کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شهر تعطیل، نتیجه سیاسی‌کاری

مرتضی طلایی

8 مهر 1397 ساعت 8:43

عزیزان ما در شورای شهر تهران باید می‌پذیرفتند که انتخاب سیاسی نکنند، اما مهم‌ترین مساله این بود که انتخاب سیاسی کردند و یکسال وقت شهر و مردم صرف این شد که شهردار سیاسی بیاید و خواسته‌ها مبنی بر مستندسازی و درست کردن گزارش‌ها درباره عملکرد دوره پیشین شهرداری آماده کنند.


جهان نیوز - مرتضی طلایی: قانون، قانون است و بر همه لازم‌الاجراست. اگر شورای شهر یا هر نهاد و سازمان دیگری هم بخواهد از اجرای آن ممانعت کند اما به طور طبیعی همه افرادی که مرتبط با موضوع قانون هستند باید از آن تمکین کنند. معنی سخن این است که اگر آقای شهردار هم که در حوزه اجرای این قانون است از قانون تمکین نکند با برخورد نهادهای قضایی و قانون سر و کار خواهد داشت. یعنی اگر شورای شهر هم اصرار بر ماندن شهردار داشته باشد این آقای شهردار است که باید در مهلت قانونی، خود را تعیین‌تکلیف کند. از این منظر به نظر می‌رسد چه خوب بود دوستانی که دم از قانونگرایی و قانونمداری و مسائل اینچنینی می‌زنند خودشان پیشقدم می‌شدند و به عنوان منتخبان مردم در اجرای قانون رسما می‌پذیرفتند و اعلام می‌کردند که در اولین فرصت و اسرع وقت نسبت به انتخاب شهردار جدید برای تهران مطابق قانون اقدام خواهند کرد.

وضعیت فعلی که به وجود آمده واقعا جای تاسف دارد از این بابت عزیزانی که مدعی قانون‌گرایی هستند به جای تمکین در برابر قانون ایستادگی می‌کنند؛ این نکته اول است. اما نکته دوم این است که متاسفانه عزیزان ما در پنجمین شورای شهر تهران بر اساس مجموعه ذهنیاتی که با آن درگیر بودند، علیرغم اینکه بسیاری از دلسوزان از ابتدای فعالیت شورای پنجم مدام به آنها توصیه کردند که تندروی نکنید، بلندپروازی نکنید، عجول نباشید، بردبار باشید و با آرامش کارها را جلو ببرید اما گوش نکردند و به نظر بنده از ابتدای کارشان مدیریت شهری را دچار چالش‌هایی کردند که فرجام آن بعد از یکسال سال تعطیلی شهر است. این مساله پیامدهای این نوع رفتار در حوزه مدیریت شهری است که دلایل مختلفی دارد.

عزیزان ما در شورای شهر تهران باید می‌پذیرفتند که انتخاب سیاسی نکنند، اما مهم‌ترین مساله این بود که انتخاب سیاسی کردند و یکسال وقت شهر و مردم صرف این شد که شهردار سیاسی بیاید و خواسته‌ها مبنی بر مستندسازی و درست کردن گزارش‌ها درباره عملکرد دوره پیشین شهرداری آماده کنند. در یکسال گذشته به سراغ هر یک از مدیران که می‌رفتید برنامه کاری آنها تبدیل به درست کردن گزارش عملکرد دوره قبل شده بود که نتیجه همین شده است که می‌بینیم.

نکته دیگر اینکه ادعای دوستان درباره بدهی شهرداری تهران که مطرح می‌شود حتی با فرض بر صحت 50 هزار میلیارد تومان اگر در نظر بگیریم باید این را هم حساب کرد وقتی در دره 12 ساله شهرداری تهران با عملکرد 200 هزار میلیارد تومانی این رقم بدهی برای شهرداری تهران مطرح می‌شود، رقم زیادی به حساب نمی‌آید چراکه فقط یک مورد از بندهای این بدهی ایجاد شبکه 200 کیلومتری مترو برای تهران بوده که الان تبدیل به سرمایه‌ای عظیم شده است. به نظر می‌رسد رفتارهای اینچنینی موجب بی‌ثباتی و ناامنی می‌شود که خود دوستان هم در حال پرداخت هزینه‌های آن هستند. چه آنکه شهردار دومی که در یکسال گذشته انتخاب کرده‌اند مجبور به حرکت دست به عصا شده است.

رفتار اجرایی شهردار تهران در این دوره نشان می‌دهد که ایشان کاملا با احتیاط در حال حرکت هستند و نمی‌خواهند طوری رفتار کنند که فردا خود را در مظان اتهام یا نکته‌ای مشابه قرار دهند. این نتیجه رفتار سیاسی با حوزه‌ای است که اساسا جای سیاسی‌کاری نیست و ساختار هم آنرا نمی‌پذیرد. شهرداری حوزه‌ای اجتماعی است که زندگی جاری مردم با آن در ارتباط است و دست اندرکاران آن باید درگیر مسائل جاری مردم باشند.

البته اعتقاد دارم رفتار فعلی که انجام می‌شود یک نوع فرار رو به جلوست چراکه می‌خواهند با ایستادگی و پافشاری روی حضور آقای افشانی سرانجام گزینه مورد نظر بعدی خود که احتمالا توسط مجلس استیضاح شده یا می‌شود را جایگزین کنند. در واقع مدیریت شهری عقبه‌ای می‌شود برای نیروهایی که جای دیگری نمی‌توانند کار کنند که اینها همه به ضرر شهر است. ای کاش عزیزان ما در دوره پنجم رسالت خود را با یک رویکرد بلندمدت و استراتژیک برای تهران می‌دیدند و وظیفه خود را این می‌دیدند که در برنامه‌ها، اهداف، انتصابات و انتخابات به گونه‌ای عمل می‌کردند که می‌خواهند از الان برای 50 سال آینده شهر کاری را به یادگار بگذارند.
منبع:صبح نو


کد مطلب: 643402

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/643402/شهر-تعطیل-نتیجه-سیاسی-کاری

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com