پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
همزمان با روز جهانی قلب تشریح شد

علل کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی

يکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب: 643441
معاون گروه آموزشی قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۷ میلیون مرگ ناشی از بیماری قلبی در سطح جهان رخ داده، گفت: فشار خون، دیابت، چربی خون، مصرف دخانیات و زمینه ارثی از مهم‌ترین دلایل شناخته شده جهانی در بروز بیماری‌های قلبی هستند.
علل کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، دکتر سعید علیپور پارسا همزمان با روز جهانی قلب با بیان اینکه شعار امسال روز  جهانی قلب"قلب من، قلب تو" نامگذاری شده است، گفت: شعار امسال برای هر گروه از جامعه مفهوم متفاوتی دارد؛  مفهوم شعار امسال این است که همگی در هر موقعیت اجتماعی علاوه بر توجه به سلامت قلب خود، برای ارتقای سلامت قلب دیگران نیز بکوشیم. به عنوان نمونه مفهوم این شعار برای یک پزشک، مراقبت از قلب بیماران از منظر پیشگیری و درمانی است.
برای سایر افراد جامعه به این معناست که با کنترل ریسکفاکتورها، عدم استعمال دخانیات، رعایت تغذیه سالم و سایر نکات سلامتی از بروز بیماری قلبی برای خود و خانواده خود پیشگیری کنند، در واقع عوامل زمینه‌ساز بروز بیماری قلبی را کنترل کنند.


وی ادامه داد: پیام شعار امسال روز جهانی قلب برای مسئولین جامعه و سیاست‌گذاران حوزه بهداشت نیز فراهم آوردن بستر مناسب برای افزایش آگاهی عموم جامعه در جهت ارتقای سطح بهداشت قلبی از طریق کنترل عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی - عروقی و تامین امکانات لازم در این راستاست.

معاون آموزشی گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به برگزاری ششمین کنگره بین المللی نارسایی قلب در ایران توسط گروه قلب و عروق دانشگاه، عنوان کرد: ششمین کنگره بین المللی نارسایی قلب در ایران با حضور حدود ۲۸ سخنران داخلی و خارجی و با مشارکت انجمن جهانی نارسایی قلب و انجمن قلب ایران برگزار شد.

علیپور پارسا با بیان اینکه در طی سال به طور مرتب سمپوزیم‌های تخصصی توسط مرکز تحقیقات قلب دانشگاه برگزار می‌شود، گفت: یکی از برنامه‌های جدید گروه، به روز کردن گایدلاین‌های (راهنماهای بالینی و مشاوره‌ها) بیماری‌های قلب با تاکید بر مشاوره‌های قلبی و عروقی مرتبط با بیماری‌های دیابت، فشارخون، ریوی، مغزی و غیره است.
وی با انتقاد از نبود مشاوره‌های استاندارد در این رابطه، گفت: در همین راستا کارگاهی دو روزه با هدف ارایه و معرفی "آخرین مشاوره‌های قلبی" دی ماه جاری با همکاری تمامی مراکز مرتبط برگزار می‌شود.

معاون آموزشی و پژوهشی گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش مثبت رسانه‌ها در افزایش سطح سواد سلامت جامعه، اظهار کرد: رسانه‌ها باید در راستای تبلیغ و ترویج سبک زندگی سالم در جامعه اقدام کنند. این در حالیست که متاسفانه برخی رسانه‌ها به جای حرکت در این مسیر، عکس آن عمل کرده و مصرف مواد غذایی ناسالمی را در سطح جامعه تبلیغ می‌کنند.

علیپور پارسا با اشاره به ضرورت ترویج سبک زندگی سالم در جامعه، عنوان کرد: رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در اصلاح سبک زندگی افراد جامعه ایفا کنند، ولی متاسفانه برخی رسانه‌ها تنها به دنبال تبلیغات سودآور بوده و توجهی به رعایت نکات بهداشتی در این زمینه ندارند. این در حالیست که در برخی از کشورهای خارجی علاوه بر هزینه برای تبلیغات بهداشتی، ایستگاه‌هایی برای سنجش رایگان سلامت افراد و اطلاع رسانی صحیح در رابطه با تغییر سبک زندگی ناسالم راه‌اندازی شده و در اصل برای ارتقای سلامت افراد جامعه هزینه و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی پیشنهاد کرد: در داخل کشور ما نیز می‌توان حداقل یکبار در سال به مناسبت روز جهانی قلب ایستگاه‌هایی برای سنجش فشار خون و سایر شاخص‌های سلامت قلب افراد در نقاط پرتردد شهرها پیش بینی کرد.  این اقدام راهکار مفیدی است برای پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی در جامعه؛  چراکه پس از تشخیص به موقع، بیمار برای اقدامات درمانی به پزشک متخصص ارجاع داده شده و در نهایت از بروز عوارض غیرقابل جبران پیشگیری می‌شود.

وی با اشاره به پایین آمدن سن ابتلا به بیماری‌های قلبی در کشور، گفت: امروزه  افراد زیر ۳۰ سال زیادی دچار حمله سکته قلبی می‌شوند که این مساله نیز به شیوه زندگی بی‌تحرک، عادات بد غذایی و وجود  استرس در جامعه بازمی‌گردد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه ۵۰ درصد موارد مرتبط با فشار خون، علامتی ندارند، عنوان کرد: حداقل ۳۰ درصد مردم از فشار خون بالای خود بی‌اطلاع هستند. درحالیکه تشخیص به هنگام این مساله از بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند.

علپور پارسا در خاتمه با بیان اینکه بیماری‌های قلبی به عنوان شایع‌ترین عامل مرگ و میر، ۴۰ درصد موارد فوتی را شامل می‌شود، افزود: شیوه غلط زندگی، زندگی ماشینی، بی‌تحرکی، مصرف بی‌رویه فست فودها بجای غذاهای سنتی قدیمی برخی از مهم‌ترین علل شیوع چاقی و دیابت در جامعه و نهایتا بروز بیماری‌های قلبی است. 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *