کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نایک و آدیداس دست به کار شدند؛

ترکش دخالت های بیجای ترامپ به لالیگا رسید!

3 مهر 1397 ساعت 21:48

لالیگا چراغ سبزی به ترامپ نشان نداده و قرار نیست در میامی، شاهد بازی های مهم لالیگا باشیم، مگر این که آدیداس و نایک و دیگر غولهای مالی آمریکایی چکمه خود را روی گلوی فوتبال اسپانیا فشار دهند.


به گزارش جهان نیوز، همه چیز از دیدار نیمه رسمی ترامپ با ریاست فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا آغاز شد، جایی که ترامپ بیش از حد مجاز، حرفهای اشتباه و خنده دار و عجیب و غریب زد و ریاست فیفا به احترام او حتی خنده های خود را نیز کنترل کرد و چیزی نگفت.

یکی از آن حرفهای عجیب ترامپ در همان جلسه مربوط می شد به تیم ملی فوتبال برزیل که از دید این مرد پرحاشیه، نه افتخاری داشت، نه فوتبالش خوب بود و کلا به هیچ دردی نمی خورد اما سرمربی تیم ملی فوتبال برزیل یک روز بعد پاسخ ترامپ را داد و گفت: او یا چیزی از فوتبال نمی داند یا کلا چیزی نمی داند، ما 5 بار قهرمان جهان شده ایم، چگونه می شود بگویید که برزیل فوتبال ندارد؟!



در همان جلسه ترامپ به ریاست فیفا ابلاغ کرد که بازی های بزرگ ملی یا باشگاهی می توانند در خاک آمریکا برگزار شوند و کسی نگران مسائل مالی آن نباشد، پیدا بود که ترامپ به فکر جذب گردشگر و افزایش اعتبار ورزش آمریکا است اما آیا راه مناسبی را برای این منظور انتخاب کرده بود؟

ترامپ چند روز بعد وقتی هیچ جوابی از فیفا و یوفا دریافت نکرد، به لالیگا رسید، او شخصا با ریاست فدراسیون فوتبال اسپانیا و رئیس سازمان لیگ فوتبال اسپانیا تلفنی صحبت کرد که این مساله انتقاد سیاسیون آمریکا را در پی داشت، او بدون توجه به ادبیات سیاسی و دیپلماسی رایج، بدون آن که حتی با فدراسیون فوتبال کشورش در تماس باشد چنین تماسهایی گرفته بود که واقعا یک توهین به اهالی فوتبال آمریکا محسوب می شد.

پس از آن تماس ها مقرر شد برخی بازی های مهم لالیگا در خاک آمریکا برگزار شود اما اشتباه دوم را خود رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا مرتکب شد چرا که بدون مشورت با بزرگان لالیگا چنین قولی به ترامپ داده بود.

طبق آمار منتشر شده، من یونایتد، بارسا، رئال مادرید، چلسی، بایرن و آرسنال شش تیم پرطرفدار در آمریکا هستند اما مردم آمریکا به رغم سالهای گذشته هنوز هم فوتبال را عاشقانه دنبال نمی کنند و هرگز علاقه جدی نسبت به این موضوع ندارند.

دست رد سنگین لالیگا بر سینه ترامپ و اهالی فوتبال آمریکا از جایی آغاز شد که رسانه های اسپانیا به صورت رسمی فاش کردند: تیم های لالیگا حاضر نیستند برای انجام بازی در طول فصل، راهی ایالات متحده آمریکا شوند.



دلایل این تیمها نیز قابل تامل است، فلورنتینو پرس مدیرعامل باشگاه رئال مادرید می گوید: باز در خاک اسپانیا مثل این است که اعتبار خود را بفروشیم تا عده ای که ثروت بیشتری دارند، خوشحال باشند، چرا هوادار رئال مادرید نباید بازی تیمش را در خاک اسپانیا تماشا کند و به خاطر آمریکایی ها که فوتبال را چندان دوست ندارند، از تلویزیون شاهد بازی باشند؟ ما به آمریکا نخواهیم رفت و نمی‌دانم که چه کسانی مسئول پاسخگویی درباره این موضوع هستند اما ما قویا مخالفت خود را با بازی در آمریکا اعلام می‌کنیم.

رئیس اتحادیه بازیکنان اسپانیایی در مصاحبه ای از طرف بازیکنان شاغل در لالیگا گفت: نمی توانیم اجازه بدهیم چنین تصمیمات یک جانبه ای گرفته شود. لالیگا با این تصمیم، کمترین احترام ممکن را برای بازیکنان که مستقیما تحت تاثیر این تصمیم قرار می گیرند، قائل شده است.

تباس از سازمان لیگ فوتبال اسپانیا اما برای آنکه اوضاع چندان از کنترلش خارج نشود گفته است: بازی در آمریکا اجباری نیست اما عواقبش با خودتان!

همین اظهار نظر خشم فروخورده اهالی فوتبال اسپانیا را برانگیخت و دوباره احیا کرد، واقعا مگر چه عواقبی باید با تیم ها و مدیران عامل این تیمها باشد؟ این زورگویی شفاف و غیر قابل انکار در لالیگا از سوی یوفا و فیفا هم پذیرفتنی نیست اما گویا ماجرا جدی است و اولین دودهایی که به چشم مدیران باشگاه های اسپانیایی رفت، از سوی آدیداس و نایک ارسال شد.

آدیداس دستور دارد به تیم هایی که از اسپانیا و کشورهای دیگر راضی به بازی در خاک آمریکا می شوند، بودجه بیشتری در لباس حامی مالی بدهد و این از سوی باشگاه های بزرگ اسپانیایی قابل قبول و قابل تحمل نیست.

حداقل 30 شرکت بزرگ آمریکایی از هم اکنون و حتی با علم به این موضوع که هنوز هیچ قراردادی منعقد نشده برای حضور در بخش حامیان مالی و تبلیغات دور زمین و خرید حق پخش تلویزیونی اعلام آمادگی رسمی کرده‌اند.

منبع: مشرق


کد مطلب: 642582

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/642582/ترکش-دخالت-های-بیجای-ترامپ-لالیگا-رسید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com