پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

«آوانتاژ» روایتی از دوران سخت جنگ در دهه ۶۰

سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 642387
یکی از کارگردان‌های نمایش «آوانتاژ» عنوان کرد این اثر نمایشی روایتی از بمباران ۴ آذرماه در اندیمشک است که طولانی‌ترین بمباران هوایی بعد از جنگ جهانی دوم لقب گرفته است.
«آوانتاژ» روایتی از دوران سخت جنگ در دهه ۶۰
به گزارش جهان نيوز، محمد لارتی که به صورت مشترک با کامران شهلایی کارگردانی نمایش «آوانتاژ» را برعهده دارد، درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: این اثر نمایشی از دوم مهرماه اجرای عمومی‌خود را در تالار حافظ آغاز کرده است. «آوانتاژ» در راستای کار قبلی من و کامران شهلایی یعنی «هفت روز از تیر شصت» است که نمایشی مستند محسوب می‌شد.

وی ادامه داد: این اثر نمایشی نیز وقایعی را دهه ۶۰ روایت می‌کند و درباره بمباران ۴ آذرماه سال ۱۳۶۵ در اندیمشک است. این بمباران ۱۰۰ دقیقه‌ای طولانی‌ترین بمباران هوایی بعد از جنگ جهانی دوم و طولانی‌ترین بمباران در ایران لقب گرفته که متاسفانه تعداد زیادی از زنان و کودکان و افراد غیرنظامی در این اتفاق به شهادت رسیدند.

این کارگردان تئاتر درباره داستان نمایش بیان کرد: «آوانتاژ» روایتی است از آن روزها و افرادی که در این میان شهید شده‌اند. داستان نمایش درباره پسربچه‌ای است که فوتبالیست خوبی بوده و حتی ممکن بوده که در آینده عضو تیم ملی فوتبال شود اما در این حادثه کشته می‌شود. اگر او زنده می‌ماند، می‌توانست تجربیات زیادی را کسب کند در حالی که مرگ این پسر همه آرزوهایش را تباه کرد. او دیدن بسیاری از اتفاقات تاریخی و ورزشی را از دست می‌دهد در حالی که حقش این نبود و باید زندگی می‌کرد.
وی افزود: در این نمایش شهید ما زنده است و حالا ۴۰ سال دارد چون همانطور که در قرآن و روایات تشیع ما آمده، شهیدان زنده‌اند، روزی می‌گیرند و ناظر بر اتفاقات امروز هستند. در این نمایش این طور تصور شده که اگر این پسربچه زنده می‌ماند زندگی‌اش چگونه می‌شد و چه تجربیاتی را از سر می‌گذراند.

وی متذکر شد: چنین وقایعی که به صورت ناخواسته رخ می‌دهد و افراد غیرنظامی را درگیر می‌کند، بسیار دردناک هستند و متاسفانه چند روز قبل نیز در حادثه تروریستی اهواز شاهدش بودیم. با این اتفاقات آینده از یک سری از آدم‌ها گرفته می‌شود در حالی که آن‌ها هیج تقصیری نداشتند و می‌توانستند زندگی طبیعی را طی کنند.

لارتی درباره چگونگی تحقیقات برای تولید نمایش گفت: تولید این اثر نمایشی کار بسیار سختی بود چون قسمت زیادی از این اثر، مستند است و جمع آوری اطلاعات بسیار مشکل بود. کامران شهلایی نویسنده نمایش برای نگارش متن مصاحبه‌های زیادی با بازماندگان این حادثه داشت. این اتفاق بعد از گذشت این همه سال هنوز برای بازماندگان دردناک است و این تجربه تلخ را فراموش نکرده‌اند.

وی در پایان درباره شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: با توجه به استقبالی که از نمایش قبلی ما شد شیوه اجرایی این نمایش نیز در ادامه روند «هفت روز از تیر شصت» است. در «آوانتاژ» ما روایتی غیرخطی از این اتفاق را به نمایش می‌گذاریم و خطوط زمانی شکسته شده اند.

نمایش «آوانتاژ» به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی کامران شهلایی و محمد لارتی از دوم مهر ماه ساعت۱۸:۳۰ در تالار حافظ روی صحنه رفته است.

الهام نامی، امین وحیدی پور، رضا بهرامی، ابوذر ساعدی، شادی صیادی، ترانه کوهستانی، احمد جعفری، آرزو کریمی‌زند و ایلیا بکریان گروه بازیگران نمایش «آوانتاژ» هستند.

منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *