پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۲

سخنان پشت بلندگوی رهبرانقلاب شنیده نشد؟

يکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 643484
بیانات صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم تصویب کنوانسیونهای بین المللی، مورد تحریف قرار گرفته است و شاهد هستیم که بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون TF یکی از دستورکارهای این هفته صحن علنی مجلس است
سخنان پشت بلندگوی رهبرانقلاب شنیده نشد؟
به گزارش جهان نيوز، در حالی قرار است لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در صحن مجلس بررسی شود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس، در تاریخ 30 خردادماه صریحا نظر منفی خود را نسبت به پیوستن به این کنوانسیون های بین المللی اعلام کرده بودند. 
 
مقایسه اظهارات نمایندگان مجلس حامی دولت درباره دیدگاه مقام معظم رهبری درباره لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (TF)، قبل و بعد از دیدار معظم له با نمایندگان مجلس در تاریخ 30 خرداد امسال، جالب به نظر می‌رسد. حامیان دولت قبل از موضع گیری رهبر معظم انقلاب، مدعی بودند که اساسا معظم له پیرامون این لایحه، نظری نداشته اند و یا حتی مخالفتی با تصویب آن ندارند. اما بعد از موضعگیری صریح مقام معظم رهبری مبنی بر مذموم بودن الحاق به کنوانسیون‌های بین المللی، به تحریف صحبت‌های ایشان پرداختند.  
 
ادعاهای این نمایندگان قبل از موضعگیری صریح مقام معظم رهبری
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون TF در جلسه مورخ 1 خردادماه مجلس گفت: «مقام معظم رهبری درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم نظری نداشته‌اند. ایشان گفته اند که مجلس و دولت خودشان در این باره تصمیم بگیرند».
 
بهروز نعمتی، عضو هیات رئیسه مجلس نیز درباره دیدگاه رهبری درباره این لایحه در مصاحبه با خبرگزاری خانه ملت در تاریخ 5 خردادماه گفت: «حتما اگر مخالفتی وجود داشته باشد رهبری این مخالفت را به گوش مسوولان می رسانند بعید می دانم چنین چیزی باشد؛ ولی اینکه چرا مخالفان این موضوع را مطرح می کند بی اطلاع هستم. البته کاملا اطمینان دارم که موضوعی به این مهمی (تصویب لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم) حتما مورد وفاق کلیت نظام است».
 
21 خردادماه یعنی یک روز بعد از رای مجلس به مسکوت ماندن دو ماهه بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون TF،  عبدالرضا هاشم زایی، نماینده مردم تهران در مجلس درباره دیدگاه رهبری درباره این لایحه، گفت: «رهبری اگر مخالف باشند، این موضوع را شفاف مطرح می‌کنند. مسلما وقتی هم چنین مخالفتی را بیان کنند این کار در مجلس انجام نمی‌شود. اما عده ای هستند -که در زمان امام (ره) هم اینگونه رفتار می کردند- که مدعی اند رهبری یواشکی به آنها چیزی گفته است! من این را قبول ندارم، رهبری هیچگاه یواشکی حرفی را مطرح نمی کنند».
 
جالب اینجاست که حتی برخی نمایندگان شاخص حامی دولت قبل از آغاز بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون TF در صحن علنی مجلس، پا را از این فراتر گذاشته و مدعی بودند اشکالات تمامی لوایح مرتبط با FATF (از جمله لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم) با همکاری دفتر رهبری رفع شده است و جای نگرانی نیست. در این زمینه، علی مطهری، نایب رئیس مجلس در تاریخ 30 اردیبهشت ماه و بعد از برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون TF با حضور مقامات ارشد دولتی و امنیتی گفت: «نظر شمخانی در خصوص لوایح مرتبط با FATF کاملا مثبت بود. گفته شد ایراداتی این لوایح داشته که با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، شورای عالی امنیت ملی و حتی ارتباط با دفتر رهبری رفع شده است».
 
موضعگیری صریح و پشت بلندگوی رهبر معظم انقلاب
نهایتا رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس در تاریخ 30 خردادماه صراحتا دیدگاه خود را اعلام کردند: «همین‌جا من اشاره کنم به این مسائل کنوانسیون‌ها و این معاهدات بین‌المللی. ببینید؛ این معاهدات بین‌المللی که به آن در لغت فرنگی گفته میشود کنوانسیون، در اصل در یک نقطه‌ای پخت‌وپز میشود که اطراف قضیّه، مِن‌باب مثال آن ۱۰۰ کشور یا ١۵۰ کشور که بعداً به آن میپیوندند، هیچ تأثیری در آن پخت‌وپز اوّلیّه ندارند. یک جایی بالاخره چند قدرت بزرگ در مجموعه‌های هیئتهای فکری‌شان -به قول خودشان اتاق فکرشان- می‌نشینند برای یک منافعی و مصالحی که برای خودشان تعریف کردند، یک چیزی را پخت‌وپز میکنند، بعد این را به‌وسیله‌ی دولتهایی که همسوی با آنها هستند یا مرعوب آنها هستند یا دنباله‌رو آنها هستند و خیلی منافعی هم در این کار ندارند، تصویب می‌کنند؛ اگر یک دولت مستقلّی هم پیدا بشود -حالا مثل جمهوری اسلامی- که مثلاً بگوید «من این را قبول ندارم؛ این کنوانسیون را، این معاهده‌ی بین‌المللی را قبول ندارم»، سرش میریزند که «آقا! ۱۲۰ کشور، ١۵۰ کشور، ۲۰۰ کشور این را قبول کردند؛ شما چطور قبول نمیکنید؟» کنوانسیون‌ها غالباً این[جور] است.... هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمیدانیم تَه آن چیست یا حتّی میدانیم که مشکلاتی هم دارد، به‌خاطر آن جهاتِ مثبت و جنبه‌های مثبت، قبول بکنیم».
 
تحریف بیانات رهبرانقلاب
با توجه به بیانات صریح مقام معظم رهبری درباره کنوانسیون های بین المللی در دیدار با نمایندگان مجلس، انتظار می‌رفت پرونده بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون TF در مجلس بسته شود. اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه از یک روز بعد از برگزاری این جلسه، روند تحریف بیانات صریح معظم له آغاز شد. ابتدا علی لاریجانی، رئیس مجلس در حاشیه ششمین اجلاس شورای عالی استان‌ها در تاریخ 31 خردادماه در پاسخ به سوالی درباره این‌که با توجه به صحبت‌های دیروز مقام معظم رهبری درباره معاهدات آیا لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم مسکوت می‌ماند و یا این‌که قرار است مجلس قانون جدیدی وضع کند، پاسخ داد: «حتما این را با ایشان در میان می‌گذاریم و نظر کامل‌شان را می‌گیریم براساس تدابیری که ایشان داشته باشند در مجلس پیگیری می‌کنیم».
 
حدود یک هفته بعد (5 تیرماه)، علاء الدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و سیاست خارجی نیز درباره این موضوع گفت: «نقطه نظرات رهبری در بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم ملاک عمل خواهد بود».
 
اما پس از اتمام دوره دو ماهه مسکوت گذاشتن بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون TF در مجلس، مجددا نمایندگان و حامیان دولت، دست به کار شدند و به تحریف بیانات صریح مقام معظم رهبری درباره این موضوع پرداختند. حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا در تاریخ 19 شهریورماه با اشاره به برخی سخنان مبنی بر مخالفت مقام معظم رهبری با FATF گفت: «بعد از چندبار رد و بدل شدن نامه با دفتر مقام معظم رهبری در رابطه با FATF نهایتاً ایشان اعلام کردند که خود دولت و مجلس تصمیم بگیرند یعنی این اختیار را به مجلس ودولت دادند. اینکه برخی نماینده‌ها و بعضی افراد می‌خواهند دوباره موضوع را به زمین دفتر مقام معظم رهبری بیندازند ظلم به خود رهبری است».
 
همچنین براساس اظهارات علیرضا رحیمی، عضو هیات رییسه مجلس، در جلسه بررسی چالش های تصویب کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در تاریخ 30 شهریورماه که به دعوت علی لاریجانی، رئیس مجلس و با حضور وزیران اطلاعات، خارجه، رئیس کل بانک مرکزی؛ رئیس سازمان اطلاعات سپاه، رییس کمیسیون امنیت ملی، روسای فراکسیون‌های امید و مستقلین و نمایندگان شورای نگهبان، سرپرست وزارت اقتصاد برگزار شد، لاریجانی درباره این کنوانسیون گفت: «نظرات رهبری در خصوص کنوانسیون ها که در دیدار با نمایندگان مجلس بیان شده بطور عام ناظر بر مطلق کنوانسیون ها بوده و ایشان برای رسیدگی به این لوایح مخالفتی نداشته‌اند».
 
همانطور که مشاهده شد، بیانات صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم تصویب کنوانسیونهای بین المللی، مورد تحریف قرار گرفته است و شاهد هستیم که بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون TF یکی از دستورکارهای این هفته صحن علنی مجلس است. در نتیجه، انتظار می رود نمایندگان مجلس هوشیاری به خرج دهند و با رای منفی قاطع به این لایحه، گام بزرگی در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در این زمینه بردارند.

منبع:رجا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این مجلس و رای منفی به FATF ؟
مگه می شه؟ مگه داریم؟
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
گویا اصلاح طلبان ؛ مصر هستند ، که ذلت های تاریخی بد تر از ترکمنچای را ، بنام خود ثبت کنند !!