جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

۱۰ علت برتری دنده دستی از دنده خودکار

سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب: 642518
۱۰ علت برتری دنده دستی از دنده خودکار
تا همین گذشته نزدیک، اکثریت قبول داشتند که یک ماشین سرعتی واقعی، دنده دستی دارد. در واقع، حتی بعضی ماشینهای سرعتی فقط دارای دنده دستی هستند. اما در قرن شگفت­آور 21 اوضاع تغییر کرده است. اکنون پدال سوم محبوب جای خود را به پدالهای تغییر دنده­ای داده که به فرمان خودرو وصل شده و از طریق یک­سری سیمها و ابزار برقی بی­جان، فرمانهای راننده را اجرا می­کند. اما ما با افتخار می­گوییم که دنده دستی هنوز فراموش نشده است. برای مشاهده ویدیوهایی در این زمینه به پایگاه ویدیویی آپارات مراجعه نمایید.
 
در ادامه 10 دلیل برای اثبات برتری دنده دستی از دنده خودکار آورده­ایم:
 
1- زیرا همه می­توانند با دنده خودکار رانندگی کنند
باید بپذیریم اکثر اشخاصی که ماشین دنده دستی می­رانند، این کار را عمدا انجام می­دهند. طبیعتا 30 سال پیش، بیشتر خودروها رده­پایین یا کامیون بودند و مردم نیز غالبا کار با آنها را بلند بودند. اما امروزه دنده خودکار پیش­فرض است. حالا هر کسی می­تواند از دنده D به P برود؛ با اینحال برای بعضی­ها هنوز باید یاداوری کرد که قبل از تعویض دنده، ترمز را فشار دهند. یک فرد عاشق رانندگی همیشه سوار ماشین دنده­ دستی شده و می­گوید: "من می­دانم چه می­کنم و عاشق رانندگی هستم."
 
2- شما کنترل کامل دارید
زمان تعویض دنده دستی، دست شما است. هیچ کامپیوتری شما را مجبور به تعویض دنده در زمان و مکان معینی نمی­کند. به همین خاطر عجیب نیست که ماشین دارای دنده خودکار، حتی اگر تنظیمات بر روی دستی باشد، خود دنده بالا می­اندازد. اگر بخواهید پا فراتر از دور موتور عادی خودروی خود بگذارید، دنده دستی به کار شما می­آید. دیگر خودروی شما در مواقع نامناسب به صورت خودکار تغییر دنده نخواهد داد.
 
3- نگهداری ساده­تر
دنده­های خودکار نیاز مداوم به سرویس های دوره ای گیربکس اتوماتیک برای تغییر روغن دنده و تعویض فیلتر دارند. چون که یک دنده خودکار ساده دارای مبدل گشتاور دارای لغزش بوده و دمای عادی آن در زمان مصرف روغن دنده نسبتا بالا است. این امر سرعت از بین رفتن روغن سوخت را شدیدا افزایش می­دهد.
 
4- می­توانید با هر خودرویی رانندگی کنید
موتور سیکلت، جرثقیل چنگک دار، تراکتور کشاورزی، کامیون کلاس 8 و هر وسیله نقلیه دیگری. درست است که ابتدائا نیاز به کمی آموزش دارید، اما با تبحر در استفاده از دنده و کلاج، شما آمادگی استفاده از هر وسیله دارای موتور و چرخ را خواهید داشت.
 
5- سهولت دستکاری دنده
از جاروبرقی گرفته تا تنظیمات الکترونیکی یک خودوری خودکار، همچنین سرعت توقف مبدل گشتاور، وجود سیستم خودکار مقوله دستکاری را پیچیده­تر می­کند. گاها تغییرات موتور می­تواند به کلی سازماندهی دنده خودکار را مختل سازد، این امر هم شما را از تجربه تمام توان موتور محروم ساخته و هم کیفیت خودوری شما را کاهش می­دهد.
 
6- مردم، بخصوص سارقین ماشین کمتر به سراغ خودرو شما خواهند آمد
از آنجاییکه دنده دستی دیگر رایج نبوده و یادگیری آن از شرایط دریافت گواهینامه محسوب نمی­گردد، بسیاری از آمریکاییها قادر به راندن خودروی شما نخواهند بود. این شامل هم­اتاقیهای فضول و حتی سارقین می­گردد.
 
7- مناسب مسابقات AutoCross
مشکل دنده خودکار در چنین مسابقاتی، تحمیل فشار بیش از حد بر مایع و خنک­کننده متصل به جعبه دنده است. احتراق روغن دنده اتوماتیک در جعبه دنده خودکار خطرناک بوده و می­تواند باعث خرابی یا کاهش عمر خودرو گردد. علیرغم وجود سیستم خنک­کننده در بعضی دنده­های دستی، معمولا در مسابقات چندان با افزایش دما مواجه نیستیم. زیرا در جعبه­دنده دستی هیچ پمپ روغنی برای ایجاد گرما وجود نداشته و تغییر صحیح آن نیاز به روغن خاصی ندارد.
علاوه بر این، راننده خودروی غیر­خودکار در مسابقات کنترل بیشتری بر روی مسیر داشته و با دقت بالا، قادر به کنترل دور موتور و طیف قدرت آن (رنج مصرف سوخت خودرو در مواقع مختلف) به هنگام دور زدن در کورس مسابقه خواهد بود.
 
8- بدون تاخیر
پا گذاشتن روی پدال گاز و منتظر تعیین دنده خودکار و تنظیم میزان شتاب توسط مبدل به هیچ­وجه لذت­بخش نیست. اما با دنده دستی شما هر زمان که بخواهید می­توانید شتاب را تغییر داده و دنده را کاهش دهید، همچنین بین دور موتور و سرعت چرخها رابطه مستقیم وجود دارد.
 
9- ارتباط مستقیم
تعویض دنده توسط خود شخص نوعی حس قدرت و ارتباط میان او و خودرو بوجود می­آورد. تفاوت آن با دنده خودکار همانند تفاوت دست­پخت آدم با غذای سفارشی است. همچنین رابطه مستقیم میان میل­لنگ و میله متحرک وجود دارد. جعبه دنده دستی دقیق و ثابت بوده و نیازی به لغزش کلاج یا مبدل گشتاور ندارد.
 
10- قدرت بیشتر برای چرخها
هیچ­کس از انگل خوشش نمی­آید، اما گاها این انگلها بین موتور و چرخهای خودروی شما قرار می­گیرند. زیان انگلی یک واژه تخصصی حاکی از مصرف سوخت بعضی از قطعات و تضعیف عملکرد خودرو است. جعبه دنده خودکار عادی دارای یک پمپ روغن است که برای روشن شدن، نیاز به سوخت دارد. گاها مقداری از هدر رفتن سوخت، به شکل نشتی از مبدل گشتاور پیچشی و کلاجها دیده می­شود. این در حالی است که دنده دستی تمام این مقدار سوخت را به راحتی به چرخها فرستاده و لبخند را بر روی چهره شما می­نشاند.
 
منبع: تعمیرگاه خودروهای لوکس تارک خودرو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *