سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۴
۳۵
یادداشت/ حسین شریعتمداری

این دست‌های نامرئی دیدنی است!

چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب: 642645
چرا برخی از مسئولان دست‌اندر‌کار، دست روی دست گذاشته و مقابله چندانی نمی‌کنند تا آنجا که به نظر می‌رسد این عرصه سرنوشت‌ساز را به مشتی از حرامیان سود‌جو و غارتگر واگذار کرده‌اند؟!
این دست‌های نامرئی دیدنی است!
به گزارش جهان نيوز، «حسین شریعتمداری» در سرمقاله شماره امروز روزنامه «کیهان» نوشت:

۱- این ضرب‌المثل در گذشته‌ای نه چندان دور زبان به زبان می‌چرخید و کاربرد خاص خود را داشت، می‌گفتند؛« بعضی‌ها آنقدر بی‌دست و پا هستند که اگر سوار شتر هم بشوند، بازهم سگ پاچه آنها را می‌گیرد»!

دیروز نرخ دلار از مرز ۱۶ هزار تومان گذشت و موج دیگری از گرانی افسار‌گسیخته را به مردم تحمیل کرد. نرخ ارز را چه کسانی تعیین می‌کنند؟! این افزایش پر‌شتاب بر چه اساسی صورت می‌پذیرد؟! چرا بی‌آنکه در عرصه اقتصادی کشور اتفاق خاصی افتاده باشد، قیمت دلار افزایش می‌یابد؟! اگر افزایش جهشی نرخ ارز طبیعی است چرا هیچیک از مسئولان درباره آن توضیح قابل قبولی نمی‌دهند و اگر طبیعی نیست
-که نیست- این پدیده پلشت و فاجعه‌بار، کار کیست؟! و کدام دست نامرئی در میان است که دستگاه‌های عریض و طویل نظارتی و اطلاعاتی کشورمان قادر به شناسایی آن نیستند؟! و اگر این دست‌های ویرانگر را می‌شناسند چه ملاحظاتی در میان است که با آن برخورد نمی‌کنند؟! و ملت را در چنگ حرامیان رها کرده‌اند؟! کدام سنگ‌ها را بسته‌اند که سگ‌ها با خیال راحت و بدون واهمه از کمترین مانع به جان مردم افتاده‌اند؟!

۲-  شواهد و اسناد برگرفته از قول و عمل دشمن، کمترین تردیدی باقی نمی‌گذارد که افزایش نرخ ارز یکی از تاکتیک‌های جنگ اقتصادی حریف علیه ایران اسلامی است. این تاکتیک به تنهایی کار‌آمدی چندانی ندارد ولی هنگامی که با بی‌توجهی ناشی از انفعال و یا - در خوشبینانه‌ترین حالت-  با انفعال kاشی از بی‌عرضگی برخی از دست‌اندر‌کاران و مسئولان خودی روبرو می‌شود به حربه‌ای خطرناک برای ما و در همان‌حال، اهرمی ارزان و کم‌هزینه برای دشمن تبدیل می‌شود که متاسفانه شده است! توضیح آنکه بر اساس آنچه تا‌کنون و مخصوصا طی دو سه سال اخیر شاهد بوده‌ایم، با افزایش نرخ ارز، قیمت تمامی کالا و خدمات عمومی از لوازم خانگی و مسکن و اجاره بها و عدس و نخود و لوبیا و گوجه فرنگی و سبزی‌خوردن و کرایه حمل و نقل و انواع میوه‌جات گرفته تا تخمه آفتاب‌گردان و... به صورت جهشی افزایش یافته و افسار پاره می‌کند! از این روی دشمن بی‌آنکه هزینه چندانی متحمل شده باشد و فقط با مدیریت نفوذی‌هایی که در این سوی و آن‌سوی مراکز تصمیم‌ساز و سیاست‌پرداز به کار گرفته است، جنگ اقتصادی علیه کشورمان را که تنگی معیشت مردم اصلی‌ترین نقطه هدف‌گذاری شده آن است، پیش می‌برد.

اکنون سؤال این است که کدام عقل سلیم می‌تواند در وجود این چرخه و خطر بزرگی که در پی داشته و دارد کمترین تردیدی داشته باشد؟! و پرسش بعدی آن است که چرا برخی از مسئولان دست‌اندر‌کار، دست روی دست گذاشته و مقابله چندانی نمی‌کنند تا آنجا که به نظر می‌رسد این عرصه سرنوشت‌ساز را به مشتی از حرامیان سود‌جو و غارتگر واگذار کرده‌اند؟!

۳- روز شنبه ۱۰ شهریور ماه آقای همتی رئیس‌کل بانک‌مرکزی که در بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی سخن می‌گفت، در پاسخ تلویحی به این سؤال که چرا بازار ارز را به حال خود رها کرده و برای کنترل آن اقدامی نمی‌کنید؟ توضیح داد که ۹۷ درصد معاملات ارزی در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) صورت می‌پذیرد که تحت کنترل بانک مرکزی است و فقط ۳ درصد باقی‌مانده در صرافی‌ها و بازار آزاد انجام می‌شود.

 آقای غلامرضا پناهی، معاون بانک مرکزی نیز - چند هفته قبل که نرخ دلار به ۱۴ هزار تومان رسیده بود- در این خصوص گفته بود؛ «الان با ارز ۱۳ و ۱۴ هزار تومان که برخی رسانه‌ها مطرح می‌کنند، آیا واردات توجیه دارد؟ این ارز ۱۳ و ۱۴ هزار تومانی کمتر از ۳ در‌صد بازار است، چرا ما همه تحلیل‌ها را بر مبنای این نرخ ارز می‌گذاریم»؟!

آقای همتی ۲ ماه و چند روز است که در جایگاه ریاست کل بانک مرکزی قرار گرفته‌اند و بدیهی است که روی سخن در این یادداشت فقط با ایشان نیست، چرا که افزایش پر شتاب نرخ دلار به گونه‌ای که امروز شاهد آن هستیم، از مهرماه سال گذشته آغاز شده و قیمت دلار که در آن هنگام 3 هزار و هشتصد تومان بود، امروزه از مرز ۱۶ هزار تومان هم فراتر رفته است. به بیان دیگر این حرکت پلشت و فاجعه‌آمیز اگرچه از دوران قبل از ریاست جناب همتی بر بانک مرکزی آغاز شده ولی در دوران ایشان نیز نه فقط متوقف نشده بلکه با همان شتاب ادامه یافته است.

 و اما، ظاهرا منظور آقایان همتی و پناهی این بوده و هست که بازار ۳ درصدی ارز کم‌اهمیت‌تر از آن است که نوسانات نرخ ارز به آن نسبت داده شود! و این بازار در عرصه واردات و صادرات نقشی ندارد!

۴- در این باره گفتنی است که افزایش قیمت‌ها با نگاه به نرخ ارز در همین بازار آزاد ۳ درصدی صورت می‌پذیرد و دست‌های بیرون آمده از آستین دشمن و یا کلان سودجویان حرامخوار که آنها نیز خواسته یا نا‌خواسته -و در بسیاری از موارد، آگاهانه- در خدمت دشمن هستند، با دستکاری نرخ ارز در همین بازار، امواج سهمگین گرانی را پدید می‌آورند و معیشت مردم مظلوم را به تنگی و سختی دچار می‌کنند. آقایان اگر به آنچه در این عرصه می‌گذرد نگاهی گذرا داشته باشند به وضوح می‌بینند که تقریبا هیچکس از نرخ ۸ هزار و چند صد تومانی دلار در سامانه نیما خبر ندارد و یا چنانچه با خبر باشد به آن توجهی ندارد، چرا که همه جا سخن از افزایش نرخ دلار به ۱۶ هزار و چند صد تومان است و افزایش سرسام‌آور قیمت کالا و خدمات در مقایسه با همین نرخِ بازار آزاد صورت می‌پذیرد. به بیان دیگر، فاجعه در همین بخش به قول آقایان ۳ در‌صدی شکل می‌گیرد و با سرعتی باور نکردنی به تمامی بازارها سرایت می‌کند و فضای کسب و کار و معیشت مردم را به سختی و تنگی می‌کشاند.

 مقابله با این پدیده فاجعه‌آمیز و خسارت‌آفرین نه فقط دشوار نیست بلکه دست‌هایی که از آستین حرامیان به این عرصه دراز شده‌اند به آسانی قابل شناسایی و قطع کردن است. آیا تاسف‌آور نیست که سرنوشت اقتصاد و معیشت مردم، در دست‌های آلوده یک مشت حرامی حرامخوار باشد که بعضا از آن سوی آب‌ها به این‌سو دراز شده‌اند؟!

 ۵-  خدای مهربان بر درجات شهید چمران بیفزاید، آن شهید بزرگوار می‌فرمود؛ «می‌گویند تقوا از تخصص لازم‌تر است، آنرا می‌پذیرم، اما می‌گویم؛ آنکس که تخصص ندارد و کاری را می‌پذیرد، بی‌تقواست». از رئیس‌جمهور محترم انتظار نیست که یک کارشناس برجسته اقتصادی باشد ولی این انتظار منطقی و قانونی وجود دارد که اقتصاد‌دانان برجسته و متعهد را به کار گیرد و از نگاه و تخصص آنان برای مقابله با مشکلات استفاده کند. این فقره اما در دولت کمتر دیده می‌شود که خود حدیث مفصل دیگری است و فرصت جداگانه‌ای می‌طلبد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این بی تقوایی بکار گماردن افراد غیر متخصص ریشه اش بر میگردد به هاله ی نور او بود که بیسوادان را در سمت های مهم گماشت !!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
خجالت بکشید اونی که شما حرفشو می زنید نزدیک 7 ساله کنار رفته، هر ... هم که کرده تموم شده، قرار بود آقای کلیددار به جای سرباز صفر ژنرال بیارن پس چی شد؟ ایشون باسوادا رو پیدا کنه بذار سرکار هرکی جلوشو گرفت مردم خرخره اشو می گیرن.
Iran, Islamic Republic of
ببین این دولت بنفش چه کار کرده که مردم آرزوی دوران دولت احمدی نژاد را می کنند.
سرور
Iran, Islamic Republic of
...
United States
واقعا چرا در برابر فهمیدن مقاومت سرسختانه میکنید!؟
Iran, Islamic Republic of
حاج حسین آقا درست فرمودید ظاهراً اراده و عزمی برای مقابله با گرانی ها در دولت وجود ندارد حرامیان آزاد آزادند! قوه قضاییه هم با خلا قانونی مواجه است.
حسين ايراني
Iran, Islamic Republic of
برادر حسين ...
جانا سخن از زبان ما ميگويي
اما آيا واقعاً گوش شنوايي هست؟؟؟!!!
فعلا ً كه مردم نجيب ايران دارند بار اين سختي ها و تورم و گراني را به دوش مي كشند.
Iran, Islamic Republic of
دیگه چه اختیار قانونی موند که رهبر عزیزمان طی حکم اخیر به قوه قضائیه نداده باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!
من سخنرانی ظاهرا تند روحانی در مجمع را هم در راستای خرید وقت ...میدانم
Iran, Islamic Republic of
لطفا در شرایط حساس کنونی آب به آسیاب دشمن نریزید و جدول دشمن را حل نکنید. اگر واقعاً دلسوزید و نقد دارید در خفا و موثر آن را برای آقایان مسوول در سه قوه بگوئید وگرنه با نامه پراکنی و های و هوی کار سرانجام نمی یابد.
Iran, Islamic Republic of
درخفا همه اینها و برنامه ها گفته شده ، آقایان نمیخواهند توجه کنند!!!
Iran, Islamic Republic of
به نظر شما اعلام خیانت در دستکاه های دولتی و اعتراض به عملکرد نفوذی و خائنانه مشتی خوامخوار و وابسته به غرب و مهره آمریکائی ، اسرائیلی ، آب به آسیاب دشمن ریختن است ؟!!! به فرمان رهبر معظم انقلاب در این موقعیت اعلام آتش به اختیار دادند و همه مسئولند تا عملکرد مسئولان را مورد نقد و اصلاح قرار دهند .
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز جناب آقای شریعتمدار ی درست فرمودید ظاهراً اراده و عزمی برای مقابله با گرانی ها در دولت وجود ندارد حرامیان آزاد آزادند! ظاهرا مرجعی برای جلوگیری از این وضع و قطع دست خائنین به کشور و ملت وجود ندارد .
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخع سر کی رو شیره میمالی ؟اینها به نظر رو در رو وقعی نمیزارن ! چه برسه به نظر مخفی !
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
حدیثه
Iran, Islamic Republic of
واقعا مردم ایران مردم نجیبی هستند که دم نمیزنند، البته شایان ذکر هست که خود کرده را تدبیر نیست!!!!!خدا به داد این مردم برسه...
Iran, Islamic Republic of
«می‌گویند تقوا از تخصص لازم‌تر است، آنرا می‌پذیرم، اما می‌گویم؛ آنکس که تخصص ندارد و کاری را می‌پذیرد، بی‌تقواست»
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
حرف بسیار مهم؛
تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:«شک ندارم بانك مركزی و سيستم بانكي و برخي از اركان دولت تعمدأ ماموريت بر خرابتر شدن اوضاع و اذيت كردن مردم را دارند»
-----------------------------------------
اگر چه گفته می شود نماینده اصلاح طلب و حامی دولت از حرف خود عقب نشینی کرده است ولی باید حرفش بررسی و نتیجه به ملت اعلام شود.
حق
Iran, Islamic Republic of
براى اولين بار با شريعتمدارى موافقم ، همانطور كه ايشون ميگن واضحه كه دستهائى توى كاره كه قصد دارند نظام رو با بن بست مواجه كنند ، لعنت الله عليهم اجمعين
ولی
Iran, Islamic Republic of
اینها همان نتایج نداشتن برجام است؟قراردادی که می گفتید هیچ دستاوردی نداشته؟حالا پاسخگو باشید چرا اعتراض می کنید؟
United States
برجام ابزاری شد برای اعمال فشار بیشتر.
اگر برجامی نبود آمریکای پیمان شکن و غذایی هم نبود که خروجش ملت رو بترسونه!
اگر برجام رو آفتاب تابان تعریف نکرده بودن مردم چنان بهش دل نمیبستن که با فرد ریختنش این چنین بترسن!!

دوست عزیز رهبر عزیز چقدر تذکر دادن به آمریکا اعتماد نکنید؟ دولت چنان به کدخداش اعتماد کرد که حتی رفاه مردمش رو هم گره زد به اون. آب خوردن که یادمون نرفته!
Iran, Islamic Republic of
جناب این اوضاع دستاورد برجام است. ما از اول گفتیم چه تضمینی از امریکا دارید تا زیرش نزنه. گفتیم چرا....
United States
...
United Arab Emirates
...
Iran, Islamic Republic of
بله با دلار نیما واردات می کنن ولی به قیمت دلار مینا و تینا و سینا میدن دست مردم
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
جناب شریعتمداری عزیز
ظاهرا مسئولین دولت و مجلس دنبال نوشاندن جام زهر۲ هستند، همه میدانند که مشکلات ارزی راه حل دارد ولی اراده بر بی عملی است.
Iran, Islamic Republic of
جام زهر ۲ دیگه انشاالله گوارای اصلاح طلبا
علی
Iran, Islamic Republic of
بسیاری از تولیدکنندگان و وارد کنندگان بجای تهیه ارز از سامانه نیما ، از بازار آزاد تهیه میکنند و اظهار میدارن که اگه از نیما بخریم دولت چندماه بعد میاد سراغمون و مالیات میگیره. یعنی برای فرار مالیاتی خودشون هزینه های زیادی رو به مردم تحمیل میکنند. مقابله با اینکارشوت هم راه حل داره ولی دولت نمیخواد کاری بکنه.
Iran, Islamic Republic of
«می‌گویند تقوا از تخصص لازم‌تر است، آنرا می‌پذیرم، اما می‌گویم؛ آنکس که تخصص ندارد و کاری را می‌پذیرد، بی‌تقواست»
منادی
Iran, Islamic Republic of
آقای شریعتمداری بفرمایند موقعی که شایستگان رد صلاحیت می شوند و افراد بی صلاحیت عهده دار می شوند، آیا بهتر از این می شود؟
ما در تمام حوزه ها غیر متخصصین جلودار شده اند...
Iran, Islamic Republic of
...
Germany
...
Germany
...