار میلیارد تومان درآمدهای دولت در نیمه نخست امسال محقق شد که از سه محل مالیات و حقوق گمرکی، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (عمدتاً فروش نفت) و از محل واگذاری دارایی‌های مالی (فروش اوراق مالی و اسناد خزانه اسلامی) است.

نوبخت ادامه داد: از محل مالیات‌ها و عوارض و همچنین از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ایی هر کدام ۶۳ هزار میلیارد تومان تأمین مالی صورت گرفت و همچنین از محل واگذاری دارایی مالی ۲۷ هزار میلیارد تومان درآمد کسب شد که در مجموع رقم ۱۵۴ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای دولت محقق شد که این رقم نسبت به پیش‌بینی قانون بودجه ۷۸ درصد تحقق نشان می‌دهد و نسبت به عملکرد زمان مشابه بودجه در سال گذشته حداقل ۴۸درصد رشد منابع دولت را نشان می‌دهد.

وی افزود: در مورد اینکه برای شش ماه دوم از چه محلی  تنظیم شود که هم بتوانیم با تحریم‌ها مقابله کرده و هم برای کاستن فشاری که به معیشت مردم وارد شده با روش‌های جبرانی با آن مقابله کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در جلسه با کمیسیون برنامه و بودجه از نظرات نمایندگان هم استفاده شد و امیدواریم با وفاق بیشتر دولت و مجلس و قوه قضاییه در چارچوب شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه تصمیماتی برای شرایط تحریم اتخاذ کنیم.

نوبخت تأکید کرد: جلسات مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان مدیریت برای تبادل‌نظر و هم‌فکری ادامه پیدا می‌کند.

همچنین غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز پس از این جلسه گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز مردم فکر می‌کنند، تمام پول‌های ناشی از این افزایش نصیب دولت می‌شود یا به خزانه وارد می‌شود، در حالی که این گونه نیست، چون دولت برای استفاده از پول نفت در بودجه محدودیت برداشت دارد.

تاجگردون افزود: سقف در نظر گرفته شده بودجه برای استفاده دولت از درآمدهای نفت ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که دلار به قیمت ۴هزار و یا ۱۰ هزار تومان باشد و یا قیمت هر بشکه نفت ۸۰ دلار یا ۳۰ دلار باشد، سقف استفاده از این درآمدها همان ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: نمایندگان عضو کمیسییون با توجه به تحریم‌های پیش‌رو دغدغه داشتند که چگونه معیشت مردم و هزینه تولیدکنندگان جبران شود که پیشنهاداتی از سوی نمایندگان عنوان شد.

وی افزود: البته نمایندگان مجلس دو هفته پیش طرحی در مجلس تهیه کردند که به تعویق افتاد و تصویب نشد، تا دولت پیشنهادهایش را ارائه کند. نمایندگان و دولت دنبال این هستند گردش مالی که به واسط بالا رفتن قیمت دلار در کشور صورت گرفته که این منابع در کجا خلق می‌شود.

تاجگردون گفت: نمایندگان دنبال این هستند منابعی که از افزایش محل ارز ایجاد شده به نفع عامه مردم و تولیدکنندگان استفاده شود و ما از دولت سؤال می‌کنیم و البته کمک می‌کنیم که یکسری اختیارات خود دولت دارد و یکسری اختیارات را ما به دولت می‌دهیم یا در قالب قانون تصویب می‌کنیم.

وی افزود: از طرف کمیسیون برنامه و بودجه به مردم می‌گوییم، منابع حاصله از نوسانات ارزی به روش‌های مختلف مانند یارانه نقدی و یا هر شیوه‌ای که دولت تمهید کرده برای جبران معیشت مردم و کاهش فشار اقتصادی به مردم استفاده شود، البته فشار تحریم‌ها هم وجود دارد، اما آنچه اتفاق نظر است که مصوبات جلسات سران قوا در کمیسیون برنامه و بودجه با همکاری دولت دنبال می‌شود.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *