پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

چرا می‌گوییم خلبان بابایی با دو بال حرکت می‌کرد

سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 642432
پژوهشگر مرکز مطالعات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه رمز موفقیت رزمندگان در جنگ تحمیلی درک صحیح از دشمن و تهدید های پیش رو بود، با ذکر خاطراتی از شهید عباس بابایی به نگاه او در بکار گیری افراد انقلابی و کارآزموده پرداخت و استفاده از حداکثر ظرفیت داخلی را راه غلبه بر تحریم ها و فشارهای خارجی بشمار آورد.
چرا می‌گوییم خلبان بابایی با دو بال حرکت می‌کرد
به گزارش جهان نيوز، امیر سرتیپ دوم خلبان حسین خلیلی ضمن تبریک به مناسبت هفته دفاع مقدس با اشاره به بهم ریختگی ساختار ارتش و سازمان ها در روزهای آغازین انقلاب اسلامی اظهار داشت: کشور در آن دوران از لحاظ سیاسی دچار یک دگرگونی شده بود و از منظر فرهنگی و اجتماعی هم در آستانه تحولی بزرگ قرار داشت. از طرفی از نظر بازدارندگی به میزان زیادی توان خود را از دست رفته می دید. به همین خاطر دشمنان این مرز و بوم به طمع افتادند تا به ایران اسلامی حمله نظامی کنند.

وی با نگاهی به توان بازدارندگی نیروی هوایی راهبری ارتش جمهوری اسلامی افزود: وقتی در سال 59 دشمن جنگ را به ما تحمیل کرد هیچ کس تصور نمی کرد نیروی هوایی ما امکان مقابله داشته باشد و حتی باور نمی کردند هواپیماهای ما از فرودگاه بلند شود، چه رسد به اینکه با انجام هزاران سورتی پرواز نقش بسیار مهمی در انهدام نیروها و استحکامات عراق ایفا کند. از طرفی کارشناسان نظامی خارجی اصلا فکر نمی کردند در شرایط بد حصر اقتصادی یک جنگنده ایرانی در داخل کشور اورهال شود.

این خلبان پیشکسوت با تاکید بر ضرورت معرفی و شناساندن ابعاد مخلتف حماسه 8سال دفاع مقدس برای نسل جوان، تصریح کرد: پاسخ به این سئوال که چطور ما با تمام فشارها و کمبودها بر مشکلات فائق آمدیم و در این راه رزمندگان ما چه راه کارهای کوتاه و بلند مدتی برای شکست دشمن اندیشیدند، باید برای نسل دهه هفتاد و هشتاد و نود به خوبی تبیین شود. جوانان ما باید بدانند روی کاغذ، عراق 330فروند جنگنده داشت و ایران 440فروند اما در ادامه نبرد ما عملا پشتیبانی قطعات را از دست دادیم. اما چگونه شد که بر صدام غلبه کردیم. بدون شک اراده رزمندگان ما در تمام یگان های تابعه در آن زمان استراتژی صدام برای تصرف یک هفته ای تهران را در سریعترین مدت ممکن با شکست مواجه ساخت و لذا شاهد بودیم وقتی در میدان نبرد عاجز ماند رو به جنگ شهرها و جنگ نفتکش ها آورد.

امیر خلیلی با بیان اینکه با اتمام جنگ و شروع فصل جدیدی برای ایران به بسیاری از اهدافی که در دوران جنگ دست نیافته بودیم، دست پیدا کردیم، خاطر نشان کرد: پس از اعلام آتش بس و پذیرش آن از سوی دو کشور رژیم بعث عراق عملا به گوشه رینگ مسابقه منطقه ای خود رانده شد و جمهوری اسلامی ایران به بسیاری از اهداف سیاسی از جمله اینکه صدام یک متجاوز است، ارتش او تهدیدی برای منطقه محسوب می شود(در حمله به کویت بر همگان عیان شد) و اثبات صلح طلبی نظام جمهوری اسلامی ایران به دنیا محقق شد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس که از همرزمان شهید عباس بابایی معاون عملیاتی وقت نیروی هوایی بود تعمیم و بسط فرهنگ دفاع مقدس در مدیریت امروز کشور را بسیار حایز اهمیت دانست و گفت:‌ طبق تاکیدات امام(ره) و رهبری معظم انقلاب یک مدیر باید در وهله اول روحیه انقلابی داشته باشد و در عین انقلابی بودن باید راه میانبر از برون رفت انواع مشکلات را داشته باشد. البته میانبر به معنای قانون گریزی و بهم زدن نظم جامعه نیست. متاسفانه بعضا مشاهده شده یک مسئول با رویکرد صرف انقلابی موجب تخریب یک سازمان شده و عملا به ساختار مدیریتی کشور آسیب زده است. اما در مقابل شما یک مثال بیاورید که سرلشکر بابایی بر خلاف جوانیش یک سازمان را بهم ریخته باشد در حالی که انقلابی هم بود. در اصل هنر بابایی این بود نیروی هوایی که تا قبل از انقلاب کاملا وابسته دشمن و استکبار بود با کوچکترین بهم ریختگی در خدمت انقلاب اسلامی قرار گرفت.

 خلیلی سرلشکر شهید عباس بابایی را نمود بارز انقلابیگری در دوران دفاع مقدس برشمرد و ابراز داشت: درک صحیح ایشان از انقلاب به اندازه ای بود که فرمانده معظم کل قوا فرمودند: او یک انقلابی واقعی بود. از طرفی بنده از نزدیک شاهد بودم که بابایی مصداق بارز سخن مولوی بود که گفت: رطب خورده منع رطب کی کند؟ یعنی امکان نداشت او به عنوان یک فرمانده دستوری بدهد که خودش به آن دستور عمل نکند. چنین روحیه ای آن قدر بابایی را در میان همکاران محبوب کرده بود که پس از شهادتش سرهنگ خلبان دهنادی مدیر وقت آموزش کل عملیات نیروی هوایی با کوبیدن سر خود به تابوت بابایی سرش را شکست.

وی دراین باره افزود: آنچه باید امروز مد نظر مسئولان و مدیران ما قرار گیرد این است که باید سیره امثال بابایی را برای عبور از بحران های موجود مد نظر قرار دهند. قدرت جاذبه او به حدی بود که به قول ما خلبان ها با هر دو بال حرکت می کرد؛ یعنی هیچکس را کنار نمی گذاشت و به مجرد انقلابی بودن و اینکه اراده مقابله با دشمن را داشت جذب می کرد و در حد امکان اجازه مهره سوزی در سازمان را نمی داد. این مسئله نشان می دهد مدیریت امروز کشور باید بابایی وار مسایل کشور را حل و فصل کند، به این معنا که نیروهای تکنوکرات و انقلابی را به هم جذب کرده و با دو بال به جنگ مشکلات برود. امروز نیروی جوان ما شور و انگیزه کار دارد و اگر بابایی حضور داشت اجازه نمی داد این ظرفیت سرشار به راحتی از دست رود.

خلیلی در ادامه مسئولان کشور را به درک درست از مقوله تهدید از سوی دشمنان توصیه کرد و گفت: یکی از عواملی که باعث شد ما با سربلندی دوران هشت ساله دفاع مقدس را پشت سر گذاریم شناخت دقیق دشمن و درک صحیح تهدیدات هم توسط مردم و هم توسط مسئولین بود. دیروز این انقلاب با پرچم سید الشهدا(ع) توسط امام خمینی پیروز شد و امروز این سلاح عاشورایی در دست مقام معظم رهبری قرار گرفته است. اگر پیروی از فلسفه عاشورا نبود ما در شرایط کنونی تابعی از قلدری و زورگویی دشمنان بودیم.

وی افزود: تهدید آن روز دشمن آنچنان مردم و مسئولان ما را متحد کرده بود که یک روستایی با اهدای مرغ و تخم مرغ خود رزمندگان را یاری می داد و جالب اینجاست وقتی دست نوشته های شهید عباس دوران می خوانیم می نویسد چطور یک روستایی تا این حد وجود تهدید از سوی دشمن را حس کرده، اما منِ مسئولی که آموزش هم دیده ام نباید به درستی این موضوع را درک کند و نجنگم؟! لذا مقامات ما باید به دور از جناح بندی ها تهدیدشناسی و اقتباس درست از فرهنگ دفاع مقدس داشته باشد و به تناسب آن کشور را مدیریت کند.

منبع:جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *