جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

۸ عامل که باعث برگشت بیماری قلبی می‌شود

شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 643262
دبیر انجمن توانبخشی قلبی و عروقی با اشاره به اینکه بی‌حرکتی و کم تحرکی از شایع‌ترین علل وقوع بیماری‌های قلبی و عروقی است، گفت: با برنامه‌های صحیح پیشگیری و بهداشتی و توانبخشی قلبی می‌توان از وقوع اولیه و ثانویه این بیماری جلوگیری کرد.
۸ عامل که باعث برگشت بیماری قلبی می‌شود
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، دکتر فرزانه ترکان در آستانه برگزاری نخستین کنگره توانبخشی قلبی و عروقی که از 10 تا 11 بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود، اظهار داشت:‌ نخستین علت مرگ و میر بیشتر جوامع دنیا بیماری‌های قلبی و عروقی است و در کشور ما نیز نخستین علت مرگ و میر بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارد.

وی افزود: آمار بالای بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ ناشی از آن و نیز شیوع سن پایین ابتلا به این بیماری در مردان ایرانی ضرورت توجه به امر پیشگیری اولیه و ثانویه از بیماری‌های قلبی و عرزوقی را نشان می‌دهد.

دبیر انجمن توانبخشی قلبی و عروقی ادامه داد: با برنامه‌های صحیح بهداشتی می‌توان از وقوع اولیه این بیماری پیشگیری کرد و در صورتی‌که فرد مبتلا به این بیماری شد باید جمعیت هدف را تحت پوشش خدمات توانبخشی قرار داد تا از شیوع مجدد این بیماری در آنها پیشگیری کرد.

وی عنوان کرد: عدم توجه به موضوع پیشگیری سبب شده بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی پس از انجام اقدامات درمانی همچون آنژیوپلاستی و جراحی قلب مجدد دچار این مشکل شده و این مسئله ضرورت توجه به موضوع پیشگیری را نشان می‌دهد.

ترکان عنوان کرد: مشکلاتی همچون چربی و فشار خون بالا، استعمال سیگار، چاقی، عدم تحرک و نداشتن شرایط روحی مناسب چون استرس و تنش‌های عصبی سبب می‌شود که فردی که سابقه بیماری قلبی و عروقی داشته مجدد در معرض بروز این بیماری باشد. لذا نخستین کنگره کشوری توانبخشی بیماری‌های قلبی و عروقی با هدف پیشگیری از این مسئله و انجام اقدامات گروهی در این راستا برگزار می‌شود.

وی گفت: پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشب وپزشکی ورزشی، فیزیوتراپیست‌ها، روانشناسان، متخصصان قلب، متخصصان تغذیه و ... از جمله گروه‌هایی هستند که در کار گروهی مشترک و منسجم در توانبخشی قلبی همیاری دارند.

دبیر انجمن توانبخشی قلبی و عروقی گفت: بی‌حرکتی و کم تحرکی از شایع‌ترین علت‌ها و ریزفاکتورهای خطر در مورد بیماری‌های قلبی و عروقی به ویژه در مردان جوان با سن میانگین 45 سال است.

ترکان گفت: انجام ورزش‌های مناسب برای بیماران مبتلا به مشکلات قلبی و عروقی تحت نظر پزشک و با اصول صحیح باید انجام پذیرد تا شاهد کاهش احتمال مجدد این مشکل در میان این قشر باشیم.

وی گفت: متاسفانه سندرم زندگی نشسته مهمترین دلیل وقوع بیماریهای قلبی است این به این معنا اشت که بی تحرکی و فرم زندگی شهری بدون فعالیت و ورزش دلیل شیوع بالای بیماریهای قلبی در ایران است. همت جامعه پزشکی تغییر این ساختار به زندگی فعال و با نشاط همراه با تغدیه صحیح است. هدف اصلی این کنگره معرفی این ساختار و پیشگیری اولیه و نیز ثانویه از بیماریهای قلبی است.

ترکان در پایان خاطر نشان کرد: نخستین کنگره توانبخشی قلبی, عروقی و ریوی از 10 تا 11 بهمن ماه در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد برگزار می‌شود و همکاران می‌توانند جهت اطلاعات بیشتر به سامانه www.cvpr2019.ir مراجعه کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *