کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فروش بیشترنفت ممکن است اگر مدیران بگذارند

4 مهر 1397 ساعت 8:44

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: امکان فروش بیشتر نفت وجود دارد، به شرطی که شرکت ملی نفت بگذارد دیگران هم نفت بفروشند.


به گزارش جهان نیوز، هدایت‌اله خادمی درباره شائبه کم‌کاری برخی مدیران نفتی در فروش نفت، اظهار کرد: امکان فروش بیشتر نفت وجود دارد، به شرطی که شرکت ملی نفت بگذارد دیگران هم نفت بفروشند، ولی شرکت ملی نفت اجازه نمی‌دهد انحصار فروش‌ از کنترل او خارج گردد و می‌خواهد فروش از کانال خودش صورت بگیرد.
 

وی افزود: برخی مدیران می‌خواهند حتما در چارچوب دستورالعمل‌های نهادهای خارجی عمل کنند تا کسی از آنها در لیست تحریم قرار نگیرد، در حالی که باید مدیرانی در رأس کار باشند که از همه چیز خود برای کشور بگذرند.
به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس، برخی مدیران وزارت نفت، اینکاره نیستند و باید از آنها پرسید که شما نگران خود هستید یا کشور؟

خادمی با ‌اشاره به اینکه مدیران نفتی برای کم‌کاری خود بهانه می‌آورند، ادامه داد: باید نفت را از دست دولت خارج کنیم و به کسانی بدهیم که می‌توانند آن را بفروشند.

وی افزود: باید خریداران و فروشندگان نفتی کوچک آنقدر زیاد شود که نتوانند نفت ما را تحریم کنند. بسیاری از پالایشگاه‌های کوچک دنیا قابل رصد نیستند و می‌توان به آنها نفت فروخت.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی به سمت تحریم‌های بیشتر حرکت می‌کنیم و تلاش آمریکا برای کاهش صادرات نفت ایران بیشتر شده و هم ‌اکنون برخی از کشورها خرید از ما را کاهش داده‌اند. در این وضعیت به مدیرانی نیاز داریم که انگیزه لازم را داشته باشند و بتوانند مانند گذشته از راه‌های مختلف ارز مورد نیاز کشور را تأمین کنند.

خادمی گفت: راه‌های مختلفی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد از جمله راه‌اندازی بورس نفت و فروش نفت به خریداران جزء که آن را به پالایشگاه‌های کوچک صادر می‌کنند. همچنین می‌توان مثل گذشته بخشی از نفت را در کشورهایی مانند چین و یا شناورهایی در آب‌های آزاد ذخیره‌سازی کرد.

وی تأکید کرد: عملکرد 5 سال گذشته دولت نشان می‌دهد وزارت نفت علاقه‌ای به این کار ندارد و تلاشی هم در این جهت انجام نمی‌دهد. کارنامه دولت نشان می‌دهد کشور را پنج سال معطل توتال کردند و عاقبت این شرکت بدون پرداخت جریمه از ایران رفت، همچنین قراردادهای جدید نفتی (IPC) را ارائه کردند که بسیار نامفهوم بود و علاوه‌بر این هنوز نتیجه ماجرای کرسنت روشن نشده است. دولت هیچ پروژه‌ای را در این مدت شروع نکرده و هر چه بوده مربوط به سالیان گذشته بوده است.

شایان ذکر است هر چند ایران از زمان انقلاب اسلامی درگیر تحریم و بحران‌هایی با منشأ خارجی بوده، اما با نزدیک شدن دور جدید تحریم‌های نفتی با صحنه‌گردانی آمریکا در کنار ضعف مدیریت در بدنه دولت، دسترسی ایران به بازارهای انرژی و درآمدهای نفتی با ابهامات بیشتری مواجه گردیده است.

هر چند بیژن وزیر نفت گفته است «خواب آمریکا برای توقف صادرات نفت ایران تعبیر نمی‌شود»، اما زنگنه که روزگاری به امید برجام از افزایش فروش نفت ایران خبر می‌داد، با اذعان به کاهش فروش نفت کشور، این نکته را هم اعلام کرده که کره جنوبی در سه ماه اخیر از ایران نفت نخریده است.

در این وضعیت انتظار می‌رود مدیران نفتی راه‌های مختلفی را برای دو زدن تحریم‌های آمریکا پیش‌بینی کرده باشند، اما برخی کارشناسان نظر دیگری دارند و معتقدند در زمینه فروش نفت کم‌کاری صورت میگیرد.

علاوه‌بر اظهارات هدایت‌اله خادمی، مهدی محمدی، کارشناس مسائل امنیتی هم چند روز قبل در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «فروش نفت ایران به 1/3 میلیون بشکه رسیده در حالی که بازار تشنه نفت ایران است. وزیری که می‌تواند نفت بفروشد و نمی‌فروشد، دقیقا قصد دارد کشور را به کجا بکشاند؟»

وزارت نفت در واکنش به این اظهار نظر، جوابیه‌ای صادر کرد و ضمن رد کردن موضوع، به همان اظهارات تکراری خود درباره فروش نفت و بازنگشتن پول آن متوسل شد، اما این ابهام همچنان باقی ماند که آیا تعمدی در پایین آمدن فروش نفت ایران وجود دارد و تحریم‌ها واقعا قابل دور زدن نیست؟

از اظهارات کارشناسان چنین برمی‌آید که بخش خصوصی می‌خواهد و می‌تواند بخشی از فروش نفت را برعهده بگیرد و مشتری هم دارد، ولی انحصار فروش شرکت ملی نفت اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.

منبع: کیهان


کد مطلب: 642628

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/642628/فروش-بیشترنفت-ممکن-اگر-مدیران-بگذارند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com