پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ماموریت ضدایرانی ترامپ به رئیس جمهور جوان

يکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب: 643399
پاریس و واشنگتن یک هدف واحد را در تقابل با ایران دنبال می‌کنند و در آینده نیز شاهد هم‌پوشانی اهداف و حتی روش‌های این دو در مواجهه با تهران خواهیم بود.
ماموریت ضدایرانی ترامپ به رئیس جمهور جوان
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به بازی نامحسوس ولی مستمر خود در زمین دولت ترامپ ادامه می‌دهد. در ماه آگوست سال 2017 میلادی، میان روسای جمهور فرانسه و ایالات متحده آمریکا بر سر "تغییر برجام" حول مفاد 4 گانه ( حذف بند غروب، بازرسی از اماکن نظامی ایران، گنجاندن توان موشکی ایران در برجام و تحدید توان منطقه ای ایران ) توافقی پنهان صورت گرفت.

محصول این توافق پنهان، طرح موضوع "تکمیل برجام" از سوی رئیس جمهور جوان فرانسه بود. از آن زمان تا کنون، حدود 14 ماه سپری شده است اما ماکرون کماکان به بازی  ضد ایرانی خود در زمین کاخ سفید پایبند است. حتی عوامل و مولفه هایی از جمله خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، تغییری در کلیت این روند ایجاد نکرده است.


آدرسی که ماکرون در سازمان ملل داد
مروری بر سخنان ماکرون در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تحلیل محتوای این سخنان، نشان دهنده بازی خطرناک مشترکی است که کاخ سفید و کاخ الیزه با یکدیگر طراحی کرده اند. مطابق این بازی، قرار است ماکرون "احیای برجام" را منوط به "رایزنی های خاص با ایالات متحده آمریکا" نماید و پیش زمینه این اقدام را نیز "آغاز مذاکرات منطقه ای و موشکی با ایران" قلمداد کند. در نهایت نیز قرار است مقامات آمریکایی و فرانسوی در یک طراحی مشترک، بدون آنکه برجام را احیای کرده و ایران را از مزایای توافق هسته ای بهره‌مند کنند، تحدید توان موشکی و منطقه ای کشورمان را عملی نمایند. ماکرون در این معادله، درست در نقش یک کاتالیزور و عامل تسریع کننده عمل می کند. مروری بر برخی محورهای سخنرانی ماکرون در مجمع عمومی سازمان ملل نشان دهنده همین مسئله است:

- مساله ایران و قطعنامه شورای امنیت که در سال 2015 انجام شد بر این اساس است که از آن زمان تاکنون امضاکنندگان با هم دچار اختلاف شده‌اند اما همچنان همه ما همان هدف خاص خود را داریم که اجازه ندهیم ایران به سلاح هسته‌ای دسترسی داشته باشد و نظارت بر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران داشته باشیم.

- برجام یک توافق کامل نیست اما توافقی قاطع در این زمینه است. لذا بحران اعتمادی که اکنون به وجود آمده به خاطر تحریم‌های آمریکا است. اما ایران همچنان پایبند به توافق‌نامه برجام است و تمام مفاد برجام باید توسط تمام کسانی که آن‌ را امضا کرده‌اند نه فقط آلمان و بریتانیا و فرانسه رعایت شود.

- من با اهدافی  که رییس جمهور آمریکا مطرح می‌کند (در قبال تحدید توان موشکی و منطقه ای ایران ) موافقم هرچند در زمینه برجام با او مخالفت دارم اما معتقدم باید استراتژی درازمدتی را تدوین کنیم. نمی‌شود با تحریم برخورد کرد و ما باید مبنایی برای مذاکرات جدید داشته باشیم آن هم در چارچوبی باشد که بعد از انقضای برجام مد نظر قرار گیرد.

- بحث موشک‌های بالستیک هم باید در این چارچوب و با در نظر گرفتن صلح در منطقه مورد بررسی قرار گیرد و استراتژی‌های بین‌المللی برای خطرهایی که ممکن است به وجود آید تدوین شود و ایران هرگز دستش به سلاح هسته‌ای نرسد.

همپوشانی برجامی کاخ الیزه و کاخ سفید
همانگونه که مشاهده می‌شود، ماکرون در ابتدا با طرح موضوع "دفاع از کلیت برجام" سعی در ایجاد انعطاف در میان مقامات دولتی ما داشته و از سوی دیگر، به صورتی واضح و آشکار گامها و اهداف بعدی خود از جمله مذاکره بر سر توان موشکی و منطقه ای ایران را مطرح می کند. همانگونه که مشاهده می شود، میان روسای جمهور آمریکا و فرانسه در این معادله هماهنگی کامل وجود دارد، تا جایی که ماکرون اعتراف می کند که اهداف او و ترامپ در مواجهه با ایران یکسان است اما در روش با یکدیگر تفاوت دارند.

ماکرون در اواسط سال گذشته میلادی به ترامپ تعهد داد تا اصلی ترین نقش را در مواجهه با توان موشکی و منطقه ای ایران احیا کند. اگرچه تصور می شد که پس از خروج ترامپ از توافق هسته ای با ایران، ماکرون مسیر برجامی خود را از رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا جدا کند اما اصرار کاخ الیزه بر تحدید توان موشکی و مواجهه با فعالیت‌های منطقه ای کشورمان نشان می دهد که چنین محاسبه‌ای اشتباه بوده است.

مذاکرات پنهان لودریان و پامپئو
مذاکرات پنهانی که میان وزرای امور خارجه ایالات متحده آمریکا و فرانسه بر سر برجام و از ازدیبهشت ماه امسال تا کنون در جریان است، خروجی های متفاوتی دارد. مایک پامپئو وزیر امور خارجه دولت ترامپ پس از خروج واشنگتن از برجام، روابط نزدیک خود با فرانسوی ها را با هدف کنترل شرایط موجود و مدیریت بحران ناشی از خروج ترامپ از برجام حفظ کرده است. فرانسوی ها نیز با کمال میل به این بازی تن داده اند.

اگرچه ماکرون مدام از کلیت برجام دفاع کرده و نسبت به خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته ای ابراز تاسف می کند اما در عمل پازل مشترکی را به همراه کاخ سفید تکمیل می کند. ماکرون و ترامپ در صددند تصویر نهایی این پازل "ایزوله سازی ایران در منطقه" باشد. بدون شک نخستین گام در مواجهه با اقدام مشترک واشنگتن و پاریس، اجتناب  از تفکیک بازی این دو از یکدیگر است. باید این حقیقت را پذیرفت که مطابق مستندات موجود، پاریس و واشنگتن یک هدف واحد را در تقابل با ایران دنبال می کنند و در آینده نیز شاهد هم‌پوشانی اهداف و حتی روش‌های این دو در مواجهه با کشورمان خواهیم بود.

فرانسوی‌ها اصلی‌ترین نقش را در خصوص تاخیر در ارائه بسته پیشنهادی اقتصادی اروپا به ایران داشته‌اند. ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نخستین فردی بود که اعلام کرد بسته پیشنهادی فرانسه به ایران با تاخیر به کشورمان ارائه می شود. هدف از این اقدام فرانسوی‌ها نیز کاملا مشخص است. آنها بنا به دستور وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، در صددند تا تحریم‌های ثانویه واشنگتن، رفتار و رویکرد ایران را تغییر دهد. حال آنکه چنین خیال باطلی در نهایت تحقق نخواهد یافت و جمهوری اسلامی ایران همچنان به حرکت مستمر و هدفمند خود در منطقه و جهان ادامه خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *